Már
az első percekben érezni lehetett és később
egyértelművé vált, hogy egy olyan
darabot látunk, amelynek előadását a szereplők
élvezik, imádják a ritmusát és a
felvetett problémákat, sőt azok megoldására
tett javaslatokat is. A szerző, Jerry Mayer
által választott válaszokat
el tudják fogadni, illik a saját
életszemléletükhöz. Különösen a Király Dániel által alakított
férfi
szereplőt néztük úgy, mintha Király
Dánielt hallgatnánk akkor, ha a női
szereplő mi magunk lennénk egy Balatonhoz menő vonatban. Ez
azért jutott
eszembe, mert Pokorni Lia alakítása
szintén életszerű volt, könnyen
összetéveszthetném az ő szerepét az én
felfogásommal. A színészek kiváló
játéka olyanná tette a darabot, mintha velünk
történne az esemény.
A
történet lényege, hogy egy vonatfülkében
egy nehéz nap után leroskad a Nő (Pokorni Lia),
és hogy a feszültségét
oldja, inkább elhessegesse, amennyire lehet,
keresztrejtvényt kezd fejteni. A
vonat indulásának pillanatában beesik a
fülkébe egy fiatalember (Király
Dániel), öltözete laza,
szakállas, haja kontyba fűzve, hátán
hátizsák, kezében újság.
Beesését
feltűnően valósítja meg, hangosan örül, hogy
elérte a vonatot, és annak külön
örül, hogy a Nő újságból
keresztrejtvényt fejt, mert ő is hozzákezd. Mindezt
nagy gesztusokkal hangosan hozza a nő tudomására. A Nő
határozottan tiltakozik,
közli, hogy nem akar beszélgetni, csendet szeretne. A
fiatalember nem tud
nyugton maradni, és kiharcolja, hogy a nő figyeljen rá.
Kiderül, hogy a Nő
pszichiáter – a férfi szerint ez látszik:
zárt kiskosztüm, hosszú ujjú
felsőrész, szigorú arc, lazításra
alkalmatlan személyiség. Minden kiderül a
rövid idő alatt. Először álkeresztnéven
mutatkoznak be egymásnak. Mind a ketten
azt állítják, hogy házasságban
élnek, és ráadásul minden rendben van.
Kiderül,
hogy a Nő 6 éve elvált, és a fiával
élt, aki most éppen katonának állt, ami
nagy aggodalmat jelent a Nőnek, félti, és ezt meg is
mondta a fiának.
Megfenyegette, hogy egész életében bánni
fogja a mostani döntését. A Férfi nem
él azzal a szerelmével, akit imádott és
imád ma is, mert amikor felmerült a
házasság gondolata a szerelménél, akkor ő
azt nem merte vállalni, és most más
oldalán él boldogan, két gyönyörű
gyermekkel. A munkájukkal is baj van. A Nőnek
nincs annyi páciense, mint másoknak, mert ő
őszinteséget vár el, de azt is ad,
amit a páciensek nem szeretnek. A Férfi alkalmi
számítógépes munkákból
él már
másfél éve. Beleavatkoznak egymás
életébe. A Nő megtanítja a Férfit arra,
hogyan viselkedjen az következő
állásinterjún, a Férfi felhívatja a
Nővel a
fiát, bocsánatot kér tőle, biztatja, hogy
állja meg a helyét a katonaságnál,
és
ő bízik benne. Végül a Férfi bevallja, hogy
neki nagyon tetszik a nő, és
hosszabb noszogatás után a nő csókkal be is
bizonyítja, hogy a férfi stílusa,
műveltsége (imádja Petrarca verseit, el is mond egyet)
elbűvölte őt. Egy ebédet
beszélnek meg, és mi nézők csak
reménykedhetünk, hogy majd időben érkezik mind
a kettő, és hosszú barátságot
kívánunk nekik. Hosszantartó lelkes taps fejezte
be az előadást.
Nemcsak
a szereplők érezték jól magukat az előadás
alatt, hanem mi nézők is. Az
előadást hangos nevetés kísérte. A
körülöttem ülők kuncogásából
szinte ki
lehetett hallani, hogy megtörtént-e velük
hasonló eset, amelynek során egy
idegennek őszintébben mondták el a
problémáikat, mint másoknak, vagy az, hogy
több segítséget kaptak egy laza kapcsolattól,
mint egy sok éve tartó, de mindig
aggódó társtól.
