Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

JÖVŐNK

Tóth Attiláné dr.

Mesterséges Intelligencia: A ma és a jövő kapcsolata

Olvastam T. Tamás Ferenc cikkét a Kláris 23/4-es számában Micsoda az MI? (1.) címmel, amelyben a mai tudásunknak megfelelő magyarázatot kapunk sok vitás kérdésre a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A cikk utolsó mondatával kezdem a saját mondanivalómat: „…szeretném hangsúlyozni, hogy minden a programozásuktól és maguktól a programozóktól függ.” Vagyis a mostani mesterséges intelligenciának nevezett gépek, robotok nem önállóan tevékenykednek. Ez a legfontosabb, amit tudnunk kell, és csak ezt tudomásul véve beszélhetünk azokról az eredményekről, amiket eddig elértünk a mesterséges intelligenciához vezető úton.

T. Tamás Ferenc is hivatkozik a sci-fi írók hatására az MI-vel kapcsolatban, valóban ettől nem lehet eltekinteni, mert még technikailag nyoma sem volt a ma használatos rengeteg fajta „mesterséges intelligenciának”, de ők már formálták az emberek véleményét ebben az ügyben.  Stanislaw Lem a 70-es, 80-as évek világhírű sci-fi szakértője és írója (sőt mostanában még divatosabb lett, mint a saját korában) Kiberiáda (Európa Kiadó, 1987) című könyvében a szereplők leginkább gépek, a mai elgondolásunknak megfelelően, mesterséges intelligenciával rendelkeznek, akik/amelyek szervezik a saját életüket és alkotnak őket kiszolgáló gépeket (vagyis olyanok, mint mi). Lem figyelmeztet arra, hogy ha mi, emberek készítünk gépeket (MI-t), akkor az ránk fog hasonlítani a problémamegoldás, az érzelmek stb. területén. A Hogyan maradt meg a világ? című novellában az okos (MI-vel rendelkező) gép olyan robotot szerkesztett, amely minden „s” betűvel kezdődő valamit (tárgyat, helyet, elméletet, érzést stb.) létre tud hozni. (Felhívom a figyelmet az iróniára!!!) Az alkotó minden kérését teljesítette a robot, de egyszer kért stannumot (ón), ám a robot megtagadta a teljesítést, és hozzátette: „Nem vagyok többre képes, mint amilyennek építettél”. (A latin nyelv nem szerepelt a programban). Az Automaté barátja c. novella egy szemléletes és filozofáló történeten keresztül hívja fel a figyelmet arra, hogy amit egyszer a technikai fejlesztés területén elértünk, az a miénk és miénk is marad (nem lehet róla lemondani, mert meggondoltuk magunkat, vagy mert megbántuk).

Nehéz kijelölni a célt a technikai fejlődés jövőjével kapcsolatban, vagy talán nem is lehet. Az elmúlt 100 évben több, életünket megváltoztató technikai fejlesztésnek voltunk a tanúi, némelyek még ma is zajlanak. Újabb és újabb eredményeknek lehetünk tanúi, sőt használói is, és most a mesterséges intelligencia fejlesztése csatlakozott a sorhoz. Próbáljuk elképzelni, hogy mi történt az autó fejlesztésével kapcsolatban! Akkor volt valaki, aki látta előre, hogy mi lesz ebből? Nem foglalkoztak azzal, hogy megpróbáljanak előre látni egy olyan társadalmat, amelyben minden család minden tagjának autója van, fogyasztja a benzint, szeny-nyezi a környezetet, használja az erre használhatatlan ezeréves városok utcáit, és mindenki örül ennek. Vagyonosodnak az olajkitermelők, az autógyárosok, az útépítők, dolgoznak munkások, és végül az autózás kiszolgálásával a Föld lakosságának 1/6-od része foglalkozik. Óriási életmódváltozást, értékváltást zúdított ránk az autózás és a többi nagyon hasznos eszközünk is az elmúlt században.

