Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HEDDA GABLER

Katona József Színház

Egyre-másra tapasztaljuk, hogy Ibsen drámái, benne tizenkilencedik század végi tragikus konfliktusokkal, keletkezésükkor (Hedda Gabler 1890-ben) szinte forradalmiak voltak, majd mintha kifutott volna alóluk a talaj. Ám a közelmúlt újból felfedezte őket, mert kis átalakítással, megunt kellékek (kalapból blézer, zongorából lemezjátszó lett) és mellékszereplők elhagyásával a saját, 21. századi esendőségeinket láthatjuk drámáiban (dramaturg: Szabó-Székely Ármin).

Székely Kriszta rendezése elment egészen a falig, ennél többet már nem lehetett kifacsarni ebből az ibseni történetből. Lecsupaszított díszlet fogadja a nézőt, üres falak, egy kanapé, lemezjátszó (díszlet: Balázs Juli). Minden szereplő a színen van, ha nincs jelenése, a fal mellett várakozik. Az abszolút főszereplő Hedda (Jordán Adél) minden jelenetet ural. Öltözéke is extravagáns, fekete nadrágszoknya, piros kombinépántos top, eleinte mezítláb, később fekete tűsarkúban szántja keresztül-kasul a színpadot (jelmez: Pattantyús Dóra). A rendezésnek a szereplők időnkénti vonagló mozgása is szerves része.

Az elidegenítésnek ezek az effektusai szándékosak. A darab szerint Hedda egy tábornok lánya, kemény természetét, lőgyakorlatait az apa határozta meg, ebben a rendezésben ennek láthatólag nincs jelentősége, ki is marad az apa hátsó szobában függő portréja, és a hozzá való gyermeki hűség. Székely Kriszta rendezésében Heddát nem az apa, hanem a saját szexuális vonzóerejébe vetett hit vezérli, irányítja. Ő nemcsak emancipált, hanem csúcsragadozó is, aki uralkodik mindenkin, aki körülveszi. Az egyéniségét, a benne lévő gonosz indulatokat éli ki férjén, Jörgenen, akit nevetségesnek tart, lenéz (Bányai Kelemen Barna), Julle nagynénin (Kiss Eszter), akit megaláz, Thián, akivel iskolatársak voltak (Mentes Júlia), és akitől elveszi Ejlert Lövborgot (Mészáros Béla), saját régi nagy szerelmét.

De mintha még ez is kevés lenne. Nem elég visszaszerezni a lezüllött, ám felemelkedni készülő Lövborgot, Heddának az általa elképzelt tökéletes beteljesülés kell, a „szép” halál, az, amit ő tart annak. Látjuk, hogy egy ideig minden úgy alakul, ahogy ő szeretné. Gonosz tetteinek kezdetben nincs következménye, férje naivsága, alapvető jósága mindent megért, és elfogad tőle, pedig egyértelmű az asszony hidegsége a férj irányában, a leendő gyermek elutasítása, a folytonos költekezés, a nagynéni kicsúfolása, Lövborg kéziratának ledarálása. Hedda álma nem úgy teljesül be, ahogy szeretné. Saját pisztolyát ugyan Lövborg kezébe adja, hogy a férfi végezzen magával, és meg is teszi, de nem Heddára gondolva, hanem egy kurtizán ágyában, és nem fejbe lövi magát, hanem az ágyékába lő. Mily csalódás mindez!

A végső csapást Brack bíró (Takátsy Péter) méri Hedda „szépségideáljára”. Az a Brack bíró, aki mindig jelen van, mindenbe belekontárkodik, mert szeretné az asszonyt megszerezni magának, na, nem feleségnek, talán nem is szerelmes, csak vonzza a botrány felé vágtató szexis nő. Ő tudja, hogy Hedda adta a pisztolyt Lövborgnak, tehát vallomásával börtönbe is tudná juttatni. Kivéve, ha Hedda enged a férfi vágyainak. Heddát éri más csalódás is, mikor látja, hogy Thia és Jörgen újraalkotják a nagyreményű Lövborg-kéziratot a jegyzetek alapján. Az uralkodásnak e két eseménnyel vége is, neki marad a „szép halál” apja pisztolyával, és kecses földre zuhanásával a dörrenés pillanatában.

A Katona színházi Hedda Gabler korunk látlelete. Főhőse korlátok nélkül élheti ki szabadság iránti vágyát, nem állítja meg senki. A látszat megmaradhatna továbbra is házasságában, de már ez sem elég. Ekkor nincs más hátra, csak a személyiség önmaga ellen való fordulása. A jók nem tudnak felülkerekedni azon, aki tönkretesz mindent maga körül. Ők naivak, unalmasak, együgyűek, sőt nevetséges figurák annak a szemében, aki áthág minden törvényt, és leigáz mindenkit saját önzése érdekében. Kétszer is sor kerül egy-egy vallásos, hálaadó énekre, amelyet azonban csak Julle néni és Jörgen énekel, Hedda tétova mosollyal hallgatja, nem vesz benne részt. Ehelyett időnként túl hangos és zaklatott zenedarabokat hallgat kikapcsolódásként fülhallgatóval, ám mi nézők szintén ezt halljuk. És minden bántó mozdulatát, erőszakos megnyilvánulását konstatáljuk. Környezete nem. Intő jel mindez.

Jordán Adél kitűnő femme fatale, lubickol e végzetes figura hiteles megformálásában. Kötött kardigános férjét Bányai Kelemen Barna hozza elfogulatlan szelídséggel. Annyira csak a tudományos előrejutása érdekli, hogy felesége ármánykodását nem érzékeli. De vetélytársa, Lövborg sikere nem teszi iriggyé, a kézirat nála biztonságban lenne. Mészáros Béla ugyan fel tud nőni a szívtipró férfiig és a züllött tudósig, talán a vagányság hiányzik belőle. Takátsy Péter külsejében is tud ellenszenves lenni a zsaroló bíró szerepében, Hedda felé való nyomulása siklószerű mozgásában is érzékelhető. Mentes Júlia (Thia) pontosan Hedda ellenpólusát alakítja. Az ő menekülését férjétől teljes mértékben el tudjuk fogadni, mert ez számunkra is életszerű. Ő gyógyította ki Lövborgot az alkoholizmusából, ők ketten láthatóan egymásra találtak volna, ha Hedda nem lép közbe. Kiss Eszter egy szerethető nagynénit játszik, célja a másokon való segítés minden időben. A nagyszerű előadás lélegzetvisszafojtva nézhető 1 óra 35 percig tartó szünet nélküli játékidőben.

Zene: Matisz Flóra Lili, fény: Bárány Bence, rendezőasszisztens: Tiwald György. Az előadás Kúnos László fordítása alapján jött létre.

Bemutató előadás: 2022. október 15.

Megtekintett előadás: 2022. november 14.

Budapest, 2022. november 16.                        


Földesdy Gabriella
 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©