Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Stancsics Erzsébet

Versek lomtalanítás előtt

Rendezgetem a polcokat, selejtezek, mert meghirdették a szokásos évi lomtalanítást. Talán azért gondoskodnak rólunk, hogy túl ne nőjön rajtunk az elraktározott, fölöslegessé vált múlt. Emlékek, dátumok, ezek a céltalan időfiókok, hosszú évek után úgyis elillan tartalmuk a semmibe. Rakosgató, tapogató kezünk csak a hozzávetőleges időpontot találja, tartalom nélkül. Mikor valami régi létezés emlékébe szédülünk vissza, olyan, mint a víz alatt simára csiszolt kavics, melyet megtalálunk egy régi asztalfiókban. Nézegetjük, forgatjuk, és már nem is tudjuk, mit akartunk vele. Az évek a hozzá kapcsolódó emlékeket foltossá, kapcsolódások nélkül, besorolhatatlanná tették.

Milyen más volt még fiatalként nyújtózni az idő karjában! Az élet legritkább pillanata, amikor tudjuk, hogy boldogok vagyunk. A boldogság ritkán öntudatos állapot, szinte elhordozhatatlanul nehéz, ha egyidejűleg tudunk róla. Talán ezek a kiszórásra váró lomok voltak tanúi azoknak a pillanatoknak, hiszen valamiért eltettem, őrizgettem, aztán lassacskán elfelejtkeztem róluk.

Huszonkét éve, amikor kora reggel a busz áthaladt velem a Pont Neuf-ön s megpillantottam a Szajna szürke vizét, tudtam, hogy boldog vagyok. Nem mertem mozdulni az ülésen, nem forgattam a fejem, mert féltem, hogy egy rossz mozdulattal eltörlöm azt a törékeny valamit: ami boldogság öntudata. Nem mertem kimondani az épületek nevét, amely mellett elhaladtunk, mert úgy éreztem, mintha már régen is láttam volna, emlékezet előttről megélten.

Aztán itthon írni kezdtem róla. Sokat és válogatás nélkül. Némelyik torzó maradt, mert nem volt benne az a töltés, élet, amivel annak idején átéltem: a házak, a napfény, a templomok égbeszökő tornya, a város más illatú lehelete. Talán soha nem látja tisztán az író saját útját a mű őserdejében, jelzőtáblák nem kalauzolnak, csak az ösztön és titkos hangok vezetnek a rengetegen át. Az ihletett pillanatokban a munka talál meg minket, nem mi a munkát. Éreztem azt is, hogy soha nem tudok elmondani „mindent”. A nagy könyvet csak a műkedvelők és szakemberek készülnek megírni.

Kotorászom a polcokon, lapozgatom a sárgult füzeteket. Talán módom lesz egyszer, csak egyetlen sorban, vagy szakaszban elmondani azt, amit más nem mondhat el helyettem. Ez a gondolat bizonyára nem lesz okos, frappáns, eredeti és káprázatos sem. Csak közhely. A döntő szó, mely maradéktalanul kifejez egy embert, legtöbbször egyszerű. Kicsinyesen egyszerű… Mert minden, amit írunk, csak ürügy és előszava annak, amit nem tudunk megfogalmazni.

Az írás mágia: igézet, varázslat. Keveréke szónak, álomnak, jelképekből, érzésből készült egyveleg, melynek visszaható ereje van, sorsdöntően alakíthatja mások gondolkodását, helytállását, akaratát is.  Az írás varázslat, s az emberek semmit nem tudnak róla, hogy mi van mögötte, miféle anyagból készült? Milyen varázslat az, mely írót és írást egybefűz az élettel, a kifejezés millió esélyével?

Olvasom a polcról levett régi, poros lapokat. Mintha nem is én írtam volna, olyan idegen hangja van. Mintha másoltam volna valahonnan, rá sem ismerek. Az írásom is más lett, rendetlenebb, gyorsabb. Folyton feltorlódó gondolatsorok egy egész élet gerincét képezve ismétlődnek, formálódnak, katartikus lényeggé alakulnak a műfaj bölcsőjében. Ennek a versnek pl. nincs is üteme, se ríme, olyan, mintha csak belülről lenne vers, lélek által formált. Máskülönben csak prózai beszéd. És mégis vers. Vannak költők, akik szavak nélkül írnak: nézéssel, mozdulattal, s a zene hűségesen körülveszi azt, amit így mondanak. Eggyé lesz a szavakkal. Olyan ez, mintha valaki halkan lélegezne a sötétben.

Feltornyozom a lomtalanításra ítélt papírokat. Milyen sokan vannak, akik csak látják és hallják a világot, de nem érzékelik! Nem tudják meg soha, ami igazi tartalma és értelme a világnak. Ők sosem lesznek igazi művészek. Olyanok, mint a színvakok, vagy azok az emberek, akik jól hallanak minden középhangot, de bizonyos magas rezgésszámú hang iránt érzéketlenek.

A kiselejtezésre váró kupac mellett nagy sóhajtással veszem tudomásul, hogy mesterségem anyaga, a szó, nem is olyan feltétlen kelléke az emberi érintkezésnek! Az írók, akik elvakult gőgjükben ezt képzelik, nem gondolnak arra, hogy válságos pillanatokban az emberek szavak nélkül is megértik egymást, a lényegeset, a legfontosabbat. A költészet könnyűség és keménység, áradó készség, maga a bőség. Csak egy költő tud befejezetlen szavakkal szólni az élőkhöz.

Előkészítem a holnapi lomtalanításhoz a dolgokat. Mást is kiszórok, nemcsak a szellemi termékek roncsait. Hajnalban jönnek értük a nagy kukával. Bedarálják egy masszába azt a sok színes, egyéni, megismételhetetlen, gyönyörű szemetet, mely tele van a valóság töredékeivel, vágyakkal és csalódásokkal. Megélték a legtöbbet, a legnagyszerűbbet: társai voltak egy ember sorsának. Aztán megy minden tovább. Vagy kezdődik elölről…


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©