Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

GEORGE MELIÉS UTOLSÓ TRÜKKJE

Drak Színház, Hradec Králové, Csehország – MITEM

50 perc szórakozás szavak nélkül, miközben csodák, illúziók, bűvészkedések tanúi lehetünk, és megtudunk számos dolgot a híres Meliés-ről.

Georges Méliès (Maries-Georges-Jean Méliès, 1861–1938) francia bűvész, filmrendező, színész, producer, forgatókönyvíró, operatőr, több mint 500 filmet rendezett. Ő építette az első filmstúdiót Európában és használt először storyboardot a filmjeihez. Ezt olvashatjuk még róla: „Méliès varázslatos trükktechnikát alkalmazott utópisztikus filmjeiben, többek között a bűvészek színpadi trükkjeit, valamint a filmesek stop-motion-eljárását és a kasírozást. Méliès filmjeiben még vadul gesztikuláló színészi játékok elevenednek meg, mégis ő volt az első kitalált cselekményt forgató rendező. Életműve számos későbbi rendezőre hatással volt. Az 1920-as évek közepére teljesen tönkrement. 1928-ban a párizsi Montparnasse pályaudvar egyik játékárusában felismerték az elszegényedett rendezőt, és egy öregek otthonában helyezték el.”

A történet, amit most láttunk, ebben az öregek otthonában történik, kedélyesen, egy ápolóvővel. Tele bűvésztrükkökkel, rózsák számolatlanul, a cigarettára gyújtások trükkjei, miközben amit a kinyitható asztalon rajzol, a háta mögött felhúzott fal helyett egy nagy vetítővásznon megjelenik, legtöbbször árnyjátékként, életének legfőbb eseményeit mintegy illusztrálva, de megtudjuk az évszámokat is.

A halált előbb egy, majd több alak jeleníti meg, akik elől számos módon bújik el – itt jön be a képbe a személyek eltűnésének „illúziója”, míg végül a halál győz – vagy mégsem. Hiszen ahogy felemelkedik a „halott”, lerántva róla a leplet látjuk, hogy persze – már nincs ott.

Szórakoztató, elgondolkodtató az előadás, jó zenével, olykor pantomim mozgással, dinamikus felépítésben. Az előadás nem akarja bemutatni sem az 500 filmet – a művész néha egy felemelkedő filmcsíkot szemlél elmerülten --, sem a családi életét, de alkatáról, kreativitásáról, utolérhetetlen észjárásáról kiváló és érzékletes képet nyújt. Nem volt megalapozatlan az óriási siker a nagyjából 1 órai „kemény” munkájuk után.

A díszlet minden szegletének jelentősége van, az elöl álló szekrénynek, a vele szemben álló fiókos komódnak, a kinyitható asztalnak 1 db székkel, hátul oldalt a négyzetes nagyalakú mosdónak aljzattal. A szereplők még arra is képesek, hogy a velünk szemben ülő férfinak 4 mozgó igazi „saját” keze legyen, máskor viszont valóban csak műanyag kézfejet látunk.

Georges Meliés-nek még halála is derűt sugárzó, nem véletlen a végén a vetítővásznon megjelenő „vége” felirat után a három pont és egy kérdőjel.

Arca jellegzetes a kecskeszakállal, ruhája egy bűvész ruházata palásttal, a halál alakjain a fekete ruhán fehér csontváz látható természetesen.

Szereplők: Luděk Smadiš, Milan Hajn, Petra Cicáková, Jan Popela, Šimon Dohnálek.

Tervező: Marek Zákostelecký.
Dramaturgia: Dominika Špalková
.
Zene: DVA.

Rendezte: Jirí Havelka.

Sok gyerek ült a nézőtéren – elvarázsolódva. Jó volt látni.

Megtekintett előadás: 2022. április 24.

Budapest, 2022. április 25.

                   Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©