Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tárkányi Imre*

Színházi mozaik 2.

Györgypál Katalin könyve

A színházat szerető néző érdeklődéssel olvassa az előadásokról szóló tudósításokat, kritikákat. Még akkor is, ha nem látta őket. Ezek az írások – természetesen – nem nélkülözik írójuk szubjektív véleményét, mégis „eligazítást” nyújtanak egy-egy megvalósult élményről. Györgypál Katalin színházszeretét, érdeklődését jelzi újabb kritikáinak vaskos gyűjteménye, amely az elmúlt néhány év előadásaival ismerteti meg az olvasókat. Kilencven produkcióról kapunk érdekes tájékoztatást, ennek több, mint egyharmada jelent meg a Kláris c. lapban, de valamennyi megtalálható a Kláris honlapján, ahol Földesdy Gabriella kritikái is megtalálhatók a legtöbb azonos előadásról. Így azokat is elolvasva, összehasonlíthatjuk az előadásokról szóló beszámolókat.

A Színházi mozaik 2. című szép kivitelezésű könyv borítóján több, előadást megidéző fényképet láthatunk. A kritikagyűjteményben a kilencven előadás színházanként csoportosított, kezdve a Belvárosi Színházzal egészen a Vígszínházig. Klasszikus, többször színpadra vitt színművek és mai alkotások egyaránt szerepelnek a könyvben. Györgypál Katalin egyforma érdeklődéssel fordul feléjük, és kritikáiban hitelesen ábrázolja az előadások mondanivalóját. Az olvasó számára érdekes a jelen felfogások szerint színpadra állított, régebbi produkciók bemutatása – felidézve egykori emlékeit. Minden írás a darab ismertetésével indul, az abban szereplő személyek jellemzése következik. Alakítóik neve – rendszerint – zárójelben kerül megemlítésre. Talán a színészi játék, a megvalósítás általában kevesebb szerepet kap a kritikákban, de néha egy-egy szerep alakítója nagyobb figyelmet kap. Így például: az Amadeus c. darabban Kulka János Salieri alakítója. Az alakításról így ír a szerző: „Salieri szerepében elkápráztatóan hiteles.” (Belvárosi Színház) Az Úrhatnám polgár címszereplőjéről olvashatjuk: „Jourdain Úr szerepében szinte fürdik Blaskó Péter csiricsérá öltözékeiben.” (József Attila Színház) Alföldi Róbert az Angyalok Amerikában című darabban beteg embert játszik. „Prior Walter AIDS-es. (…) Alföldi Róbert hitelessége a szerepmegformálásban vitán felüli.” (Nemzeti Színház) Rövid, tömör meghatározások. Ennél kicsit bővebb Törőcsik Mari alakításáról írt jellemzése az Éjjeli menedékhely c. darab Luka szerepében: „Nem lehet nem őrá figyelni, aminek két igen nyomós oka van, külön-külön is elég lehetne a teljes figyelemre: egyrészt szavai miatt, másrészt kisugárzása, színpad-uralása miatt, miközben belesimul az előadásba. Igen, Törőcsik Mari Luka, ő ezt is megteheti olyan intenzitással és szuggesztivitással, hogy csak emiatt is érdemes elmenni és megnézni az előadást.” (Nemzeti Színház) Gálffi László alakításáról  pedig így ír: „Ki kell emelnünk Gálffi László játékát különféle szerepében. Ő az idős Hamlet (Hamlet apjának) szelleme, egészen másféle megfogalmazásban a Sírásó, de ő az Első Színész is.” E néhány mondat is jelzi: Györgypál Katalin csak a darab lényeges mondanivalóját igyekszik közölni írásaiban, a színészi játékot ehhez „méri”, így ritkán fordul elő bővebb méltatásuk. Figyelemre méltó, hogy a kritikákból tökéletesen elénk tárul a „mese”, egyes esetekben elméleti eszmefuttatás is hozzájárul a jobb megértéshez.

Nagyobb jelentőséget tulajdonít a rendezői tevékenységnek. Néhány példával szeretném illusztrálni állításomat: „A rendező, Kerényi Imre hitelesen magyar és hitelesen szerb hangulatot teremt a színpadon huszárokkal (…), pópával (…), parasztasz-szonnyal (…), püspökkel (…) és prímással (…), az élő zene varázslatával.” (József Attila Színház, Feketeszárú cseresznye) „Alföldi Shakespeare-t rendezett. »Alföldiül.« Benne van minden, ami fontos a darab szempontjából, megtoldva még azzal is, ami a rendezőnek fontos. Például a színházak állapota.” (Nemzeti Színház, Hamlet) „Gondolatiságában felkavaró, nehéz és jelentős darab született Alföldi Róbert (a Nemzetiben most utolsó) rendezésében Klaus Mann azonos című regényéből. (…) Az előadásnak számos felejthetetlen jelenete van.” (Nemzeti Színház, Mephisto) „Gáspár Ildikó rendezése várhatóan több szempontból is emlékezetes marad. A női és férfi lélek, a női és férfi gondolkodás olykori különbözősége, két eltérő uralkodó jellem szembeállítása… kortalan kérdések.” (Örkény István Színház, Stuart Mária) „A rendezés (ti. Mácsai Pál) a most megírt szövegkönyv felhasználásával (Örkény drámája helyett) árnyalttá teszi a történetet, a »bűnök« elmosódottabbak, emberibbek lesznek.” (Örkény István Színház, Tóték) Néha a rendező neve is csak említésre kerül, Györgypál Katalinnak a mű gondolatának megértése mindennél fontosabb. Ezt részben a történet érzékletes elmondásával éri el – felkeltve az érdeklődést a darabok, a talán régebben másként ismert alkotások iránt. Írásaiban kitűnő észrevételeivel közvetíti a „mondanivalót”, természetesen néha figyelmeztetve a hiányosságokra is. Figyelemre méltó a díszlet- és jelmeztervezők munkájának említése is, amely minden esetben hozzájárul az előadások sikeréhez.

E könyvről írt tájékoztató lehetne részletesebb, de eddig is sok mindent említettem már az érdekes, mindenképpen egyedülálló kritikagyűjteményről. A Kláris eddigi színház-szeretetét folytatva, Györgypál Katalin írásaiban ápolja immár huszonöt éves hagyományainkat, és ma is igyekszik megismertetni az olvasókkal egy-egy előadás szépségét, elmagyarázni tanulságait. Joggal reméli, hogy „a színházszerető olvasók megtalálják az előadások közül saját »kedvenceiket« nyomtatott formában összegyűjtve.”

Az eligazodást segíti az előadások cím szerinti betűrendes jegyzéke is.

(Györgypál Katalin: Színházi mozaik 2. Színikritikák, elemzések. URÁNUSZ K., Bp., 2015, 306 p.)

–––* (a Kláris színházi rovatának korábbi vezetője)

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©