A cselekmény az 1930-as
években kezdődik,
középpontban a Reisz-pékséggel, majd a
kenyérgyárral, érinti a háború
éveit, amikor az apa meghal a fronton, majd
átnyúlik a Rákosi korszakba, részben
érintve annak ésszerűtlen rendelkezéseit,
nemzetellenes politikáját. A történet 1952
júliusának végén fejeződik be. Mindez
előzmény és kortörténet a regényben,
de mégsem ez izgatja legjobban az olvasó
fantáziáját, hanem valami más.
Vajon szükségszerű volt-e,
hogy Erzsike és
László szerelme, tervezett házasságuk egy
ponton zátonyra fusson, és tragikus véget
érjen? Hiszen a regény címe is ezt sugallja: ők
mindketten áldozatok voltak, a szocializmus hazug
rendszerének áldozatai, amelyben a politikai vezetők nem
bíztak meg a becsületes beosztottjaikban, mindent
titkosítottak, tabu témák és
eljárások voltak, amikről még az érintettek
sem tudhattak. A korszak tele van áldozatokkal (Recsk,
Kistarcsa, kitelepítés, koncepciós perek), a
kérdés az, hogy Erzsike és László
miért kerültek az áldozatok közé.
Imre Ferenc nemcsak mint a szomorú
történet
elbeszélője van jelen, hanem saját magát is
szerepelteti regényében. Ő Erzsike fogadott
testvére, lelki jó barátja, közös
munkahelyük, a Könnyűipari
Szerszámgépgyár DISZ- titkára.
Kiváló szerszám- és idomszer
készítő, önzetlenül támogatja
Erzsikét, a tragédiát mégsem tudja
megakadályozni. De Erzsike anyja, Irén asszony és
Lidike, a legjobb barátnő sincsenek hatással a fiatal
lány elhatározására.
A szörnyű tragédia
bekövetkezése nem
szükségszerű. A szigorú, hadseregben előírt
szabályok ellenére elkerülhető lett volna a kettős
haláleset. A történet kulcsa a két fiatal
eltérő jellemében keresendő. Míg Erzsike
egész életét egy lapra tette fel, s ez
László szerelme volt, a házasság előtt
odaadta magát a férfinak, hamarosan teherbe esett. A
gyermek jöveteléről szerelmének nem volt
tudomása. A magára maradt szerelmes lány semmilyen
más lehetőséget nem volt képes elfogadni,
hiába volt vallásos, hiába várta és
örült a gyermeknek, az öngyilkosságot
választotta.
Tófalvy László
vonzó férfi volt,
és ezt ki is használta, a
felkínálkozó nőknek nem tudott ellenállni,
amúgy is szeretett hódítani. Míg
korábbi szeretőjét nem szándékozott
feleségül venni, Erzsikében rögtön
meglátta a hozzávaló társat. Amikor
áthelyezték és titokban kellett tartani
hollétét, Erzsikét nem tudta
értesíteni. Erzsike halottnak hitte
Lászlót, aki szinte elfelejtette kedvesét,
újból szerelembe esett. Mintha kitörlődött
volna agyából korábbi elköteleződése.
Mi másnak tekinthetjük ezt, mint jellemhibának,
hűtlenségnek, gyengeségnek, annak, hogy nem volt
képes ellenállni egy újabb
csábításnak. Hiúsága és
mániákus ugráskényszere miatt kellett
lezuhannia, holott senki sem kötelezte, hogy
tanítványai ugrása után ő is zuhanó
ugrást hajtson végre.
A két áldozat nemcsak a
társadalom
elhibázott intézkedései, túlzott
gyanakvása miatt halt meg fiatalon és
értelmetlenül, hanem mindketten saját maguk
áldozatai is voltak, felelőtlen döntéseikkel
belehajszolták magukat a halálba. Rajtuk keresztül a
szülők és nagyszülők is az áldozatok
közé sorolhatók, hisz itt maradtak támasz,
szerető utód, leendő unoka nélkül.
A regény írója
megpróbál
tárgyilagos lenni a két fiatal áldozat
cselekedeteivel kapcsolatban. Nem minősíti tetteiket, csak
ismerteti. A sorok mögött, között azonban
érezzük, hogy nem helyesli tettüket:
vakmerőségét Lászlónak,
öngyilkosságát Erzsikének. Számos
tanító célzatú párbeszédet,
tájékoztató jellegű információt
közöl szereplőiről, akik a regnáló
Rákosi rendszer kedvezményezettjei voltak. Sokkal jobban
éltek, mint az átlagember ebben az időben. A
regényben nem érezzük azt a kínzó
diktatúrát, amelyben
hiánygazdálkodás, igazságtalan
intézkedések egymást követték.
Így a kortörténet, az életmód
bemutatása egyoldalú marad, a párbeszédek
erőltetettek, sok benne az életbölcsesség és
életvezetési tanács anyai, hitvesi szeretetről,
hűségről, hűtlenségről (ezeknek többszöri
ismétlése el is maradhatna).
Mindezen tényközlésen
kívül a
tragédiával kapcsolatos üzenet nem direkt
módon valósul meg a regényben, hanem a szerző
ránk bízza a végkövetkeztetés
levonását, mit gondolunk a történtekről,
kinek adunk igazat és miért.
(Imre Ferenc: Áldozatok.
Balatonfűzfő, 2024, 399 p.)