Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Borsos Zsuzsanna

Csiky Gergely írói életműve

Földesdy Gabriella kismonográfiája

A szerzőnek tavaly, 2016-ban Herczeg Ferencről szóló monográfiája után most újabb, hiánypótló műve jelent meg. A Csiky Gergely sokrétű munkásságát bemutató könyv 2017-ben, Aradon jelent meg, a Kölcsey Egyesület Fecskés sorozatában. A könyv bemutatója Aradon volt 2017 júniusában, a Csikyről elnevezett magyar tannyelvű gimnáziumban. A könyvbemutatóval egy időben rádióinterjú is készült, amelyet a Kossuth Rádió adott le a Határok nélkül című műsorában.

Csiky Gergely a mai olvasó és néző számára kevéssé ismert szerző, ezért is érdemes életművével megismertetni az olvasót. A pankotai születésű Csiky katolikus pap volt eredetileg, papi hivatása mellett vált ismert dráma- és prózaíróvá. Első színdarabjait és novelláit még teológus korában írta, csak 1881-ben lépett ki a papi rendből. Hatalmas életművet hozott létre, 35 színdarabot, 6 regényt, számos novellát írt, fordított öt nyelvből, dramaturgi és háziszerzői státust töltött be a Nemzeti Színházban, emellett tanította a színi növendékeket, tankönyvet írt számukra, a Kisfaludy Társaság másodtitkára, az MTA levelező tagja is volt. Mindössze 49 évet élt, nevét Aradon gimnázium, Kaposváron és Temesváron színház viseli.

A szerző – Földesdy Gabriella – alapos kutatómunkát végzett. A mű igényesen megírt ismeretterjesztés. A könyv eligazítást nyújt nemcsak Csiky műveiben, hanem elhelyezi őt a korszak színműírói között. Eszerint Kisfaludynak és Szigligetinek egyenes folytatója, míg Bródy Sándor, Herczeg Ferenc, Molnár Ferenc előfutárának tekinthető. A monográfia hangsúlyozza, hogy Csiky volt a magyar társadalmi dráma megteremtője, elsősorban A proletárok (1880) című színműve alapján. Érdeme a könyvnek, hogy a drámaírás helyzetébe is betekinthetünk Csiky fellépésének idején, amikor még nem lehetett hazafias műveket játszani, főként idegen nyelvből fordították a habkönnyű vígjátékokat, illetve ekkor lett népszerű az operett, és ekkor jött létre a népszínmű. Csiky támogatója egyfelől Szigligeti Ede, majd Paulay Ede színházigazgatók voltak, működése egybeesett a Nemzeti Színház fénykorával (1878–1894).

Csiky színdarabjaival a monográfia szerzőjének csoportosításában találkozhatunk. A korai színművek után jöttek a realista, a családi drámák, majd az áltörténeti tragédiák, egy franciás bohózat (A kaviár), illetve olvashatunk az elfelejtett, sosem játszott, vagy éppen fiókban maradt színdarabjairól is. Minden színdarabnál rövid tartalmi ismertetést kapunk, kitér az egyes darabok színházi bemutatójára, szereposztásra, előadási számra.  Szó esik a drámák eszmeiségéről, a jellemekről és a jellemhibákról, a korszak típusfiguráiról, a jelenetezés technikájáról, az élőbeszédről, amelyet a szereplők használnak, és ami a siker egyik titka volt.

Prózai műveit a szerző éppúgy értékeli és ismerteti, mint a színműveket. Ezekben súlyos társadalmi igazságtalanságokat fogalmaz meg az öröklés, a vagyonvesztés, korrupció, kapzsiság témában, vagy a dzsentri témakörben. Prózájában Jósika, Kemény az elődje, Jókai, Mikszáth, Gyulai Pál a kortársa. A monográfia legfontosabb megállapítása, hogy Csikytől elvitathatatlan úttörő volta, műveinek magas színvonala. Életműve többet érdemelne, mint amiben jelenleg részesül.

(Földesdy Gabriella: Csiky Gergely írói életműve. Arad, Kölcsey Egyesület, 2017, 119 p., 6 t.)

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©