Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

II. RICHÁRD

Pesti Színház

Shakespeare e királydrámája 1595-ben született, bizonyítható forrásai is megvannak (Daniel költeménye, ill. Holinshed Krónikája. Feltehetően más források is voltak, pl. Hall történeti munkája, vagy a francia krónikák).

A drámát 1680 körül már átírták, Nahum Tate Richárdból bölcs, tevékeny és igazságos uralkodót faragott, de így is betiltották, szicíliai környezetbe helyezve szintén. A továbbiakban is több átdolgozás követte. Hazánkban sokáig Szász Károly, majd Somlyó György fordítása volt ismert, most Spiró György fordításában láthatjuk.

Dramaturgok: Visky András, Fabacsovics Lili.

Rendezte a nemzetközi hírű Tompa Mihály (Kolozsvár).

Üres színpad, de hátul hatalmas, meredek rámpa, amely mozgatható mindenfelé, és akár vízszintesbe is hozható. Elöl sekély, keskeny, hosszú fürdőmedence. (Díszlet: Antal Csaba.)

De a nyitókép egy börtön, II. Richárd (Vecsei H. Miklós) már mint „magánember” gyűrött fehér ingben gondolkodik, „elmélkedik” – „van ideje”.

Aztán jön a jóval korábbi gondtalan fürdőzés a medencében és a partján. Fiatal emberek, köztük Richárd és Henrik Bolingbroke (ifj. Vidnyánszky Attila) egyszerű, egyforma fekete fürdőnadrágban, szinte dédelgetik a fiatal nőt – a királynőt (Bach Kata) –, tanítják angolra (tudjuk, a királynőt Franciaországból hozták).

Az idillnek hamar vége szakad: két férfiú, nevezetesen Thomas Mowbray (Orosz Ákos) és Henrik „összevész”, az igazság sosem derül ki, a király – aki előkelően kissé lagymatagnak is tűnik – inkább száműzi mindkettőt. A vád egyébként sikkasztás, nem véletlenül – a királyi kassza mindig üres. (Hogy mennyire nem komoly valahol az összetűzés, a végén derül ki: Henrik már mint király hívatná a közben idegen földön, csatában meghalt Thomast, hiszen szereti őt is…)

A fő szál szerint a király kifosztja a népet is, a nemességet is, így ellene fordulnak; lerabolja az egyik főurat [rokon ő is, nagybátyja, Henrik apja: John of Gaunt (Dengyel Iván/Karácsonyi Zoltán)] halála után, éppen a már száműzött Henrik unokatestvért örökségétől, jogaitól is megfosztva, és ezen a pénzen hadat állítva megy – talán életében először – harcolni (Írországba). Halálhírét keltve a sereg szétszéled, közben Henrik csapataival megérkezik Angliába, melléáll a nép is, a nemesség (egy része) is …És Richárd, amikor ezt megtudja, egyetlen pillanat alatt felfogja: ő nem király többé. Tudatában „ennyi”, érzelmeiben azonban nem. A hatalomtól, az „édes élettől”, szép ruháktól, barátoktól, hízelgő szavaktól való búcsúja legalább annyira megviseli, mint kényszerű elválása feleségétől, akit persze visszaküldenek Párizsba – egy „húzós”-gurulós bőrönddel és repülőjeggyel.

Henrik pedig nem meri/akarja nyíltan megöletni Richárdot (az egyik utolsó jelenet azzal kezdődik, hogy egymás mellett hevernek a furcsa padon a börtönben), bár kívánja halálát, ugyanakkor gyűlöli azt, aki megölte… (Itt Bagot – Józan László – fojtja meg látványosan, Shakespeare-nél másvalaki.)

Nagyon leegyszerűsítettem. A játékidő tisztán 2,5 óra, egy szünet van – az 5 felvonásból lett tehát két rész. Amúgy is nehezen követhető maga a dráma olvasva is, lerövidítve még nehezebb, bár így más szempontból valóban jobban „fogyasztható”. „Szóról szóra” megérteni szinte lehetetlen, de talán nem is kell feltétlenül; csak elfogadni, hogy Shakespeare szerint így történt (átvéve mások leírását. Ki tudja, mi volt a teljes igazság?!)

Rokoni szeretet, egymás ellen fordulás, jóslások, előrelátások… A királyné kissé delíriumos (heroin? más?) álmában megjelenik III. Richárd az előre elhatározott „gazemberségével” (monológja) is. Hiszen Henriket figyelmezteti az idős York (Lukács Sándor): ha elfogadja a koronát, annak súlyos következményei lesznek az országra nézve is. (Innen eredeztetik a rózsák háborúját: „mindenki” Richárd ellen fordult – de ezek szerint éppen elég híve maradt ennek az ágnak is.)

