Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HOGY SZERET A MÁSIK

Belvárosi Színház

Alan Ayckborurn vígjátékát – vagy inkább bohózatát – 1969-ben mutatták be először, most Zöldi Gergely fordításában láthatjuk Göttinger Pál rendezésében.

A darab hat főből áll: az idősebb és jómódban élő Frank (Pataki Ferenc) és Fiona Foster (Ullmann Mónika), a láthatóan jóval szerényebb körülmények között és már babával élő Bob (Ötvös András) és Teresa [Tery] Phillips (Grisnik Petra), valamint a könyvelő William (Nagy Dániel Viktor) és félénk felesége, Mary Featherstone (Edvi Henrietta). Frank, aki a másik két férfi főnöke, kellően hiúnak mondható, feleségével és a házzal nem túl sokat törődik. Az azért feltűnt neki reggel, hogy felesége késő éjjel tért haza, és a kocsival a virágágyásban állt meg.

Ugyanezen reggelen Teresa, miközben a gyerekkel bajlódik meglehetősen elhanyagoltan, férjén kéri számon, merre járt fél éjszaka. A férj meglehetősen „bunkó”.

A telefon-próbálkozásokból mi azonnal megtudjuk, hogy Fiona és Bob együtt töltötték az estét-fél éjszakát, de úgy tűnik, egyszeri alkalom volt, magyarázatot azonban előbb-utóbb muszáj adniuk; erre mindketten, egymástól függetlenül Williamék állítólagos házassági problémáját hozzák fel, akik persze mit sem tudnak erről, és egymással nincs is ilyen konfliktusuk…

A dolog aligha merült volna feledésbe, de tetézi az „ügyet”, hogy Teresa is, Fiona is más-más okból meghívja vacsorára a Featherstone-házaspárt. A „valóságban” egymást követő estéken, a színpadon azonban a két este egybefolyik, szinte fogaskerékszerűen, mégis jól érzékelhető, kinek, mikor, mit mond a másik. Nem szokványos megoldás, és feltehetően színészi feladatnak sem könnyű, Williamék „táncolnak” a két házaspár, azaz a két vendégség között.

Jól érzékelhető a kétféle stílus, vendégfogadási szokások is. Megismerjük William kissé erőszakos jellemét és megfélemlített, vagy már eredendően is visszahúzódó feleségét, aki ugyanakkor szeretne kitörni ebből a félénkségéből. A Teresánál végképp elfajult vacsora után a nő a gyerekkel elhagyja Bobot – azt ugyan nem tudja, kivel volt a férje, de már biztos benne, hogy egy másik nővel. Mary megérkezik vigasztalni Bobot, még takarít is nála, bár Bob vele is éppen olyan agresszív, mint a feleségével. Minden esetre ez további vígjátéki fordulatokra ad alkalmat, amikben továbbra sincs hiány.

Frank a helyzet magaslatán képzeli magát, aki mindent tud, és meghívja magukhoz mindkét házaspárt, hogy a maga által összerakott kép szerint rendbe hozza a dolgokat, de csak újabb bonyodalmak adódnak belőle.

Nem kevésbé váratlan a befejező fordulat: Frank rájön, kivel volt éjszaka Fiola (a darab szerint eleve viszonya van feleségének Bobbal, nem csak egyetlen éjszakai kaland) és felhívja Bobot, hogy számonkérje, de Teresa veszi föl a kagylót, aki már szintén rájött, kivel volt Bob – és most már, részben újabb félreértésből, ők beszélnek meg randevút a történtek megbeszélésére.

Az egyértelműen kiderül, hogy Bob és Teresa nagyon is szeretik egymást, bár a gyerek csaknem útjukban van (ami levon valamennyit a vígjáték értékéből). Feltűnő azonban Mary külső-belső átalakulása: amíg Fionéknál van – hiszen férje azt gondolja róla, hogy megcsalta Bobbal –, dívaként vonulva komikus, belül azonban megerősödött, már ő diktál férjének, elvárva bocsánatkérését. Elfogadja a félig elmondott habogást is. Csaknem ennyire jelentős a korábban nagyon elhanyagolt Teresa elegáns megjelenése Fosteréknél.

Számtalan nagyszerű fordulatot élvezhetünk a két részes előadásban, melyeknek színészi megvalósítása kiváló.

A díszlet külön is érdekes, a félköríves színpad minden centimétere kihasznált. A mintás tapéta mindkét lakáshoz illik, a zegzugos járatok még érdekesebbé teszik a játékot. A két lakást a látványosan kétféle négy-négy darab szék jelzi a legjobban. Díszlet: Ondraschek Péter.

A jelmezek nagyon jók, változatosak, a női ruhákról már szóltunk korábban. Cselényi Nóra tervei.

Plakát: Csáfordi László.

A rendező munkatársa: Skrabán Judit.

Az előadás a Vaskakas Bábszínház Győr, az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE együttműködésében jött létre.

Producer: Orlai Tibor.

Bemutató: 2020. szeptember 25.

Megtekintett előadás: 2020. szeptember 24.

Budapest, 2020. szeptember 25.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©