A
darabban a lehető leghétköznapibb problémák
merültek fel. A Férfi elmesélte,
hogy nem bírta apját, és a szigorú, a
Férfi által feleslegesnek tartott
szabályokat, ezért elhagyta a családi
vállalkozást, ami apáról fiúra
szállt
eddig, és biztosította a család
jólétét. A Nővel folytatott
beszélgetés végén
megmondja, hogy bár egy másik vállalathoz akart
felvételt nyerni, de most úgy
döntött, hogy hazamegy és vállalja a
családi gyár vezetését, ha eljön az
idő,
addig tanul apjától. Ugyanennek a
problémának a másik oldala is
terítékre
került akkor, amikor a Nő fia iránti fantasztikus, szinte
hisztériás aggodalmát
hallgatja a Férfi. A Nő egyedül van a fiával
és természetesen csak a legjobbat
akarja, de azzal nem számol, hogy ha saját
elvárásait akarja ráerőltetni, annak
az lesz a következménye, hogy elriasztja
magától. Erre határozottan a saját
példájával figyelmezteti a Férfi.
Segítenek egymásnak megtalálni egy talán
jobb, hosszútávon kellemesebb megoldást. Ez a
segítség barátsággá emeli a
kapcsolatukat és így már őszintébbek
lehetnek akkor is, amikor a hibáikra
figyelmeztetik egymást. A Férfinak sikerül a
szabályok merev betartásától az
észszerűség felé terelni a Nőt, és
jókat nevettek ők is, a közönség is, amikor
a Nő megadta magát, és megette a Férfi
szendvicsének felét, bár a
vasúttársaság
megtiltotta az étkezést a vonaton. El kellett ismernie,
hogy az éhség felülmúlhatja
a vasúttársaság döntését. A
Férfi előre biztosította, hogy jobban fogja magát
érezni a szendvics után, mint az étkezés
tilalmát előíró szabály vég
nélküli
betartásakor.
A
Férfinek tudomásul kellett vennie, hogy a lazaság
nem minden esetben dicsérendő
tulajdonság, mert odavezethet, hogy semmit sem fejez be, a
keresztrejtvényt
sem, a házasságra sem tudta rászánni
magát, és a munkája sem hordoz jövőbeli
lehetőségeket – ettől a Nőtől elfogadta a
bírálatot, és azzal, hogy visszamegy
a családi vállalkozásba, már bizonyos
mértékig le is mond a csapodárságról.
Minden
várható történésnek ellentmond az, ami
a vonaton történt. Egy unalmas,
keresztrejtvény fejtegetéssel tölthető
utazási időből egy érzelmekkel teli
eseménysorozat bontakozott ki, amit hihetőnek és
természetesnek ítélhetünk meg.
A tisztán ridegen követett racionalitás és a
szabadságot a felelőtlenséggé
degradáló életmódok között ott
van egy felszabadító, egymás iránt
érdeklődő
kapcsolat, aminek a közepén két csók jelzi,
hogy a kapcsolatok nemcsak rövidek
lehetnek, hanem hosszúak és boldogítók, ha
nem zárjuk be magunkat, a megszokott
és általában jól működő kereteink
közé, hanem nyitottan fogadjuk a véletlen
által adott lehetőségeket.
Enyvvári
Péter díszlettervező
és Cselényi Nóra jelmeztervező
gondoskodtak
arról, hogy a kicsi tér elég legyen a
megjelenítéshez, és az egyébként
hétköznapi viselet kifejezze a szereplők
különbségét. A rendező, Dicső
Dániel gondoskodott arról, hogy
mindenki jól érezze magát, hogy amikor a Nő
mereven felugrik a helyéről,
megbotránkozva a Férfitől hallottakon és amikor a
Férfi hanyagul elterülve az
ülésén gúnyolódik, a
közönség bizton felnevessen. Remek előadás
volt, amit a
hosszantartó taps is igazolt.
Bemutató:
2010. július 5.
Budapest,
2021. szeptember 6.
Megjelent a Kláris 21/6. számában.
Tóth Attiláné