Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Földesdy Gabriella

Magányos nyárfa

Szakáli Anna új regénye

A szerzőnek ez a tizenhetedik kötete, az eddigi kötetek többségükben versek, de van köztük mese, elbeszéléskötet, helytörténeti munka. Szakáli Anna 1989-től publikál, Zamárdi díszpolgára, a térség irodalmi életének aktív szervezője, nevéhez fűződik a Balatoni Írótábor és a Költők Találkozása nevű rendezvények szervezése. Számos díj és kitüntetés birtokosa.

A Magányos nyárfa nem hagyományos felépítésű regény. Két főhősének életsorsa egy látogatás kapcsán elevenedik meg, és a főszereplők egyes szám első személyű beszámolója, elbeszélése teszi átélhetővé az olvasó számára Milka és Bori gyermekkorát, fiatalságát. Sorsuk akkor teljesedik be, amikor ötven év elteltével elmesélik egymásnak, hogyan vészelték át a mostoha gyermekkort, ahol szenvedések hosszú során kellett átvergődniük, ám lélekben megerősödve léptek a felnőttkorba. Nehéz gyermekkorukat képtelenek voltak elfelejteni, mindaddig mardosta őket, amíg el nem mesélték egymásnak a történetüket.

De miért is érdemes nekünk, olvasóknak Milka és Bori életével megismerkednünk? Számos irodalmi mű szól gyerekek rossz sorsáról, kínzásokról, az árvaság elviselhetetlen voltáról. A két híres klasszikus e témakörben Dickens Twist Olivér és Móricz Zsigmond Árvácska c. regényei, amelyek egyrészt szívfájdító részletességgel írnak a gyermek szenvedéseiről, másfelől a társadalmi háttér is ott lebeg a történetben, amely így vagy úgy felelős az árvák sorsáért. A Magányos nyárfa gyermekeinek sorsa szinte semmivel sem rózsásabb, mint a két említett regényben, ám a felelősséget ezúttal a regény szerzője nem hárítja át a társadalmi intézményrendszerre, megmarad a magánéleti felelősség szintjén.

Ebből adódik az a tény, hogy nincs árnyalt társadalomkép a regényben, de itt ez nem is hiányzik. Mégis, a sorok mögött felbukkan a két világháború közötti Somogy vármegyei Tab és környéke, betekinthetünk az ottani kisparaszti életforma sajátosságaiba, a szegénység, nyomor, kitaszítottság, a minimális életfeltételek hiánya, és a falusi, sokszor elmaradott gondolkodás velejáróit látjuk közelről. Megjelenik a korabeli iskola, a családi élet, a rokonság, a gyermek szerepe, velük kapcsolatban a durvaság és a kiszolgáltatottság. Főként ez utóbbi az, ami nagyon különbözik a mai közfelfogástól.

Mindkét lány esetében a háttérben ott van a származás általi megbélyegezettség. Milka édesanyja azért akar megszabadulni lányaitól, mert férje meghalt, és új élettársa nem viseli el az asszony gyermekeinek jelenlétét. Az anya nem a lányokat védi, hanem az emberi mivoltából kivetkőzött durva szeretőt, annyira hatása alatt áll, hogy képes lenne halálba zavarni, szándékosan elveszejteni édes gyermekeit. Sok hányattatás után így kerülnek az ikerlányok (Milka és Bözsike) egy cirkuszhoz, amely évekre megpecsételi sorsukat: Bözsike eltűnik, sosem kerül elő, Milka sok szenvedés után képes kitörni a cirkuszból, és a saját lábára áll, végül szerető férjre talál, családot alapít.

Bori édesanyja meghalt a lány féléves korában, apja megnősült, az új feleség két gyermeket is szült, ám az árván maradt gyermeknek mostohasors jutott. Az asszony minden falatot, jó szót irigyelt a „másik asszony” gyermekétől, Borit odaadta a meghalt feleség testvérének az apa tudta nélkül. A nagynéni hamarosan meghalt, s Bori visszakerült a mostohájához. Az ő élete is jobbra fordult, mert boldog családi életben élt férjével, és soha nem bosszulta meg rossz sorsát, sőt mindvégig segítette féltestvéreit. A sors őt is sújtotta, férje rokkantan tért vissza a hadifogságból, két lányát pedig virágzó fiatalságukban ragadta el a halál.

Milka édesanyja és Bori mostohaanyja gonoszságukért még földi életükben bűnhődnek, súlyos betegségben sok szenvedés által halnak meg, valamit törlesztve elkövetett bűneikért.

Vajon elmehetünk-e a dolgok mellett ennyi tanulsággal? A sanyarú gyermekkor, ütlegelés, éhezés a későbbiekben nem tette gonosszá, vagy bűnözővé a két főszereplőt. Frusztráltak, idegbetegek nem lettek, elviselhetetlen magatartást sem produkáltak a későbbiekben soha. A megtört élet inkább belátóvá, szerénnyé, bölccsé tette őket, képesek voltak megbecsülni minden jót, amit nyújtott később az életük. Mindez azt mutatja, a rosszból is születhet jó, de a megalázó gyermeksors mindenképp elkerülendő, s ez a szülők felelőssége, mind az édes szülőké, de épp annyira a mostohaszülőké is.

Szakáli Anna könyve érzékenyen nyúl a témához, mély empátiával mutatja be a lányok sorsát, de nem él vissza a „festett vérzés” ábrázolásának eltúlzásával, nem könnyfakasztás a célja, inkább a jelenségre való odafigyelés. Írásában a fokozatosság elvét alkalmazza, jellemrajzai pontosak, a szituációk hitelesek. Története mély nyomot hagy az olvasóban.

(Szakáli Anna: Magányos nyárfa. Hungarovox K., Bp., 2023, 166 p.)


*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©