Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HOTEL MIMÓZA

Békéscsabai Jókai Színház (online)

Pierre Chesnot 1935-ben született, több darabot írt. Az első magyar bemutatóhoz a Pension Compléte-t Nemlaha György fordította le és ő alkalmazta magyar színpadra is. A darabot a szerző 1978-ban írta. A magyar cím alkalmazkodik a történethez, egyértelmű, és a címadókat nem zavarta, hogy 1935-ben ezzel a címmel bemutattak egy fekete-fehér filmet, hiszen az már olyan régen volt. A mimóza szép és érintésre érzékeny növény, ha hozzáérünk, a levelei összecsukódnak, majd kinyílnak, visszaáll az eredeti tartása. A gyors változás és visszatérés jelkép lehet, és majd látni fogjuk, hogy a mi szállodánk megfelel ennek a jelképnek.

Ötletekkel teli vígjátékról van szó sok szereplővel, mindegyiknek van valami sajátossága, különössége, ami szokatlan, meglepő és ezért lehetősége van a szerzőnek humorral megtölteni az eseményeket. Egy tv-rendezőnek (Jean-Francois Moncey – Csomós Lajos) a munkája lehetővé teszi, hogy sokat legyen távol a feleségétől. A távollét idejét nem mindig a munka tölti ki, már évek óta van egy barátnője, akinek azt mondta, hogy azért nem válik el, mert a felesége tolószékben él és sajnálja. A szerelmes tv-rendező a feleségének viszont azt szokta mondani, hogy egy csendes kis hotelben, a Mimózában (ami tulajdonképpen nem is létezik) tölti az idejét a munka után. A csinos barátnő férje pedig egy tengeralattjáró kapitánya, távol a szárazföldi élet mindennapjaitól és a maga naiv érdeklődésével a művészetek iránt, aki csak 3–4 havonta tér haza a feleségéhez.

Így az alkotó fantáziával alaposan megáldott tv-rendező és barátnője (Magali Martigue – Fehér Tímea) boldogan töltik napjaikat, heteiket, sőt már éveiket a Martigue-házaspár szép, sokszobás tengerparti nyaralójában. Egészen addig, amíg táviratot nem kapnak, hogy érkezik a tv-rendező felesége, drága férjéhez, látogatóba. Pár órájuk van, hogy az első pillanat kétségbeesése után szállodát csináljanak a nyaralóból. Mikorra megérkezik a csinos, fiatal, szép és kétlábon járó feleség (Cécile Moncey – Tarsoly Krisztina), már minden rendben. Csak a „háziasszony”, a „szálloda tulajdonosa” még sohasem vezetett szállodát, és az étkeztetést nehéz megoldania, ebből megint sok humoros jelenet származik. A fő feladat, hogy ne bukjanak le, és szerelmüket minden átverésen és nehézségen keresztül megőrizzék.

Miközben azzal vannak elfoglalva, hogy a féltékeny feleségnek különböző trükkökkel bizonygassák, hogy itt, ebben a szállodában, pontosan úgy él a férj, ahogy neki szokta volt mondani, addig vendégek érkeznek. Hiszen ki van írva, hogy ez egy szálloda. Érkezik egy turista házaspár (Hans Müller – Szabó Lajos és Heidi – Márki Szabina), akik nászutasok; az asszonyka kis butácska, mindentől fél, és ezt hangosan szokta közölni a férjével. Majd érkezik egy férfi (Vincent Blanchard – Tege Antal) és egy nő (Nadine – Liszi Melinda), akik nem házasok és egy régen várt, remek két napot akarnak itt tölteni. Legris úr (Balázsi Róbert) is megérkezett, őt elhagyta a felesége, és most valami gyanús csomagot hurcolgat. Paguerette, az utcalány (Király M. Alexandra) is hozza a vendégeit. Nagy a mozgás, és ez valóban megnyugtatja a tv-rendező feleségét.

A villámcsapás akkor következik be, amikor megjelenik a férj (Charles-Henri Martigue – Katkó Ferenc), és mi érdeklődéssel figyeljük, hogy most mi lesz, de a tv-rendező számára nincs megoldhatatlan probléma. Megérteti a hajóskapitánnyal, hogy itt most egy tv-sorozat újabb epizódjának a felvételei zajlanak, és akiket lát, azok színészek, és amit tesznek, az a darab része, a háza pedig azért van szállodának átalakítva, mert az a díszlet, és ő alaposan megfizeti ezt az átalakítást Martigue asszonynak.

Majd pillanatok alatt visszaáll a rend. A tv-rendező feleségének a mamája beteg lett, a feleség mindenki sajnálkozó, bánatos jajveszékelése mellett utazik el. A hajóskapitánynak megjavították a hajóját és azonnal indulnia kell, a kis butus asszonyka annyit emlegeti, hogy fél, hogy végül elmennek. A kikapós nőnek és a barátjának nem sikerül a terv, mert a férfi csütörtököt mond, de úgy is megérkezett a féltékeny férj, és elcipeli az asszonyt, aki már megy is szívesen. Mivel az utcalánynak nincs vendége, megmenti Legris urat az öngyilkosságtól. Mindenki távozása után a tv-rendező és Magali ott folytatják, ahol abbahagyták, amikor megzavarta őket az a buta távirat.

A darab vezérgondolata, hogy nem baj, ha nem mondasz igazat, az a fő, hogy ne tudja meg senki, és végül is, ha a másik nem tudja meg az igazat, ezzel jót teszel, mert nem okozol neki bánatot, kellemetlenséget. Tulajdonképpen egy ősi filozófiai problémáról van szó: mi a helye az életben az igazságnak és a hazugságnak, és lehet-e jótékony hazugságnak nevezni azt a szimpla hazugságot, amivel fedezed a saját hűtlenségedet, a saját élményeidet, életedet, és így csak neked jótékony ez a hazugság, senki másnak.

Nagyon mozgalmas, eseménydús darabot választottak a szerzőtől, most, amikor a vígjátékok idejét éljük, és sok színház azzal van elfoglalva, hogy megnyerje a nézőket, ha kell, akkor bohóckodással is. Ez a társulat remekül játszott, el tudták hitetni, hogy a szerelmesek komoly bajban vannak, miközben azt is, hogy nem haragszanak egymásra és azon dolgoznak, hogy megőrizzék a kapcsolatukat. A sok baj ellenére is bíztak egymásban, ha szidták is egymást, amikor erre a nagy zűrzavarban lehetőségük volt néhány percre, másodpercre kettesben tudtak maradni. Magali mindig bízott Jeanban és követte a titkos vagy teljesen hirtelen tett új javaslatait.

A nagy igyekezet egyre jobban összezavarta, bonyolította a helyzetet, ami már teljesen reménytelennek látszott, de végül magától minden megoldódott. A gyors váltások, a sok összevissza hazugságok, ezek váratlansága és innovatív jellege tette nevetségessé, humorossá a darabot. A rendező, Katkó Ferenc eredményes munkája mellett a sikerhez hozzájárult a díszlet megalkotója, Halász G. Péter és a jelmezek tervezője, Kiss Kata. A jelmezek kiemelkedően alkalmazkodtak a szerepekhez, jellemezte azokat, és a díszlet is sok lehetőségre adott alkalmat a kerttel és az emeletre vezető lépcsővel, ezekkel a díszlettervező kinyitotta a teret, jobban érvényesült a szállodai jelleg.

Megtekintett előadás: 2020. december, online

Budapest, 2020. december 7.

Tóth Attiláné

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©