Az értelmező szótár szerint a
biztonság a „dolgoknak, életviszonyoknak olyan
rendje, olyan állapot, amelyben kellemetlen
meglepetésnek, zavarnak, veszélynek nincs, vagy alig van
lehetősége, amelyben ilyentől nem kell félni”.
Szóösszetételekben számos formában
beszélünk a biztonságról:
beszélünk jogbiztonságról,
közbiztonságról, tűzbiztonságról,
üzembiztonságról, egzisztenciális
biztonságról, érzelmi biztonságról,
létbiztonságról és élet- és
vagyonbiztonságról. És szinte a
végtelenségig folytatható lenne a
felsorolás. De mi is a biztonság és milyen a
valós természete?
Szálazzuk szét az értelmező
szótár kínálta meghatározást!
A fenti meghatározás azt sugallja, hogy
biztonság esetén a kellemetlen
történésekre nincs lehetőség, és
így félelemre sincs ok. A fent leírtakból
közvetett módon az is következik, hogy a
biztonság hiánya félelmet kelt. Az első
állítás első része téves, és
így e tévedésből adódóan annak
második része a meghatározásban
leírtak alapján értelmezhetetlen. Ám az az
állítás, hogy a biztonság hiánya
félelmet kelt, helytálló és a dolog
érzelmi oldalának lényegi elemére
világít rá, egyszersmind megmutatja, mi is a
biztonságra törekvés emberi
motivációja. Ez nem más, mint a félelem
elkerülése utáni vágy.
A biztonság természetét illetően
néhány olyan alapmegállapítást kell
tennünk, amelyek kijelölik a keretrendszert, amiben a
jelenség vizsgálható. Az első és
talán legfontosabb kérdés, létezik-e
abszolút biztonság, vagyis létezik-e az, amit a
definíció kvázi megelőlegez? A
kérdésre a válasz csak nemleges lehet, mert
ellenkező esetben azt állítanánk, hogy a jövő
lehetséges történéseit nem csupán
teljes bizonyossággal meg tudjuk jósolni, hanem az
esetlegesen felmerülhető károkozásokat ki is tudjuk
védeni. Ebben a rendszerben a világ teljes
mértékben determinisztikus alapon működne,
márpedig tudjuk, hogy a természeti törvények
valószínűségi alapon működnek, még ha
ez a működési mód a mindennapok gyakorlatában
nem is mindig észlelhető. Így szemben azzal, amit az
idézett meghatározás sugall, ki kell
jelentenünk, hogy a biztonság nagyon is relatív.
És nem csupán relatív, hanem kontextuális
természetű is, ugyanaz a helyzet a tágabb környezet
állapotának függvényében más
és más fenyegetést jelenthet, és
mindemellett szubjektív olvasata van, vagyis matematikai/fizikai
nyelven a peremfeltételek függvényében
más és más megoldást kapunk, és az
eredmény még a megfigyelőtől is függ.
Összegezve, a biztonság az események
bekövetkezhetőségi valószínűségeinek
függvénye, ezért természetében
relatív, tartalmában szubjektív elemeket
hordozó, környezetével összefüggő
rendszert alkotó érzés és hiánya
félelmet vált ki. Így, amire vágyunk, az
valójában nincs is, és tetszik vagy sem, a
kockázat egy adott szintjével együtt kell
élnünk, és a sikert csupán a
kockázatok minimalizálása jelenti, amiért
minden nap tenni kell.
A biztonság dimenzióit egyéni, csoport
és faji szinteken egyaránt megragadhatjuk. A
továbbiakban e három, egymással
összefüggő szint kapcsán felmerülő
biztonsági kérdéseket vesszük górcső
alá.
