Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Mészárosné Maya

Teremtésvédelem

E szó elolvasásakor elgondolkodtam, hirtelen nem tudtam hova tenni a fogalmat. Nem természetvédelem? Azt mindig is tudtam, az egy tevékenység, mégpedig a természet védelmét szolgáló feladatok összessége, a növények, az állatok védelme, élőhelyeik megóvása, mely tevékenység természetesen kihat az ember életének védelmére is.

Aztán utánanéztem a teremtésvédelem fogalomnak, kezdtem megérteni és rájöttem, hogy e fogalomnak lelki és etikai tartalma van, mely szorosan kapcsolódik a keresztény gondolkodáshoz.

A teremtésvédelem küldetése, hogy Istentől az emberre ruházott felelősséggel, kertként művelje a világot – mondta Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az Együtt a közös otthonért címmel rendezett konferencián.

Hát ezt a feladatot sajnos az ember nemhogy nem teljesítette, de egyenesen tönkretette a folyamatosan az iparosodás céljára kiaknázott és elhanyagolt Földünket. Mannon felfalta a lelkeket és a Földet, hiszen a természet nélkül legyen bármennyi pénze, bármilyen fejlett technológiája az embernek, nem élhet semmilyen élőlény.

A teremtés lényege a férfi és a nő természetbe helyezése, hogy óvja és fejlessze azt, és a természet rendje szerint sokasodjon, és alakítson ki élhető társadalmakat. Ha ezt a feladatot el akarja látni az ember a Föld életben tartásáig, akkor a gender-ideológiának nincs helye a teremtésvédelemben, hiszen a küldetésnek nem tud eleget tenni az ember a mesterséges, természetellenes szaporodással, életmóddal. Ez a feladat Ádám és Éva után már az egész emberiség feladata, hisz sem a gazdaság, sem a politika, sem a tudomány nem tud annyit tenni, mint a normális ésszel és lélekkel gondolkodó emberek közössége.

Mindegy, hogy vallásos, vagy materialista szemlélettel nézzük a témát, a feladat egy: szembe kell nézni a problémákkal, foglalkozni kell az éghajlatváltozással, a technológiák helyes alkalmazásával és az emberi méltóság megőrzésének nagy kihívásával. Értem ez alatt még a rasszizmus megszüntetését, a szegénység felszámolását, az emberi jogok eltiprásának eltörlését. Így tudjuk csak a teremtett világunkat megmenteni. Hogy végre gondozzuk, és ne kizsákmányoljuk a teremtett világot.

Persze, sokszor nem tudjuk a teremtésvédelmi feladatunkat ellátni, ha természeti katasztrófák sújtanak minket. És ilyenkor jön a fohász, mely egyaránt elhagyja hívő és nem hívő ajkát. Nincs olyan ember, aki ne mondaná magában, vagy hangosan: Istenem, segíts!

Manapság gondolkodnak e komoly, világokat megrendítő feladatok kiküszöbölésén a tudósok több, kevesebb sikerrel. És ahogy fejlődik a tudomány, egyre közelebb kerülnek a megoldáshoz, de be kell látni, az agynak és a léleknek együtt kell működni, hogy a rábízott földet művelje és őrizze. Őrizze békében és szeretetben. Mert ha nincs béke, az ugyanolyan katasztrófát okoz, mint a gondatlan kezelése a ránk bízott vagyonnak, élőhelyünknek, a Földnek. Egy háború több kárt tud okozni, mint a klímaváltozás.

Miután az ember része a természetnek, meg kell védenie mindentől, főleg önmagától, a tudatától, az érzelmeitől, a természetátalakító terveitől. Nagyon figyelemre méltó az alábbi idézet: A Biblia (1Móz 2,15; Mt 25,14-30) arra mutat rá, hogy „a sáfárnak úgy kell a szorgalmat, a kezdeményezőkészséget tekintve kezelnie ura gazdaságát, mintha az a sajátja volna, mégsem szabad egzisztenciálisan magát tekintenie tulajdonosnak”.

Ezért „ideje lenne az emberi kötelességek deklarálása a természettel szemben és ezek rögzítése a jogalkotásban.” (Dr. Bolyki János: Teremtésvédelem. Kálvin K., 1999) Persze szembe kell nézni a népességrobbanás és a családtervezés, a javak elosztásának igazságos elvei, a munkanélküliség kérdésének megoldásával is. A természet krízise = kultúránk krízise, mert a természettel való érintkezést a technikai kezelésre korlátoztuk.

