Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PARTY

Pesti  Színház

Viszonylag friss keletkezésű Sally Potter fekete komédiának minősített színdarabja, 2017-ben keletkezett, s még ebben az évben film készült belőle. A filmet maga az író rendezte, benevezték a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválra, ahol az alkotás Guild Film-díjat kapott. Magyarra Kovács Krisztina fordította (ő egyúttal a dramaturg is), a Pesti színházi előadás rendezője: Paczolay Béla.

A Party szórólapja két figyelemreméltó információt is tartalmaz. Kiemelve, piros tintával korhatárt adnak meg a megtekintésére (18 éven aluliaknak nem ajánlott). A másik a mottó, amivel a rövid tartalomismertetés kezdődik: Minden sikeres nő mögött áll egy másik nő

Nos, valóban, női fölényt tapasztalunk szereposztásban és egyébként is. A történet még a Brexittel is összefügg, miszerint a szigetország összeomló félben lévő egészségügye ihlette a színdarabot. A főhős Janet, egy brit, nem kormányzópárt politikusa, akit árnyékminiszternek választottak meg épp az egészségügyben. Vagyis, ha a legközelebbi választáson bekerülnek a koalícióba, vagy nyernek, ő fogja betölteni az egészségügyi miniszteri posztot. Nagy boldogságban ünneplik – szűk baráti körben – az eseményt, Janet telefonos gratulációkat kap percenként, többségét konszolidáltan fogadja, feltehetően a szeretőjének telefonja az, amit titkolni akar, ezért őt elhalasztja későbbre. Férje Bill, eközben szinte agonizál a nappaliban vörösborozás közben, hamarosan megtudjuk, végstádiumban van, rákos. Megérkezik April és Gottfried, ők házaspár, a férfi life coach (életvezetési tanácsadó), az asszony Janet barátnője. Majd Martha és Jinny érkeznek (öreg és egy fiatal nő), ők is „házaspár”, Jinny hármas-ikrekkel terhes. Végül Tom, a bankár, aki kokaint szippant a fürdőben, ideges, csak később tudjuk meg, felesége, Mirian régóta Billel csalja meg. Mirian későbbre ígérkezik, dolga van.

A baráti társaság tagjai közt még látszólag sem ideális a kapcsolat. De hogy mennyire nem az, gyors egymás utáni jelenetekben derül ki. Tomnál pisztoly van, amit egy óvatlan pillanatban a szemétládába dob, később Janet a WC fedelébe rejti. Bill betegségének feltárulása alkalmad ad a leendő miniszterasszonynak, hogy az egészségügy elméleti kérdéseit taglalja (mint a kampányban oly sokszor eddig), aztán könnyes szemmel adja az önfeláldozó feleséget, aki feladva a karriert, férjét fogja ápolni a végstádiumban. Csakhogy ez Billnek nem kell, ő Miriannel akarja a hátralévő időt tölteni, szeretik egymást. Martha és Jinny eltávolodnak egymástól, a hármas ikrek megszületése félelemmel tölti el Marthát, de Jinnyt meg akarja tartani. Gottfried tanácsai hasznavehetetlenek, ám April végül arra a következtetésre jut, hogy élete párja nem is olyan rossz férj, mint eddig gondolta, talán nem válnak el, ahogy korábban tervezték. Billt Tom megüti, a férfi összeesik, attól tartanak, meghalt, ám felesége újraéleszti, Csengetnek, és Janet a megtalált pisztollyal megy ajtót nyitni.

Khell Csörsz díszlettervező kénytelen volt egy egész apartmant beépíteni a színpadba, hiszen a darab jellegéből kifolyólag szükség volt konyhára (sütő, hűtő, vízcsap, munkaasztal), fürdőszobára (folyóvíz, WC-ülőke), lemezjátszóra (lemezről jön a beat, rock, Dido búcsúja), és még bejárati ajtóra is, hiszen itt jönnek be a vendégek. A naturalista díszlet még tűzjelzőt is beiktatott, amit kigyulladásakor le kell verni a plafonról. A pezsgő is valódinak látszik, a tekercs elég a sütőben, és a szemétben köt ki. Az aprólékos díszlet- és kellékelemek hiteles felvonultatása mellett a vázolt szituációk és azok politikai és magánéleti beltartalma tűnik hamisnak, erőltetettnek, mondvacsináltnak.

Fizetős vagy állami egészségügy? Lombikbébi program meleg pároknak? Kemoterápia, bizonytalan hatású gyógyszerek helyett meditálás, természetgyógyászat? Lehet, csak ettől sem oldódnak meg a lelki- és egyéb válságban szenvedő ember problémái. A féktelen szabadság sem hoz lelki megnyugvást, hanem újfajta terheket ró a modernséget hajhászó embereknek. Minden hétköznapi fordulat mintha álságos lenne, valahogy túlburjánzik a játékidő másfél órájában. Hiába ismerősek a szituációk, nem érezzük magunkénak őket.

A szereplők közül Kovács Patrícia (April) érzi magát leginkább elemében. Magabiztos játéka folytán uralja a társalgást, bemondásai ülnek, viselkedése természetesnek tűnik. Ezt kevésbé lehet elmondani Hegyi Barbara (Janet) játékáról. Szerepében valóban sok ellentétet, hatalmas fordulatokat kell hitelesen megoldani, ez nem mindig sikerül. Lukács Sándor (Bill) óriási rutinja ellenére túljátssza az öreg bohém (valójában bohóc) hálásnak mondható figuráját. Telekes Péter (Gottfried) testhezálló szerepet kapott ebben a szelíd szélhámoskodó, inkább elméleti, semmiképp gyakorlatias figurában. Igó Éva (Martha) és Szilágyi Csenge (Jinny) meleg házaspárként jó összjátékot nyújt, Horváth Szabolcs (Tom) játéka tökéletesen idomul a többiekéhez, nem is vesszük észre, hogy ő beugrással játszotta el ezen az estén Tom szerepét.

A világítás (Csontos Balázs) fontos része az előadásnak, mivel egyszerre kell láttatni mindhárom helyszínt (fürdő, nappali, konyha), és három különböző szituáció, párbeszéd zajlik úgy, hogy a többiek nem tudnak a másik két helyszín történéseiről. Ezt oldja meg a világítás, amikor az aktuális helyszínt megvilágítja, a másik kettőt befagyasztja.

Napjaink ruhatárát idézik Lisztopád Krisztina számunkra ismerős jelmezei. A rendező munkatársa: Szládek Kata.

Bemutató előadás: 2021. december 4.

Megtekintett előadás: 2022. február 12.

Budapest, 2022. február 14.

Megjelent a Kláris 22/4. számában


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©