Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

FILMMŰVÉSZET

Tóth Attiláné dr.

Gondolj rám!

Kern András új filmje pesti, baráti, bizarr és Kernes.

Remek társaság gyűlt össze a film megvalósítása érdekében. Kezdjük a legfontosabbal: Kern András a rendező, az egyik forgatókönyv író és a főszereplő Az előző filmeket, a színházi kapcsolatokat, riportokat felidézve vesszük észre, hogy évtizedek alatt egymást megismerő, egymásban bízó „brigád” készítette a filmet. Vámos Miklóssal jó barátságban van Kern, az ő írásai között talált egy novellát, ami megragadta a képzeletét. Együtt írták meg a novella alapján a forgatókönyvet. A zene Presseré, többször dolgoztak együtt, Kern énekli több dalát, vagy fordítva, több dalt írt Presser Kernnek, mindegy is, a kapcsolat több évtizedes. Az operatőr Ragályi Elemér, ő volt Kern előző két nagy játékfilmjének is az operatőre, valószínűleg jó volt együtt dolgozni, azt ismételték most meg. A színészek is barátok, és egyben a hazai színjátszás jelenében a jobbak közé tartoznak. Eszenyi Enikő máskor is partnere volt Kernnek. Láthatjuk Elek Ferencet, Börcsök Enikőt, Fesztbaum Bélát, Rajhona Ádámot és még többeket a Vígszínházból és máshonnan is. Úgy tűnik, nem kényszerből fogadták el a szerepet, és így kellemes a hozzáállásuk, nagyobb gondok nélkül született meg a film. A Filmalap támogatta, voltak szponzorok, a felvételek másfél hónap alatt le-zajlottak, igaz megfeszített munkával, nyáron. Ez a gyorsaság rendezettségre utal. Ennyi idő alatt senki sem utálja meg a körülményeket és nem gondol arra, hogy már megint ezt nyögjük, meddig fog ez tartani. Szimpatikus az is, hogy sok helyen lehet olvasni az anyagi vonatkozásokat, mennyibe került a film, és kik támogatták.

A film pesti, mert szövegével, kiszólásaival ezt mutatja. Nem is tud más lenni, mert Kern igazán, megkérdőjelezhetetlenül pesti ember, minden mozdulata, cinikus humora, még mimikája is ezt bizonyítja. Megemlíthetjük azt is a pestiességgel kapcsolatban, hogy a helyszínek szempontjából sem ködösít a film. Nem akarja úgy általánossá tenni témát, hogy meghatározhatatlan a helyszín. Itt világosan és hosszan láthatók Pest forgalmas részei, a hidak, a Duna.

A történet bizarr. Egy neves orvosnak rendezett a családi élete, munkatársai szeretik, tekintélye van. Ő az, aki kénytelen a betegeknek megmondani a rossz hírt a betegségükkel kapcsolatban. Egyszer csak neki mondanak más orvosok hasonlót, még talán egy féléve van. Ekkor támad egy egyáltalán nem életszerű ötlete. Ezt a félévet arra használja, hogy megakadályozza, hogy a szeretteinek fájjon az ő halála, hogy a munkahelyén a hiányát érezzék, vagyis megutáltatja magát a szeretteivel. Jön a vígjátéki helyzetkomikumok sorozata. Nevetnénk, de nem nagyon tudunk, mert csak mi, nézők tudjuk a hátteret, azt, hogy egyáltalán nem vidám helyzet van a humoros tettek mögött, sőt. Elbocsájtják a munkahelyéről, kidobja a felesége, előzőleg minden pénzét szándékosan átíratta a felesége nevére a majdan kezdődő egyedüli élet segítése érdekében, így pénze sincs. Egy nyomortanyára kerül, és nem érzi a vég közeledését. Visszamegy az orvoshoz, és kiderül: csoda történt, nincs veszélyben az élete. Megpróbál visszakerülni az életbe, viszi magával a két leletet bizo-nyításként. Nem hisznek neki. Nem veszik vissza a munkahelyére, nem kell már a felségének sem. Egy pici reménye marad, és nekünk is kellemesebb a befejezés ezzel a jelenettel, amely szerint hobby zenekara egy nyilvános szereplésen mint énekest visszafogadja, és énekelvén a Gondolj rám című dalt, a filmbeli közönség lelkesedik. Mi, a film nézői is úgy hagyjuk el a mozit, hogy reméljük, van egy kis fény valahol, amelyik majd rávilágít a hősünkre.

A film stílusával, Kern főszereplésével szórakoztató lett, nem vígjáték tisztán, de nem is dráma. Talán nincs műfaja, de az nem is baj. Van benne egy komoly szál, nem tudom ők gondoltak-e erre. A szándék etika és a következmény etika különbségére épül a történet. Lehet, hogy nagyon érthető, magyarázható, sőt jó szándékú a cselekedetünk, de a következményei lehetnek erősen negatívok.

Az orvos azzal haragítja magára a főnökeit, munkatársait, hogy a műtőasztalon hagy egy kinyitott beteget, a befejezésre a fiatal orvost kéri meg, aki még sohasem műtött. Felelőtlenségnek tartják, egy olyan tettnek, amit egy orvos egyszerűen nem követhet el. Ezzel egyetértünk! Az ember egészen a képességének a határáig felelős a munkájáért, a családjáért, saját magáért. A felelőtlenséget nem szabad megjátszani, ez nem játék. Egyáltalán nem az lett az eredmény, vagy nemcsak az, amit szeretett volna, hanem annál több, mélyebb. A fiatal orvosnő azt mondta neki, hogy csalódott benne. Igen, csalódunk az olyan emberben, aki a komoly dolgokat egy lapra feltéve eljátssza. A kislánya sajnálja, de nem tud neki megbocsájtani azért, amit át kellett élnie akkor, amikor az ő szeretett apja nem emberként viselkedett.

Érezzük, hogy a filmben sok olyan motívum van, ami szellemes, megmarad az emlékezetünk-ben, talán semmi értelme, kultikussá teszi a filmet. Hogy ezek honnan származnak, azt nem tudja a néző, neki nem is fontos, fő, hogy emlékezik majd rá. Ilyen például a kórház folyosón menő Kern saját magának mondott mondata, milyen jól megyek itt a folyosón, majd a film vége felé, amikor megmondják neki, hogy nem veszik vissza a kórházba még betegkísérőnek sem: nem is olyan jó menni itt a folyosón.

Van a filmnek még egy említésre méltó vonala, Woody Allan érezhető jelenléte. A történet „halálian” humoros. Gondoljunk Woody Allennél arra a jelenetre, amikor gondolkozik azon, hogy öngyilkos lesz, majd eláll ettől, mert úgy érzi, ez vérfürdőhöz vezetne, először az anyja és az apja lenne öngyilkos, mert elveszítették fiukat, majd a testvérek, szeretők, barátok, rokonok. Nem mondhatjuk azt, hogy viccelődik a halállal, de nem tarthatjuk drámainak sem a jelenetet. Inkább Woody Allenes, ironikusan tör elő a felelősség problémája, akárcsak Kern filmjében.


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©