Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BÁNK BÁN

Nemzeti Színház 

Megszoktuk már, hogy nemzeti drámáinkat gyakran láthatjuk új és megújult köntösben, kissé félve tekintünk a bemutatók elé, vajon miféle újdonsággal lepnek meg bennünket időről időre rendezői koncepciót, díszletmegoldást, színészválasztást tekintve. Katona drámája dramaturgiailag is remekmű, de minket legjobban a benne lévő magánéleti és hatalmi konfliktusok újra fogalmazott megoldásai izgatnak. A Nemzeti Színház évadnyitó Bánk bán előadását Vidnyánszky Attila rendezte, ez a hetedik rendezése, ebből négy az operai, három a prózai változat.

A két részben játszott öt felvonás színpadi megvalósítása mozgásban, zenében, látványban rendkívül sűrű, zaklatott, és szerkezetileg különös elemekkel dúsított. A szokásosnál több szereplő vonul át a színpadon, férfi és női néptáncosok, királyi gyerekek és nevelőjük, néma szereplők, a békétlenek, udvaroncok. Az egymásba tolható, hol süllyedő, hol emelkedő díszletek mellett technikai berendezés is előkerül, az operából egy Hazám, hazámot, vagy Tiborc monológot bejátszva. Bánk fia, Soma fakardját apja összetöri, de sűrűn játszik Nagymagyarország puzzle-val is. Az újításokat nem sorolom tovább, hatása színes kavalkádként hat a nézőkre, a látványt számos zene is kíséri (A felkelő nap háza; John Lennon: Imagine; Massive Attack), valamint nem Katona által írt vendégszövegek hangzanak el (dramaturg: Verebes Ernő). Ez cunamiként zúdul a nézőre, időbe telik, amíg feldolgozza.

Minden klasszikus darab, így minden újrajátszott Bánk bán (190 éve [1833] került színre először Kassán) a jelennek akar valamit üzenni a történelmi esemény által, ezt el is fogadjuk, kérdés, milyen eszközöket használ. A most alkalmazott eszközök meghökkentésre, bombasztikus hatásra épülnek, kétségtelen viszont, hogy a rendezői koncepció mögött van újfajta gondolatiság. Csak meg kell keresnünk ezeket.

Ahogy a jól ismert cselekményt követjük a színpadi játék folyamán, számos szürreális vonást találunk: a királyné mintha narkózisban, öntudatlan állapotban élné át a szerepét, sokszor mozgása sem természetes mozdulatokból áll. Gyermekeinek furcsa, 21. századi fogalmakat recitál, mint globalizáció, manipuláció, krízis stb. Halála előtt Somát látva a honi térképpel játszani, odaszól: „Csonka Magyarország nem ország, egész Magyarország mennyország.”  Bánk alakja is a szürreálishoz közelít, hiszen egy óriási karddal jelenik meg a mű elején, amit aztán pörölyként forgat (ami később más kezébe is kerül), űzött vadként bujkál a palotában, eszelős kiáltásokat hallat, és Gertrúd megölése után többször is kijelenti, hogy nem ezt és nem így akarta. Szürreálisnak tekinthető Melinda is, aki egyszer Napbaöltözött Asszonyként jelenik meg, és az eredeti tartalomtól eltérően itt bizonyosan megcsalta férjét.

Egyes szereplőknek viszont teljesen új karaktert adott a rendezés. Petúrt egy Kossuthhoz hasonlatos népvezér melldöngetős, szónoklós szereplőként látjuk, ezt egészíti ki a zsinóros mente és a többször felvonuló néptáncos epizód. Kurtán-furcsán áll előttünk Tiborc, aki csak részben mondja el monológját, amit megszakít egy „mondjuk, ez hülyeség”  kiszólással. Biberach nemcsak lézengő Ritter, hanem a DJ pultot is kezeli, és mikor Bánk leinti a Hazám, hazámot, ő is kiszól egy trágársággal. II. Endre is új szerepben mutatkozik, a „síró király”, aki a „méltán elesett királyné” feleséget siratja, és ezt környezete meg is engedi neki.

Ha az aktuális mondanivalót keressük, nem könnyű megtalálni a turbulens előadásban.  Annyi bizonyos, hogy a mű magánéleti szála fontosabb a Tiborc-féle jobbágy panasznál. Legszebb jelenet, amikor Bánk elfogadja fia kéznyújtását, és karjába veszi a gyermeket. Viszont a mából visszatekintve, önreflexív módon próbálja magyarázni a magyar nemzet tragikus szétesését, Trianont, a széthúzást. Ezért jelenti ki többször is Bánk, hogy másképp akarta az eseményeket, de kicsúszott a kezéből az irányítás, ezért ő, vele együtt mi is vesztesek vagyunk a teremtésben. Utólag siránkozunk igazságtalan sorsunkon, mintha mi nem is tehetnénk mindarról, ami velünk történt. Felesleges a Szép vagy, gyönyörű vagy Magyaroszág, el is hal a dal az első sor után, és kicsit nevetséges mindaz, amivel saját hősiességünket akarjuk igazolni.

A színpad közepén felállított kapu osztja ketté a teret, a többi díszletelem ehhez a kapuhoz igazodik, s osztja fel a színpadot kintre és bentre (a díszlettervező nevét nem tünteti fel a színlap). Ötletes megoldás a három szövőszék nemzeti jelképeket mutató szőtteseinek utolsó jelenetbeli összekapcsolása, amely az összefogást, összetartást szimbolizálja, ez lehetne a jövő. Berzsenyi Krisztina jelmezei és kellékei némileg segítik némely gondolat megértését.

Egyedi ötlet a királyi gyermekek szerepeltetése. Gertrúd kisebbik lánya egy mostanság divatos dalt énekel (Elza dala a Jégvarázs c. rajzfilmből, címe: Legyen hó), ez valahogy kilóg az egészből, ahogy Soma (Bánk fia) gyerekmondókája is (Csiga-biga), de körülményesnek tűnik Gertrudis meggyilkolásának jelenete is, amely vontatott, és feleslegesen hosszú.

Berettyán Sándor (Bánk) hiteles figurát hozott, érett a szerepre, pedig kb. tíz évvel fiatalabb a darabbeli címszereplőnél. Ács Eszter (királyné) jól játszik, de a figura idegenül hat ebben a közegben, ezt a Gertrúdot nehezen lehet szeretnie a hazatérő Endrének. Pedig Berettyán Nándor (Endre) rátermett királyt játszik, még úgy is, hogy rövid szerepének utolsó mondatait kihúzták a szövegből (Magyarok! igen jól ismeremszeretnek,/Enyimek!...). Barta Ágnes (Melinda) játékában a gyermekétől elszakított anya rettenete jelent meg nagyszerűen, Herczegh Péter (Ottó) egy valódi szerelmes férfit alakított, míg Szabó Sebestyén László (Biberach) egy mai haszonleső vagányt. További szereplők: Kristán Attila (Tiborc), Szász Júlia (Izidóra), Mészáros Martin (Petúr), Rubold Ödön (Mikhál), Szép Domán (Simon), Madácsi István (Myska), Varga József (nevelő), Bordás Roland, Horváth Márk (meráni urak), Hegedüs Donát Dorián (Bánk fia). Közreműködtek még: magyar urak, meráni hölgyek, három szövőnő, négy gyermek. Rendezőasszisztens: Herpai Rita.

Bemutató és megtekintett előadás: 2023. szeptember 3.

Budapest, 2023. szeptember 6.                        

                Földesdy Gabriella

 Megjelent a Kláris 24/1. számában.

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©