Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Stancsics Erzsébet

Külföld

Jól emlékszem: húsz éve történt. Kisebbik lányommal ültünk a Balaton partján egy padon, és nagyon halkan arról beszélt, hogy neki nincs itthon maradása. Külföldre akar menni, mert itt fulladozik, nem találja a helyét, feszült, ideges. Tizenhat éves volt akkor, középiskolás, kitűnő bizonyítvánnyal, rendkívüli képességekkel, közepesen szituált családi háttérrel, szeretettel.

Értetlenül álltam a csendes kirohanás előtt. Hiszen mindent megkapott a szüleitől, az államtól terveihez, előmeneteléhez. Megpróbáltam elmondani, hogy akinek nincs békesség a szívében saját magával szemben, az sehol sem fogja megtalálni. Főleg nem idegenben, amely akkor még ismeretlen volt a mi elképzeléseink között. Meghallgatott, és sokáig gondolkodott. Aztán úgy hozta a sors, hogy ha akart volna menni, akkor sem tehette az önmaga által rosszul alakított körülményei miatt.

Unokám tizenhét éves, a rendszerváltásba született bele. Nyelvvizsgákkal, rendkívüli képességekkel, szerényen szituált családi háttérrel és szeretettel a háta mögött. Elmondja a konyhaasztal felett, hogy külföldre akar menni. Nem találja a helyét, fulladozik, nincs perspektívája. Nem próbáltam meg semmit elmondani neki abból, amit húsz éve mondtam a lányomnak. Szavaimnak nem lett volna hitele, mert a szívbeli békesség csak azokat tartja itthon, akik még ismerik a honvágyat. A rendszerváltás gyermekei világpolgárok, csak érintőlegesen vetődik fel a haza fogalma, az is inkább érzelmi, művészi szempontból. Rájuk már nem vonatkozik.

A jövőbe akárhonnan könnyű belenézni, a múltba csak bizonyos helyekről nyílik kilátás. Nekem – koromnál fogva – van hozzá távlatom, az unokámnak nincs. Az egyéni események, törekvések ma már úgy folynak egymásba, mint az óceán hullámai. Unokámnak igaza van, élhetetlen lett a mi magyar világunk. Néhány nagymama, keménymarkú nagypapa fogja össze a maradókat, de ők is kihalnak, mint a régi szakmák, a becsülettel együtt.

A szeretetről sem érdemes beszélni, hiszen annak az a lényege, hogy a másik személyre irányul. Az én-szeretet, az önmegvalósítás lett korunk jelszava. Unokám csak sejti, hogy az én-szeretet beteg, kártékony, értelmetlen és valójában boldogtalan dolog. Ha vala-mit várunk az életben, az a valami majdnem mindig valaki. Csak a szeretet értékes és örömöt adó, melyet önzetlenül adunk másoknak, vagy kapunk másoktól.

Elmondhatom-e unokámnak, hogy nyelvet cserélni megrendítő élmény. Ha már nem magyarul beszél, fogalmaz, ír, csak a számok és színek élik túl bennünk a változást. A fogalmak, igék, kedvenc szófordulatai elhagyják, amiről csak mi ismertük fel őt. Viccei, ugratásai a másik közegben értelmüket vesztik, bölcsessége komikussá, banálissá válik. Az egyszerű ember talán gyorsabban nyeri el az új szókincset, ha átrágja magát a nyelvtanon, szótáron. Én úgy érezném, hogy mérhetetlen, amit elvesztek, és reménytelen az új meghódítása. Hiszen végtelen fogalomból, szóból áll az anyanyelv, s milyen védtelen, ha odaveszett! Lehet hódítani úgy, hogy az ember tanul, de úgy is, hogy felejt. Felejtjük a hazait, s az idegen élet az agyunkba költözik,  beleül ugyanabba a sejtrendszerbe, amelyben az itthoni lakott.

Unokám ígérgeti, hogy hazatér, csak előbb kipróbálja az új életet. Ha valóban ez a célja, oda kell menni! Pénzt sem szabad vinni, mert ha van, előbb-utóbb mégis a régi életet veszi meg rajta. Megörül egy kirakatban látott kedvenc könyvnek, s megvásárolja. Levelezik hazai barátaival, s úgy rendezi be a szobáját, hogy legyen benne valami a régiből.

Új élethez a régit be kell fejezni, mert különben kettétép! Az új életnek csak vakon lehet nekiindulni, vagy mintha ködben járnánk, csak a lábunk elé nézve, azzal a hittel, hogy még egy lépés, és utána jön a csoda. De nem fog jönni. A csoda az lenne, ha visszatérhetne a régibe, amiből egy maroknyit ott szorongat a zsebében, amíg csak él. (Ma már az is csoda, ha van valakinek saját, valódi élete.)

Az európai ember olyan ügyefogyott lett, hogy nem meri választani az egyszerű, kezdetleges élet végtelen szabadságát. Gyengesége teremti meg önmagából azt a halmazt, amit a politikusok tömegnek hívnak. Előttünk nemcsak a légvárak omlanak össze, hanem a nehezen felépített, hazai valóság is. Kergetjük magunkat és egymást a másik országba, ahol a boldogtalanság elleni csodafű sem terem a plázákban. A pénzdiktatúrák újságjai sem informálni akarják az új helyen tébláboló embert, hanem formálni, szintetikus közvéleményt akarnak gyártani belőlük. Ezeken a helyeken nagyon közel van egymáshoz két magány, és sosem lesz belőle társkapcsolat.

Elmondhatnám unokámnak, hogy otthon csak ott van az ember, ahol a gyökerei vannak, halottai az anyaföldben, ahol nagyapja ültette a diófát, és közben unokáira gondolt. Aki repülő-, madár-, vagy Uram bocsá’!, honvágy távlatból nézi az elhagyott tájat, csak az idillikus képet látja. Töredékes és homályos a kép, mert nem látja benne az embert, csak a felszínt. Nem látni tisztán a testvér arcát, s nem érezni a nagymama kötött kabátjának melegét sem, ha hűvösre fordul az idő.


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©