Igen, de eddig a legfontosabb cél volt (és ma is az), hogy az ember kényelmesebben élhessen, az élete megszabaduljon a megkötöttségtől, a lekötöttségtől, és legalább a lehetősége meglegyen, hogy az egész világot megismerhesse, hogy az egész világ polgára lehessen. Most azonban egy olyan fejlesztésbe kezdtünk, amely a saját emberi képességeinket feszegeti, saját emberi lehetőségeinket akarja kiterjeszteni. Ennek is ugyanaz a célja, mint a többi eddigi fejlesztésnek? Biztosan kényelmesebben élhetünk, ha van egy robotunk, amelyik a szerződéseinket elolvassa helyettünk és rámutat a gyanús pontokra, vagy ha van valaki/valami, aki/ami helyettesítheti a recepcióst, a kiszolgálót, a takarítót, a bevásárlót stb. Van a fejlesztésnek határa? Ha van, akkor ki szabja meg? Ha nincs senki, aki határt szab a fejlesztéshez, akkor észre fogjuk venni, hogy eddig és ne tovább? Vagy talán objektíve mégis van határ?

Induljunk ki abból, hogy mindazok a szerkezetek, amikre most nagyon büszkék vagyunk, egyetemek és/vagy kutatóintézetek tudósai, hatalmas pénzeket felhasználva létrehoztak, azok robotok. Egy-egy lépést jelentenek a Mesterséges Intelligencia felé, de még hosszú az út odáig, persze csak akkor, ha ez az út nem végtelen. Az eddig elkészült gépek „célgépek”, egy feladatot tudnak ellátni. Például a mostanában nagyon kedvelt gépek tudnak XY festő stílusában gyártani műveket. Kérdés az, hogy kell ez nekünk? Hová fogjuk tenni a rengeteg ál-Rembrandtot, az al-Rubensekről nem is beszélve. Arra jó ez a gép, hogy tanulmányozni tudjuk, hogy intuíció nélkül, stílusjegyek alapján mennyire tudjuk megközelíteni a művészi alkotó folyamatot.  Egy japán egyetemen több mint 20 éve próbálnak egy olyan gépet kialakítani, amely az emberi kéz mozgásának teljesen megfelel. Ezeket mind a Mesterséges Intelligencia előtanulmányainak tekinthetjük. A kérdés az, hogy lesz-e olyan Mesterséges Intelligencia, amely tényleg megfelel egy embernek?

Mit is akarunk elérni, a sok fejlesztéssel mi a célunk? Az, hogy az általunk épített gépünk intelligens legyen. Mi is az intelligencia? Nem a velünk született paraszti ész, nem is az olvasottság, nem a jó neveltség, nem a 250-es IQ, hanem definíció szerint: „Az intelligencia működésének legelső lépése a környezet információt hordozó ingereinek érzékelése. A következő lépés az információ feldolgozása, kiértékelése, értelmezése és a megfelelő cselekvési minta aktiválása. A verifikáció és a validáció funkciói a reagálás megfelelésének kiértékelésében nélkülözhetetlenek. Az emlékezetbe a cselekvés sikerének vagy kudarcának visszajelzései alapján kerülnek be a rögzült, visszakereshető információk, melyek a tanulás alapjai. Az emlékezet a múltból származó információkat rögzíti, de mint tapasztalati adatbázis lehetővé teszi a képzelet működését, melynek révén az intelligencia súlyozza a jövőben várható alternatívákat valószínűség és kívánatosság szerint, kijelölvén a lehető és a lehetetlen, valamint a rettegés és a remény tereit.” (Csepeli György: Ember 2.0 – A mesterséges intelligencia gazdasági és társadalmi hatásai. Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2020, 16. p.)

Tehát egy olyan valamit akarunk létrehozni mesterségesen, amely fiziológiailag nem ember, de képességei tekintetében mindent tud, amit mi és sokkal gyorsabb is, és intelligens, ráadásul minket szolgál. Bízom abban, hogy a fenti definíció tartalmazza az objektív határt. Rá kell jönnünk, hogy a több, mint 20 éve fejlesztett és még mindig akadozó kézmozgás messze van attól a kéztől, amit majd a MI használni fog, amikor már teljesen olyan lesz, mint mi, csak gépelemekből fog állni. Lem könyve időben rádöbbentett minket, hogy felesleges nekünk egy olyan világ, amelyben már nem vagyunk, helyettünk gépek léteznek, amelyek ugyanolyanok, mint mi vagyunk, csak éppen nem természetesek, hanem mesterségesek. Ugyanakkor kellenek a kutatások egyes területeken, mert segítségre van szükségünk a világ megértéséhez a rendelkezésünkre álló adatok feldolgozásától bizonyos fizikai feladatok elvégzéséig – ezt fogják segíteni a robotok.

*


.
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©