Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

DE MI LETT A NŐVEL?

Gózon Gyula Kamaraszínház – FÉM Arts&Cafe

Csehov drámáit jobban ismerjük, azt hiszem, mint elbeszéléseit, melyek terjengősebben tárják elénk a XIX: századi orosz világot, abból sem a tehetősekét. Kiss Csaba (1960, Marosvásárhely–) az 1996-ban írt egyfelvonásos színművében az író nyolc novellájából sűrített színjátékot, kerettörténettel. (A fogadás, Ellenségek, Szerencse fia, Általános műveltség, Sebészet, A diplomata, Vesztett ügy, Regény nagybőgővel) Az ősbemutató a győri Padlásszínházban volt 1997-ben.

A kerettörténet egyszerűnek tűnik: három szegény sorsú, talán vándorszínész ballag Bikulin báljára, közben történeteket mesélnek ugyanarról a nőről. Mert őt mindhárman ismerték, mindhárman szerették, és talán mindhárman másféleképpen látták. De nemcsak mesélnek, olykor kiszínezve, hanem szinte észrevétlenül válnak az adott elbeszélés szereplőivé, általában bármiféle átöltözés nélkül. És mi másodpercek alatt követjük őket a játékban.

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a mostani játszóhely, a FÉM Arts&Cafe a Váci utcában található (a Gózon Gyula Kamaraszínház átépítése miatt) – igen, abban a bizonyos Váci utcában, az előkelőben: egy kis ajtón lehet lemenni a hangulatos, elegáns kávézóba, hátul meghitt beugró szobával, könyvtárral és akváriummal, az előtérből léphetünk be a kis színházterembe – talán máris elgondolható, hogy több szempontból is különleges előadást láthatunk. Csak három férfi – hogyne, hiszen férfimese! –, a nőt nagyon is megismerjük képzeletben, de nem látjuk őt – és egy csaknem üres színpad. Kell egy nagybőgő tok, egy utazótáska, egy kottatartó – nagy szerepe nincs –, és egy selyemkendő. A színészek játékán múlik, hogy ez a selyemkendő elénk varázsolja-e a nőt. Nos, itt és most igen, és sok minden mást is.

Mi minden lehet egy elég kidolgozatlan, darabos nagybőgő tok? Lehet ravatal. Lehet száguldó cséza. Lehet maga a nő, amikor két férfi tartja, mozgatja, beszél helyette és arckifejezését is helyettesíti. Nagyszerűen. És talán hangszer is van benne.

A történetek között nem szükséges összefüggést keresni, egyedül a nő alakja, említése, a férfiak különféle jellegű ismeretsége vele az összekötő kapocs.

Nyolc történetet (elbeszélést) kellene fellelnünk, de nem szükséges számontartani. A kivégzés: azt gondolják többen, hogy az egyik férfi ölte meg a nőt, ezért nem találják, a férfit felakasztják, aztán kiderül, hogy ártatlanul – és valahogy derűsre sikerül a jelenet. (Csehov komédia-felfogása, mint tudjuk, kissé sajátságos.) Fogadásból 15 évet tölt egyikük egy zárt helyen, filozófiát olvas, zongorázni megtanul, szótárakkal nyelvet tanul – és nem sajnálja a 15 évet, ő teljes életet élt, bejárta a világot, és a pénz sem kell neki. És mit csinált eközben a bankár, kérdezi számon kérően attól, akivel fogadott? – elvesztette a vagyonát, meg sem tudná adni a pénzt, amiben fogadtak… ezen akár el lehet gondolkodni. A többi történet csak úgy „megtörténik”, egymás után elbeszélve, amit a színészek átélnek. Egyik történetből csöppenünk bele a másikba, rácsodálkozunk, hogy mik vannak, próbáljuk követni, mi történik, de okot nem kell keresni, ilyen az élet. A történetek sorrendje sem fontos éppen ezért.

A nő megszökik, azután a másik férfitől is megszökik, végül megszeret egy nincstelen fogorvost; a gyermekét éppen elvesztett orvost elhívják a beteg nőhöz – itt lép be a nagybőgő mint száguldó cséza –, a nő eközben megszökött, az orvosnak már visszafelé nem jut ló (közlekedési „eszköz”), mert a férj elviszi üldözni a szökött feleségét… A halálosan szerelmes színészt kikosarazza a bálványozott-imádott leány, mert bevallja, hogy szegény, és várhatóan szegény is marad. Hogyan lehet elmondani is, meg nem is valakinek, hogy meghalt a felesége? A folyóparton külön-külön fürdőző nőnek és férfinak ellopják a ruháit, meztelenül mihez is kezdenek? – egymásba fonódó, vagy csak laza történetek, egyikbe belekerülünk, máris várjuk a következőt, mint amikor novelláskötetet olvasva habzsoljuk egyik novellát a másik után.

Melyik történet a kiszínezett, mennyi az igaz belőlük, nem tudjuk meg, hiszen mindenki mást élt meg, másként éli meg az életet, másképpen látja, Irinával pedig mindegyik más-más időpontban találkozott, hogy azután el ne feledhesse élete végéig. Egy biztos: Irina Bikulina, Bikulin unokahúga nem hétköznapi nő lehetett, hogy ekkora hatása volt a férfiakra. Ezért sem fontos tudni, mely novellákból valók a történetek. Ennyire testközelből látni eleve is külön élmény, a nézőtér nagyjából 60 személyes, a színészek nagyon közel játszanak hozzánk. Csehov kissé különös világa is felszínre kerül mindeközben.

Összességében egyedi, sajátos eseményként is jellemezhetnénk, sajátságos környezetben. A három, nagyon eltérő karakterű színész: Jura – Tűzkő Sándor, Gyabkin – Stubnya Béla, Aljosa – akinek olykor végképp „kicsi” a színpad bő kabátjában – Kálid Artúr.

Rendezte: Tasnádi Csaba. Producer: Szabó Ágnes.

Látvány: Auer Alexandra e.h., zenei munkatárs Fehérváry Lilla, rendezőasszisztens: Nagy Viktória.

Bemutató: 2022. február 1.

Megtekintett előadás: 2022. február 2.

Budapest, 2022. február 4.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©