Alan Ayckborurn
vígjátékát – vagy inkább
bohózatát
– 1969-ben mutatták be először, most Zöldi
Gergely fordításában
láthatjuk Göttinger Pál
rendezésében.
A darab hat
főből áll: az
idősebb és jómódban élő Frank (Pataki
Ferenc) és Fiona Foster (Ullmann
Mónika), a láthatóan jóval
szerényebb körülmények között
és már babával
élő Bob (Ötvös András) és
Teresa [Tery] Phillips (Grisnik Petra),
valamint a könyvelő William (Nagy Dániel Viktor)
és félénk
felesége, Mary Featherstone (Edvi Henrietta).
Frank, aki a másik
két férfi főnöke, kellően hiúnak
mondható, feleségével és a házzal
nem túl
sokat törődik. Az azért feltűnt neki reggel, hogy
felesége késő éjjel tért
haza, és a kocsival a virágágyásban
állt meg.
Ugyanezen
reggelen Teresa,
miközben a gyerekkel bajlódik meglehetősen elhanyagoltan,
férjén kéri számon,
merre járt fél éjszaka. A férj meglehetősen
„bunkó”.
A
telefon-próbálkozásokból
mi azonnal megtudjuk, hogy Fiona és Bob együtt
töltötték az estét-fél
éjszakát,
de úgy tűnik, egyszeri alkalom volt, magyarázatot azonban
előbb-utóbb muszáj
adniuk; erre mindketten, egymástól függetlenül
Williamék állítólagos
házassági
problémáját hozzák fel, akik persze mit sem
tudnak erről, és egymással nincs is
ilyen konfliktusuk…
A dolog aligha
merült volna
feledésbe, de tetézi az „ügyet”, hogy
Teresa is, Fiona is más-más okból
meghívja vacsorára a
Featherstone-házaspárt. A
„valóságban” egymást követő
estéken, a színpadon azonban a két este
egybefolyik, szinte fogaskerékszerűen,
mégis jól érzékelhető, kinek, mikor, mit
mond a másik. Nem szokványos megoldás,
és feltehetően színészi feladatnak sem
könnyű, Williamék „táncolnak” a
két
házaspár, azaz a két vendégség
között.
Jól
érzékelhető a kétféle
stílus, vendégfogadási szokások is.
Megismerjük William kissé erőszakos
jellemét és megfélemlített, vagy már
eredendően is visszahúzódó
feleségét, aki
ugyanakkor szeretne kitörni ebből a
félénkségéből. A Teresánál
végképp elfajult
vacsora után a nő a gyerekkel elhagyja Bobot – azt ugyan
nem tudja, kivel volt
a férje, de már biztos benne, hogy egy másik
nővel. Mary megérkezik vigasztalni
Bobot, még takarít is nála, bár Bob vele is
éppen olyan agresszív, mint a
feleségével. Minden esetre ez további
vígjátéki fordulatokra ad alkalmat,
amikben továbbra sincs hiány.
Frank a
helyzet magaslatán
képzeli magát, aki mindent tud, és meghívja
magukhoz mindkét házaspárt, hogy a
maga által összerakott kép szerint rendbe hozza a
dolgokat, de csak újabb
bonyodalmak adódnak belőle.
Nem
kevésbé váratlan a
befejező fordulat: Frank rájön, kivel volt éjszaka
Fiola (a darab szerint eleve
viszonya van feleségének Bobbal, nem csak egyetlen
éjszakai kaland) és felhívja
Bobot, hogy számonkérje, de Teresa veszi föl a
kagylót, aki már szintén rájött,
kivel volt Bob – és most már, részben
újabb félreértésből, ők beszélnek
meg
randevút a történtek
megbeszélésére.
Az
egyértelműen kiderül,
hogy Bob és Teresa nagyon is szeretik egymást, bár
a gyerek csaknem útjukban
van (ami levon valamennyit a vígjáték
értékéből). Feltűnő azonban Mary külső-belső
átalakulása: amíg Fionéknál van
– hiszen férje azt gondolja róla, hogy
megcsalta Bobbal –, dívaként vonulva komikus,
belül azonban megerősödött, már ő
diktál férjének, elvárva
bocsánatkérését. Elfogadja a félig
elmondott habogást
is. Csaknem ennyire jelentős a korábban nagyon elhanyagolt
Teresa elegáns
megjelenése Fosteréknél.
Számtalan
nagyszerű
fordulatot élvezhetünk a két részes
előadásban, melyeknek színészi
megvalósítása kiváló.
A
díszlet külön is érdekes,
a félköríves színpad minden
centimétere kihasznált. A mintás tapéta
mindkét
lakáshoz illik, a zegzugos járatok még
érdekesebbé teszik a játékot. A két
lakást a látványosan kétféle
négy-négy darab szék jelzi a legjobban.
Díszlet: Ondraschek
Péter.
A jelmezek
nagyon jók,
változatosak, a női ruhákról már
szóltunk korábban. Cselényi Nóra
tervei.
Plakát:
Csáfordi László.
A rendező
munkatársa: Skrabán
Judit.
Az
előadás a Vaskakas
Bábszínház Győr, az Orlai Produkciós Iroda
és a FÜGE együttműködésében
jött
létre.
Producer: Orlai Tibor.
Bemutató: 2020.
szeptember 25.
Megtekintett előadás: 2020.
szeptember 24.
Budapest, 2020.
szeptember 25.
Györgypál Katalin