Az evolúció során a viselkedési
és fizikális változások a faj
szintjén a környezethez történő
alkalmazkodást szolgálják, amely a
túlélés és a sikeres szaporodás
záloga. A faj egyedekből áll, és az egyedek
között a szociális szerveződés eltérő
szintjei, eltérő kapcsolati kötelékek jelennek meg
már az állatvilágban is, kezdve a családdal
a klánon keresztül egészen a csapatig. A
különböző szerveződési szintek az
állatvilágban eltérő időre és eltérő
feladatokra jönnek létre. A csoport előnye, hogy
növeli az egyed biztonságérzetét.
Az ember a szociális evolúció egy
szintjén előbb csoportokba szerveződött, majd a csoportok
társadalmakba. Társas közegben a környezethez
történő alkalmazkodás a csoportközeghez
(például hierarchia) történő
alkalmazkodást is magában foglalja és
megköveteli. A csoporthoz tartozás az egyén
számára egyfajta
kiszámíthatóságot – nevezzük
biztonságnak – ad, bizonyos szükségletek
kielégítését biztosítja, de
másrészt a pozíciókért folytatott
versengés megjelenését is jelenti, aminek
oldását részben maga a hierarchia adja. Az emberi
szerveződési szintek meglehetősen állandóak,
kialakultak a nyelvi, kulturális közösségek
– az én és az ők tudat, az
önmeghatározás értékrendszer és
magatartásformák által –, megjelentek a
szertartások, konstrukció veszi körül elemi
biológiai/pszichológiai igényeink
kielégítését, és a végtelen
sokszor ismételt erőfeszítések nyomán
létrejött szokások kényszerítő erővel
bírnak, a közösség minden tagjára hatnak
és alkalmazkodásra kényszerítik. Kialakult
az ember szabálykövető képessége is, melynek
következtében a közösséget nemcsak a
természetes szelekció, hanem az egyéni
szabálykövetés tudatos alkalmazása is
alakítani kezdte, megteremtve a mi és az ők
dichotómiát, az együvé tartozás
tudatát. Sumner szavait kölcsön véve:
„Ekkor már [a népszokások] igazaknak
és helyesnek tűnnek, viselkedési normák
rangjára emelkednek, a jólét
normájának tekintik”.
Az egyén biztonságérzete, miként annak
hiánya is, ebben a keretrendszerben értelmezhető
csupán. Az írás további
részében a ma emberének megbillent
biztonságérzetéről értekeznék
távirati stílusban.
A civilizáció fejlődése során a
tudományos-technikai haladás két területen
ért el kifejezett eredményeket: az ember
képességeit növelő eszközök
kifejlesztése és a biológiai értelemben a
létért folytatott küzdelem területén.
Nem lehet nem észrevenni, hogy lényegét tekintve a
modern és a posztmodern kor kultúrája a
várakozást elimináló
technológián nyugszik, és a fenti két
területen végbement változások alapvetően
érintik az ember és tágabb értelemben vett
környezete, valamint az ember és ember közötti,
illetve az egyes ember önmagához való
viszonyát, melynek egyik tünete a szélsőséges
individualizáció. A jelen nyugati fogyasztói
kultúra lényege a gyorsaság az élet minden
területén, a közvetlen haszon felé
irányuló egyéni célok
kielégítése mihamarabb, ami maga után vonta
az időhöz való viszony technikai fejlődés és
társadalmi átalakulások következtében
történő megváltozását, ami szerepet
játszik az önmegvalósítás
tudatának és az életszemléletnek az
átalakulásában, a kor emberének a
spiritualitáshoz való viszonyában. Ez a
társadalmi tanulás szocializálja a mai nyugati
embert. A „siker” záloga a gyorsaság. Ezzel
két lényeges vonás tűnik el
életünkből, az öröm és az
erőfeszítés, melyek a biztonságérzet
szempontjából is alapvető jelentőségűek. Ám
ha ehhez hozzávesszük, hogy az összemberi
tudásanyag növekedésével párhuzamosan
a mindennapok embere által birtokolt rész
arányaiban drámaian csökkent, akkor a világ
átláthatóságának, az
események megérthetőségének ideája
legfeljebb illúziónak tekinthető, ami alkalmas az
egyén, de akár egy egész társadalom
elbizonytalanítására, és ezzel a
szorongásszintjének növelésére.
