Kern András
új filmje pesti, baráti, bizarr és Kernes.
Remek társaság gyűlt össze a film
megvalósítása érdekében.
Kezdjük a legfontosabbal: Kern András a rendező, az egyik
forgatókönyv író és a főszereplő Az
előző filmeket, a színházi kapcsolatokat, riportokat
felidézve vesszük észre, hogy évtizedek alatt
egymást megismerő, egymásban bízó
„brigád” készítette a filmet. Vámos Miklóssal
jó barátságban van Kern, az ő írásai
között talált egy novellát, ami megragadta a
képzeletét. Együtt írták meg a novella
alapján a forgatókönyvet. A zene Presseré, többször
dolgoztak együtt, Kern énekli több dalát, vagy
fordítva, több dalt írt Presser Kernnek, mindegy is,
a kapcsolat több évtizedes. Az operatőr Ragályi Elemér, ő
volt Kern előző két nagy játékfilmjének is
az operatőre, valószínűleg jó volt együtt
dolgozni, azt ismételték most meg. A
színészek is barátok, és egyben a hazai
színjátszás jelenében a jobbak
közé tartoznak. Eszenyi
Enikő máskor is partnere volt Kernnek. Láthatjuk Elek Ferencet, Börcsök Enikőt, Fesztbaum Bélát, Rajhona Ádámot
és még többeket a
Vígszínházból és máshonnan
is. Úgy tűnik, nem kényszerből fogadták el a
szerepet, és így kellemes a
hozzáállásuk, nagyobb gondok nélkül
született meg a film. A Filmalap támogatta, voltak
szponzorok, a felvételek másfél hónap alatt
le-zajlottak, igaz megfeszített munkával, nyáron.
Ez a gyorsaság rendezettségre utal. Ennyi idő alatt senki
sem utálja meg a körülményeket és nem
gondol arra, hogy már megint ezt nyögjük, meddig fog
ez tartani. Szimpatikus az is, hogy sok helyen lehet olvasni az anyagi
vonatkozásokat, mennyibe került a film, és kik
támogatták.
A film pesti, mert szövegével,
kiszólásaival ezt mutatja. Nem is tud más lenni,
mert Kern igazán, megkérdőjelezhetetlenül pesti
ember, minden mozdulata, cinikus humora, még mimikája is
ezt bizonyítja. Megemlíthetjük azt is a
pestiességgel kapcsolatban, hogy a helyszínek
szempontjából sem ködösít a film. Nem
akarja úgy általánossá tenni
témát, hogy meghatározhatatlan a helyszín.
Itt világosan és hosszan láthatók Pest
forgalmas részei, a hidak, a Duna.
A történet bizarr. Egy neves orvosnak rendezett a
családi élete, munkatársai szeretik,
tekintélye van. Ő az, aki kénytelen a betegeknek
megmondani a rossz hírt a betegségükkel
kapcsolatban. Egyszer csak neki mondanak más orvosok
hasonlót, még talán egy féléve van.
Ekkor támad egy egyáltalán nem életszerű
ötlete. Ezt a félévet arra használja, hogy
megakadályozza, hogy a szeretteinek fájjon az ő
halála, hogy a munkahelyén a hiányát
érezzék, vagyis megutáltatja magát a
szeretteivel. Jön a vígjátéki
helyzetkomikumok sorozata. Nevetnénk, de nem nagyon tudunk, mert
csak mi, nézők tudjuk a hátteret, azt, hogy
egyáltalán nem vidám helyzet van a humoros tettek
mögött, sőt. Elbocsájtják a
munkahelyéről, kidobja a felesége, előzőleg minden
pénzét szándékosan átíratta a
felesége nevére a majdan kezdődő egyedüli
élet segítése érdekében, így
pénze sincs. Egy nyomortanyára kerül, és nem
érzi a vég közeledését. Visszamegy az
orvoshoz, és kiderül: csoda történt, nincs
veszélyben az élete. Megpróbál
visszakerülni az életbe, viszi magával a két
leletet bizo-nyításként. Nem hisznek neki. Nem
veszik vissza a munkahelyére, nem kell már a
felségének sem. Egy pici reménye marad, és
nekünk is kellemesebb a befejezés ezzel a jelenettel, amely
szerint hobby zenekara egy nyilvános szereplésen mint
énekest visszafogadja, és énekelvén a
Gondolj rám című dalt, a filmbeli
közönség lelkesedik. Mi, a film nézői is
úgy hagyjuk el a mozit, hogy reméljük, van egy kis
fény valahol, amelyik majd rávilágít a
hősünkre.
A film stílusával, Kern
főszereplésével szórakoztató lett, nem
vígjáték tisztán, de nem is dráma.
Talán nincs műfaja, de az nem is baj. Van benne egy komoly
szál, nem tudom ők gondoltak-e erre. A szándék
etika és a következmény etika
különbségére épül a
történet. Lehet, hogy nagyon érthető,
magyarázható, sőt jó szándékú
a cselekedetünk, de a következményei lehetnek erősen
negatívok.
Az orvos azzal haragítja magára a főnökeit,
munkatársait, hogy a műtőasztalon hagy egy kinyitott beteget, a
befejezésre a fiatal orvost kéri meg, aki még
sohasem műtött. Felelőtlenségnek tartják, egy olyan
tettnek, amit egy orvos egyszerűen nem követhet el. Ezzel
egyetértünk! Az ember egészen a
képességének a határáig felelős a
munkájáért, a családjáért,
saját magáért. A felelőtlenséget nem szabad
megjátszani, ez nem játék.
Egyáltalán nem az lett az eredmény, vagy nemcsak
az, amit szeretett volna, hanem annál több, mélyebb.
A fiatal orvosnő azt mondta neki, hogy csalódott benne. Igen,
csalódunk az olyan emberben, aki a komoly dolgokat egy lapra
feltéve eljátssza. A kislánya sajnálja, de
nem tud neki megbocsájtani azért, amit át kellett
élnie akkor, amikor az ő szeretett apja nem emberként
viselkedett.
Érezzük, hogy a filmben sok olyan motívum van,
ami szellemes, megmarad az emlékezetünk-ben, talán
semmi értelme, kultikussá teszi a filmet. Hogy ezek
honnan származnak, azt nem tudja a néző, neki nem is
fontos, fő, hogy emlékezik majd rá. Ilyen
például a kórház folyosón menő Kern
saját magának mondott mondata, milyen jól megyek
itt a folyosón, majd a film vége felé, amikor
megmondják neki, hogy nem veszik vissza a kórházba
még betegkísérőnek sem: nem is olyan jó
menni itt a folyosón.
Van a filmnek még egy említésre
méltó vonala, Woody Allan érezhető
jelenléte. A történet „halálian”
humoros. Gondoljunk Woody Allennél arra a jelenetre, amikor
gondolkozik azon, hogy öngyilkos lesz, majd eláll ettől,
mert úgy érzi, ez vérfürdőhöz vezetne,
először az anyja és az apja lenne öngyilkos, mert
elveszítették fiukat, majd a testvérek, szeretők,
barátok, rokonok. Nem mondhatjuk azt, hogy viccelődik a
halállal, de nem tarthatjuk drámainak sem a jelenetet.
Inkább Woody Allenes, ironikusan tör elő a
felelősség problémája, akárcsak Kern
filmjében.
♣ ♣
♣