És lassan a digitális világ is a természet- és a teremtésvédelem ellensége lesz. Pedig csak össze kellene fogni keresztényeknek és a nem hívőknek, építő kritikával, összefogással igazán a természet felé kellene fordulni, és ápolni, védeni Földünket.

Isten azért adta a világot az embereknek, hogy törvényei szellemében vigyázzanak rá, óvják és úgy adják át utódainak.” (Ferenc pápa Laudato si! – Áldott légy!  kezdetű enciklikája)

Nem kell ahhoz vallásosnak lenni, hogy beültessük a gyermekek lelkébe a környezettudatosság fogalmát, a teremtett világ iránt érzett felelősség súlyát. Mert a természet az ember elválaszthatatlan része. Ezért óvjuk közösen a természet tisztaságát, szépségét. Meg kell tanítanunk a gyermekeinket a környezettel való tudatos együttélésre és környezetbarát életvitelre, a környezetkultúra kialakítására, a környezet okos és mértéktartó igénybevételére.

A környezeti nevelés az iskola minden pedagógusának feladata, de ebbe a tevékenységbe be kell vonni a családot, a szülőket is. Ezáltal biztosítjuk, hogy a megszerzett ismeretek, készségek rögzüljenek és beintegrálódjanak tanulóink mindennapjaiba.” (Almási Zsuzsanna)

A környezetvédelem, bolygónk állapota hitbéli meggyőződéstől függetlenül mindannyiunkat foglalkoztat, hiszen – ahogy Ferenc pápa a Laudato si' enciklikájában írja – „mi magunk is földből vagyunk” (vö. Ter 2,7).

A teremtésvédelem leszűkítve keresztény szempontú fenntarthatóságot jelent.

A fenntartható fejlődés a természeti, az emberi, a társadalmi és a gazdasági erőforrások egyensúlyban tartását jelenti. A teremtésvédelem pedig olyan fenntarthatóságot jelent, ami a Bibliából adódó minden következménnyel kell, hogy számoljon.

A teremtésvédelem szigorúbb, mint a környezetvédelem, ebben az ember lelke is benne van. És mindenkinek magának kell elszámolni lelkének parancsaival.

Annak a hivatásnak a megélése, hogy védelmezői legyünk Isten művének, lényegi része az erényes életnek, nem valami szabadon választható feladat, s nem is a keresztény tapasztalat másodlagos szempontja.” (Ferenc pápa)

Ma az egyik leginkább teremtés romboló dologgal, a háborúkkal kell számolni. Legyen az a háború igazságos, vagy sem, mindenképpen szembe megy a teremtésvédelemmel. Pusztul a természet, és aki azt fenn kellene tartsa, az ember is.

És ki kell térni arra a tényre is, hogy földünkön milliók éheznek, a föld másik felén kidobják a kenyeret, melyet nehéz munkával, a föld kihasználásával termeltünk meg. A vallásos emberek ismerik a történetet:

 „Jézus pedig vette a kenyeret, hálát adott, és kiosztotta az ott ülőknek.” (Jn 6,11) Majd ezt mondta: „Szedjétek össze a felesleges darabokat, hogy semmi ne menjen kárba.” Ez az igazi teremtésvédelem.

Ez is arra utal, hogy felesleges kiszipolyozni a földet, ha termését végül szemétbe dobjuk.  Felesleges génmódosításokkal szaporítani a termelést, ha úgy is a szemétben köt ki jó része.

Leginkább arra kellene koncentrálni, hogy környezetbarát termékeket gyártsunk környezet kímélő környezetben, és használni kell a természet erőforrásait, melyeket nem kell elvenni a földtől, csak munkába kell állítani: Nap, szél, víz.

Mindez nem nagy feladat, hiszen csak mindenkinek a saját környezetére kellene ügyelnie, az őt körülvevő világra, annak lakóira. A saját munkahelyén kellene körültekintőbben gondolkodni és dolgozni, és óvni világát.

A saját városában kellene betartani minden egészséget és környezetet érintő óvintézkedést.

És akkor már sokat tettünk, hisz ezek az apró cselekedetek a tőlünk távolabb élőket is óvja, hiszen hatással van minden mindenre.


*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©