A szorongásszint növelése
irányába hat a posztmodern kor emberének a
spiritualitáshoz való viszonyában
bekövetkezett változás is. Jóllehet a
spiritualitás nem egyenlő a vallásossággal, a
korábbi korok vallásossága mégis csak
egyfajta spirituális iránytűként szolgált,
mert útmutatást adott a tekintetben, hogy kik vagyunk, mi
a helyünk a világban, és ebben mi az egyén
szerepe és viszonya a közösséghez. Így a
régi korok emberét, bár kevesebb tudással
rendelkezett, kapaszkodókkal látta el.
„A viselkedési normákban a
történelem egyik uralkodó erejét kell
fölismernünk, amely feltétele annak, hogy mit
és milyen módszerekkel tehetünk meg”. Minderre
jó példát ad az ázsiai
népesség körében bekövetkezett
alkoholfogyasztási szokások változása. E
népességre egykor jelentős befolyással
bírtak a buddhista szabályok, amelyek szerint a
bőrpír az arcon az érzelmi kontroll hiányát
jelzi, és ezért e kultúrkörben az
alkoholfogyasztás negatív megítélés
alá esett. A nyugat felé nyitás, illetve az
amerikai kontinensre történő jelentős számú
emigráció a vallási szabályok
követésének lazulásával növekvő
mértékű alkoholfogyasztást eredményezett,
rámutatva a kulturális hatás
jelentőségére.
A ma embere a technikai lehetőségek birtokában
mégis egyre kiszolgáltatottabb, mert az
eszközök egyre kisebb hányadát képes
működtetni, vagy akárcsak működési elvét
felfogni. Ezt a kiszolgáltatottságot tovább
növeli az az álságos „információ
dömping”, ami nem informál, nem segít az
igazság bemutatásában, hanem csupán
érdekcsoportok narratíváit közvetíti.
Továbbá, úgy vélem, a mai nyugat
emberének minden oka megvan arra, hogy ne érezze
magát biztonságban, hisz a tudás egyre kevesebb
hányadát birtokolja egy általa kreált
individualizált világban.
Mi adhat biztonságot? Az önismeret, a világ
megismerése és a folyamatok
átlátása. Ezek mind segítenek, de a
valódi biztonságot a kapcsolatok adják. Ha a mai
nyugati ember biztonságot keres, akkor meg kell találnia
a partnereket, és együttműködve velük kell
megteremtenie az egyéni út és a
közösségi elvárások
harmóniáját, vagyis be kell látnia, hogy a
szélsőséges individualizáció
zsákutca, és a kulturális gyökerek
megtagadása csupán gyökértelenséghez
vezet, amivel növeli a kiszolgáltatottságot, de a
fennen hirdetett szabadságot nem hozza el. Miként az
intolerancia sem teremt toleranciát. Mindehhez
spirituális paradigmaváltásra lenne
szükség. Ám az kérdéses, hogy a ma
Európában élő emberek hajlandóak és
képesek lennének-e önzésüket a
társadalom érdekeinek alárendelni és
áldozatot hozni.
Nekem komoly kételyeim vannak! Az „express
yourself” hirdetése, az excesszív individualizmus
eszményítése és ezáltal az
individuum társadalom szövetétől független
boldogulásának illúzióját keltő
narratíva kiválóan alkalmas ugyan a
társadalom immunrendszerének
erodálására, a társadalmi
kohézió rombolására, de a biztonság
megteremtésére alkalmatlan, mert aki csak magát
szereti, magányos lesz.
Tehát a mai európai nemzedékek leckéje
az, hogy képesek-e felidézni az elődeik által
keservesen megtanult igazságot: az ősök
vállán állva messzebbre látsz.
*