Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tóth Attiláné

Cseréptörés 

Lengyel Péter regénye

A könyv nagyon régen, még 1978-ban jelent meg. A koronavírus járvány alatt a Petőfi Irodalmi Múzeum Digitálistárában találtam rá.

A regény főhőse, Bárán János egyetemi hallgató, egyre inkább úgy érzi, hogy nyugtalan, rendezetlen az élete, ott hagyja az egyetemet (vagy kirúgják, de mindegy is!). Úgy véli, hogy az eddigi életének legtöbb történetét nem ismeri, és nem talál kapcsolatot a múlttal. Édesanyja nem partner abban, hogy beszélgessenek, hogy belemerüljön a múlt mesélésébe. Sőt úgy tapasztalja, hogy vannak bizonyos kisgyermekkori emlékei, füzetről, fényképalbumról, amiket most már az anyja nem is akar megmutatni, eldugja. Sértve érzi magát, úgy véli, hogy valami nagy gond van az ő gyermekkorával, amit valamiért el akarnak titkolni előtte. Egyre inkább feléled benne, majd elhatalmasodik a vágy, hogy megkeresse a részleteket és megpróbálja megtudni, megérteni, elfogadni a múltját és ezzel megismerni saját magát is.

Bárán édesapja mérnök volt, építész. Szülei a harmincas évek végén házasodtak össze, és János fiuk közvetlenül a háború előtt született. Szép gyermekkora emlékszik, nagyszülőkre, vasárnapi családi ebédre, szülei szerették egymást. 1942-ben édesapját behívják, édesanyával várják visz-sza, leveleznek, még csomagot is küld az édesanyja, ám egyszer csak megszűnik minden, ami eddig a környezetét, az életét jelentette. Bombázzák Pestet, már nem kapnak hírt az apjától, elveszítik a lakásukat, anyjának nincs munkája, ő megbetegszik, gyermek intézmények sorában fordul meg, betegen, majd gyógyulgat. Az anyja mellett megjelenik egy másik férfi, aki nevére veszi, örökbe fogadja. De őbenne minden kapcsolati készség megszűnik, mogorva, morcos, nehezen kezelhető gyerekként járja végig az iskolákat Budán, majd jönnek az egyetemi évek. Sohasem volt jó tanuló, de a nyelvérzéke kitűnő és leginkább ebből él, fordít és korrektori munkát vállal. Különösen az éjszakai korrektori munkát kedveli, mert így napközben minden idejét új „elfoglaltságának” szentelheti: elindul megkeresni a nyomokat, amelyek elvezetik a múltjához.

A 70-es évek elején még nem tudott visszaállni az élet a „rendes” kerékvágásba. Az emberek még keresték hozzátartozóikat, barátaikat, ez normális jelenség volt. Voltak hivatalos értesítések a háborúban résztvevő katonákról, de ezek nagyon bizonytalan adatokat tartalmaztak. Így többen, mint Bárán is, magán kutatást igyekeztek végezni. Bárán nagyszülei is őriznek értesítéseket arról, hogy fiuk (sajnos fiaik) eltűntek. Egy ilyen értesítésből tudja meg, hogy apját egy hadifogoly-táborban látták utoljára Oroszországban, Rasszijszk környékén.

A véletlen társául szegődik, találkozik az utcán egy kevéssé ismerősnek tűnő emberrel, aki viszont felismeri őt (később is többen ráismernek, mert annyira hasonlít az apjára), megszólítja és tőle megtudja, hogy vannak élő családtagjai, megkeresi őket. Nagymamánál éppen festenek és ki kell pakolni a lakást, rátalálnak egy dobozra, amiben még háború előtti és alatti dokumentumok vannak. Egyszerre sok mindent megtud.

Egy munkatársának véletlenül van olyan rokona, akinek a szülei Rasszijszkban élnek. Az ő segítségükkel el is jut a láger fizikai helyére is. Pesten pedig megtalálja azt az embert, aki a lágerban megállapította, hogy az apja meghalt. Egy egész fejezeten keresztül olvashatjuk a láger élet és az odavezető út történeteit, amelyek megrázóak és szükségszerűek abban a helyzetben, télen, fagyban, hóban és hatalmas embertömeg hadifogságba esésekor. Nincs semmi, se élelem, se gyógyszer, se ruha, még katona sincs, aki elvezetné a foglyokat a lágerig az erdőbe, szükség van rájuk a harcmezőn. Nem félnek a szökésektől, nincs hová szökni. Reggelenként összeszedik a halottakat, egy ilyen alkalommal derült ki, hogy Bárán János apja, Bárán Imre meghalt.

Bárán János aprócska dokumentumok rendszertelen feltűnéséből rakja össze az esemény sorozatot. Nem a történés idejét követve mesél, hanem a kutatás során feltűnő részletekből építkezik. Ebből a regény érdekes szerkezete következik: az ingázás a jelen és a múlt között a jelenhez tartozó események és a múltról szóló, de jelenbéli események között.

A regényben a múltbeli történések keresése során Bárán János felkeres olyan embereket, akik remélhetően tudnak valamit az apjáról, de ha nem is ismerték, ő (és mi olvasók is) örül(ünk), hogy tud beszélni velük, mert megtudjuk, hogy egy olyan borzalom, mint a háború Oroszországban, milyen hatással van az emberek életére a békének tekintett időben, hogy valóban béke ez a háború utáni időszak?

Az utolsó fejezetben megismerjük a történetét annak az embernek, aki, ha az események másként alakultak volna, véletlenül, az apja története is lehetne. Apja munkahelyi barátjával fiatal mérnökként dolgoztak egy gyárban a háború előtt. A gyár tulajdonosa még 46-ban külföldről érdeklődött a gyárban folyó munkáról, de néhány hónap múlva államosították az üzemet. A volt barát Recskre került, mert „kapcsolatot tartott fenn” a gyár régi tulajdonosával, ugyanis ő vette fel a telefont akkor, amikor az érdeklődött.

Az egyes emberhez tartozó régi események személyes feldolgozása, megértése nehéz, de nagyon fontos a körülöttünk élő emberekhez fűződő viszonyunk miatt. Ismerni kell a múltat nem csak magunk miatt, hanem annak megértése érdekében is, hogy elfogadjuk az ő régi döntéseiket, amelyeknek mások voltak a konkrét körülményei, mint ahogy mi azt gondoljuk, véljük. A konkrét helyzet más, mint a történelem.

Nekem ez volt a fő jelentősége a regénynek. A véletlenek ugyanúgy rohangásztak az emberek között, mint ma. Nekünk a múlt mint determinált események sorozata jelenik meg, és nem érzékeljük, hogy az akkori embereknek az életét nem a bizonyosság, hanem a véletlenek alakították. Nekik ugyanolyan nehéz volt, vagy még nehezebb ilyen körülmények között ismeretet szerezni és dönteni, mint nekünk ma.

(Lengyel Péter: Cseréptörés. Szépirodalmi Kiadó, Bp., 1978. 569 p.)

*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©