Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PAPÍRVIRÁGOK

Spirit Színház

Ez egy lakásszínházi produkció. A Spirit Színház ún. nagyszínháza is kicsi, egy hosszúkás terem, kicsi befogadóképességgel. Ám a Papírvirágokat a színház melletti bérház harmadik emeletén egy polgári lakás nappalijában játsszák. Ez maga a játéktér, itt ül a kisszámú, maximum 15--20 fős közönség is. A darabot Egon Wolff chilei szerző [A szerző teljes neve: Egon Raúl Wolff Grobler, 2016-ban, 90 éves korában halt meg] írta, akinek ez a pszichothrillere az 1970-es években Latin-Amerikában a legnépszerűbb színházi előadások közé tartozott.

Ha meglátjuk ezt a műfaji megjelölést: pszichothriller, már elkezdünk gyanakodni. Nagy a valószínűsége, hogy nem lesz vígjátéki befejezés. Tizenharmad magammal egyszer csak azt vesszük észre, elkezdődött a játék.

Az 50 éves nő, Eva lakásában játszódik a történet. Eva hazaérkezik a vásárlásból, vele jön egy fiatal férfi, aki a fia lehetne. A fiú Sneci néven mutatkozik be, kártyás barátai üldözik, mert elnyerte a pénzüket. Ha elkapják, megölik. Az ablakon át meg is mutatja őket, lent várják a ház előtt, ezért nem mer lemenni. Az asszony megsajnálja, ételt, italt ad neki, kényezteti, marasztalja éjszakára is. A fiú viselkedésében számos gyanús megnyilvánulást érezni. Például időnként minden ok nélkül remegni kezd a teste, főként a keze. Aztán kijön rajta az önbizalomhiány. Éva tegezi, ruhát vesz neki, magához akarja emelni a fiút, de ez nem sikerül, mert Sneci (valójában Robertónak hívják) kisebbségi érzése folytán visszakozik mindentől, elutasít, hisztizik, kitör, sajnáltatja magát, vagy újságpapírból virágokat formáz, ez a tevékenység pótcselekvésnek tűnik.

Eva bajban van, és ezt érzi valahol a zsigereiben. Bár bevallottan azt sugallja, hogy ő férjes asszony, és csodás szerelmi élményei voltak házassága elején, de minden elragadtatott vallomása közben érezzük, hogy borzasztóan magányos, nincs senkije, egy kis üzletben dolgozik, estéi azonban egyedül telnek, szerelem nélkül, szomorúságban. Nem hallgat a belső jelekre, nem veszi komolyan a fiú simlisségét, sem gyilkos ösztöneit, azt a züllöttséget, amibe belefér a drogozás, a szerencsejáték, a hajléktalan életmód, a parazita életmód. Az asszony egy ilyen partnerre bízza magát, és hívja be magához éjszakára a férfit, amit az első alkalommal nem is használ ki.

Mi fontosabb vajon? A mindenáron való párkapcsolat, vagy az élet biztonsága? Eva számára úgy tűnik, hogy a párkapcsolat iránti vágy legyőzi az életösztönt. Sneci valójában több esetben is megmutatja magát, csak össze kellene rakni a mozaikokat. A fiú megöli az asszony kalitkában élő papagáját, és szemétbe dobja néhány dísztárgyát minden indok nélkül. Átalakítja a lakást, átveszi az uralmat kettejük kapcsolatában, és Eva mindezt tűri, mindenbe beletörődik, mert szeretetre, dédelgetésre, ölelésre vágyik. Ez meg is történik, ám Sneci indulatai nem nyugszanak le, egy vita hevében már nem tud uralkodni magán.

A darabot Szitás Barbara rendezte, és ő játssza Eva szerepét is. Érezhető, hogy szívügye a történet, mind a rendezés, mind a színészi folyamat minden pillanata nyomon követhető az ott ülők számára. A színész közelsége nem enged meg semmi lazulást, manírt, hazug gesztust. A nappali mint játéktér, kibővül a belőle nyíló előtérrel, ahol a hűtőszekrény, valami konyhaféle található, és szerepet játszik a nappaliból nyíló hálószoba is a jelzés szintjén. Szerepe fontos, még akkor is, ha jelenet nem játszódik a szomszéd szobában.

Sneci szerepét Kós Mátyás játssza. Meggyőzően hozza azt az idegbeteg attitűdöt, amelytől a normális ember hideglelést kap, mert minden porcikája elutasítja azt a pszichológiai uralmat, amelyet ő alkalmaz a vele korrekt módon viselkedő, nagylelkű, sőt szerető társként fellépő befogadója iránt.

A téma ismerősnek tűnik, déjá vu érzés lepi el a nézőt, ezt már láttam valahol. Valóban, az 1970/80-as évek irodalma, tv-játékai, sőt sorozatai, játékfilmjei több oldalról mutatták be a magány által kiszolgáltatottá vált sorsok kisiklott vonathoz hasonlatos pályáját.

Bemutató: 2021. július 10.

Megtekintett előadás: 2021. július 11.

Budapest, 2021. július 16.

Megjelent a Kláris 21/6. számában.

                           

Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©