A 90-es évek elején találkoztam először Szénási Sándor
Istvánnal a Krúdy Gyula Irodalmi
Körben. Csendes, halk szavú, mindenre figyelmes költőt
ismertem meg személyében. Önálló
kötete akkor még nem volt, amit megoszthatott volna
velünk, ám ahányszor felkérték, hogy
mondja el egy-két versét, csendes, de
szenvedélyes, igazságkereső szavai mindenkit megragadtak.
Kemény, lényegre törő, mégis
szívbéli gondolatok voltak, az emberek és a haza
iránti aggodalom, a szeretet csendültek ki belőle. Amikor
egyszer megkérdeztem, hogy tud mindig ilyen esszenciába
foglalt gondolatokat megfogalmazni, azt válaszolta: annyit
dolgozom, hogy nincs időm rossz verseket írni. És
azóta is ilyen nyugtalanító
könnyedséggel és gyorsasággal írja
verseit.
Mára már több könyve is napvilágot
látott, öt éve alapító elnöke a
G. Ferenczy Hanna Irodalmi Körnek. Új kötetének
hangja, lenyűgöző szuggesztivitása, mely
érzésekkel teli, de sehol sem érzelgős: tudatosan
lát és mutat fel mindent, mint orvos a kóresetet.
„Nem pénz és nem
eszme/ váltja meg életünket:/ embersége,
magyar hite/ emeli föl ezt a népet…”
(Élni a szabadságot)
Milyen meglepően mutatkozik be egy jó költő: csendesen,
zörejtelenül, kérlelhetetlenül. Rögtön
az első mondattal kényszerít, hogy figyeljünk
rá. Értésünkre adja, hogy
véleményét megfontolta, gondosan megírta, s
nem hajlandó alkudni: amit mond, az önmagának
megfellebbezhetetlen. Ilyen figyelemmel és műgonddal kellene
mindent írni, mintha mai világunkban olyan
újság, kiadó, szerkesztő létezne, aki csak
az én írásommal törődik!
A könyv minden oldalán ott van az a nemesség,
amely a nagy irodalom titka. Egy személyes üggyel
világügyre rávilágítani: ez a
hűség az emberi mértékhez és
emberiességhez. „visszhang
vakkan az esztenán,/ tán ez lehet, mi összeköt/
szabad székelyt, magyart, románt.”
(Visszhang az esztenán) Ez a kötet igazi nagyságot,
a költői erőnek lendületét mutatja. Még a finom
irónia is fiatalos lendületű (Templom egere), mert a szerző
körül teljes üzem van: irodalom, műveltség,
visszhang, szeretet: egyszóval igenlő várakozás az
életben. És a legfontosabb: van egy anyanyelv, amelybe
zárja gondolatának kincseit.
Mennyire megváltozott két nemzedék
életideje alatt az emberek önmagukhoz és
egymáshoz való viszonya, szemlélete! Milyen
mások lettek a tömegember reflexei! „Szikla időben vert szögek,/
felkapaszkodók lábai alatt” (Szögek a
sziklában) Ebben az eltömegesedett világban
már nincs irodalom: csak bestsellerek vannak,
témák, „sztorik”. Az irodalom más volt
régen. Ezt a tapasztalatot is tükröződni látom,
ahogy megbízható írói erővel, tudatos
megfogalmazásokkal, biztos és nyugodt
cölöpökre állítja azt a kis
világot, amelyet épít. Ősi, sűrű, eredeti
és egyszeri Szénási Sándor István
költészete. Bátorsága őszinte, melyhez
bölcsesség kell a költő és a világ, az
olvasó, a nyelv, a szó, a fogalom, érzés,
emlék felé titokzatos cinkosságával. Mert
akinek van fegyelme, annak van saját identitása,
múltja és alkotásának ereje. „Vajon miért csak bajban
nemesül a lélek?” (Korcsmavilág)
Úgy érzem, mintha a szerző lelkében lenne egy
vizuális ős-képlet, amelyet az igazi művész ugyan
megmásítani nem tud, de továbbfejleszteni igen.
Egy ember úgy lesz egy műveltségből az, aki: mint egy
sejtből, amiből önmaga is felépül. Így
verseiben az erkölcsi jó és az esztétikai
szép is titkos összefüggésben van
egymással. Általa a jóság parancsa is
elhang-zik, mint minden nagy költőnél az
évszázadok folyamán. „Szobrod előtt a park
füvében/ kottát ír az őszi fény”.
(Csokonaival a parkban)
Áthallik soraiban az a megállapítás,
hogy a becsületesség karaktervonása nem lehet korunk
csibészeinek jelmeze. A hazaszeretet mindig úr volt
életen-halálon, nem pedig a divatos
karrierépítés frázisa. Napjainkban az arany
árfolyama is felszökött. Lelkes kutatók keresik
szennyes kifolyásokban a drága kincset. Valami ilyet
csinál a ma költője is: szellemi spekulánsok
között keresi a színaranyat. „Sok pénzben és hatalomban
fürdő vágynak/ nyakkendőtűje lett csupán e
század?” (Hová tűntek a szögek)
Verseinek olvasása közben érezzük, hogy a
költő dolga a látványokkal való
bánásmód is. Ihletének java:
érzékeltetni az egységet, majd beszédes
részletek útján elmondani a forma nyelvén,
amit a kompozícióban szemléltetni akar.
Lírájában ezek lehetnének akár a
lélegzetvétel periódusai is. A verseknek olyan
dinamikája van, melynek lendülete nélkül nincs
igazi alkotás. „Feldíszített
valóság nem csapja be szemem”. (Az én
otthonom)
Arisztotelész azt mondta: az
élet zörejeiből leszűrve, megnemesedve megtaláljuk a
lényeget, amiért érdemes élni.
Bizonyára ez a gondolat vezérli Szénási
Sándor István tollát is, amikor sok munkája
mellett nincs ideje rossz verset írni. Mert az
íráshoz tehetségen kívül nagyszerű
értelem és nagy kultúra szükséges. S ő
mindennek régóta birtokában van.
Végül szeretném méltatásomat
befejezni a könyv címadó versének
utolsó szakaszával:
„Ne siess, idő, akkor sem, ha
vége! / És eljön az élet nagy
számvetése. / Megkapom én is – nem
kívánok többet, / Költők hangszerét, a
végtelen csöndet.”
Költőtársi elismeréssel, szeretettel és
örömmel kívánok jó utat a könyvnek!
(Szénási Sándor
István: Ne siess, idő! Válogatott versek. Szerk.:
Király Lajos. Ill.: Görög Béla. Krúdy
Gyula Irodalmi Kör, Bp., 2013, 92 p.)