Miért bukott Richárd? Pénzszórását, léhaságát látjuk. Nemes vonásait örökölte ugyan apjától, nemes jellemét azonban nem (York). „Nagy” hát sosem volt. Lesz-e „nagy” király Henrikből? Jussáért tört rá hazájára, amit ő is annyira szeret, és csak a jussát akarja – de ezt ő maga sem hiszi. Még csak nem is a Towerbe záratja be szeretett rokonát, Richárdot, hanem messzebbre, a yorkshire-i Pontefract várába – minden esetre, biztos, ami biztos. Ilyen kezdettel, esküszegéssel, az ő részéről is megtett „jogtiprással” nehéz elképzelni jövendő nagyságát…

Amúgy történetileg éppen egyidősek.

A rendezésben sem látjuk egyik „férfiút” – fiatal embereket! – sem „nagynak”. Richárd kissé narcisztikusnak mutatkozik, ezért is elvárja a körülrajongást, üres a lelke is, alig várja, hogy meghaljon a nemes úr, ágya fölött az orvosi monitoron már meccset néznek.

Igazából alig jut el hozzánk, hogyan lehet életre-halálra vívásra készülni az ott felhozott ok miatt – nyilván mélyebb az ellentét, de ezt nem tudhatjuk meg (eredetileg sem Shakespeare-től).

Az érzelmek talán mérsékeltek általában – férfiak vannak itt is főleg –, de a harci kedv olykor valóban magas. Az egész kissé lecsupaszítottnak tűnik, talán nem is véletlenül. Vannak kivételek. Például Richárdról semmi jót nem tudunk meg (ami nem teljesen igaz), de még így is átérezzük, mit jelenthet valaki számára a lemondás, különösen, ha „nem kérni született”. (Milyen naiv(nak tűnik) Henrik odaszólása: „azt hittem, önként mondasz le…”)

York herceg (Lukács) mellett York hercegné szerepe (Igó Éva) is jó, ahogyan egymás ellen is fordulnak, az anya védi fiát, könyörög fia életéért, és Henrik megbocsát… Aumerle (Kiss Gergely Máté) (megint csak) egyetlen pillanat alatt látta be, nem jó összeesküdni…

Thomas Mowbray alakjában talán kevésbé, de Northumberland grófjaként nagyon is kiemelkedő Orosz Ákos.

Érdekes Kopek Janka mint Ross – de játszik még két hölgyet is, azok kevésbé súlyosak

Jellegzetes Carlisle püspök alakja, Borbiczki Ferenc alakításában.

További szereplők szintén nagyon fontosak, hogy egész lehessen az előadás: Green, Salisbury – Horváth Szabolcs, Bushy, Scroop – Orbán Levente.

Jelmez Kiss Beatrix, elég egyveleg ruházatot láthatunk. Van militarista – York, csaknem lányos, fehér ing végig, fekete, nem szokványos nadrág – Richárd, barna-szürke csaknem jellegtelen ehhez képest Henrik öltözéke. Sok stilizált ruhát is látunk még (katonák).

Zene: Vaszile Sirli.

A rendező munkatársai: Efstratiadu Zoé, Szilágyi Brigitta.

Lehet tovább gondolni, mennyire mulandó a bizalom, a hatalom, maga az élet, és mennyire irracionális a hatalom szeretete… és mekkora csalódás, amikor (végre) valaki rájön: akik szerették, éppen azok az árulók… vagy talán nem is szerették sohasem. (A narcisztikusak különösen ritkán hajlandók tudomásul venni a valóságot önszántukból.)

A két király kissé fiatalabb szerepüknél, ezért kicsit másképpen is alakítják. Ettől függetlenül Richárd tartása „királyi”, mert arra is nevelték, Henrik itt köznapibb; úgy tűnik, szinte bárki más is lehetne az ő helyében társai közül. De nem lehet – őt fosztották meg nemesi örökségétől, jogaitól és mindattól, amit számára mindez jelent.

Végül nem állom meg, hogy ne idézzek Hararitól: „A középkorban a közszféra tele volt politikai erőszakkal. Sőt az erőszak használatára való képesség volt a belépő a politikai játszmába, és aki nem rendelkezett ezzel a képességgel, annak a politikában sem volt hangja”.  (Yuval Noah Harari: 21 lecke a 21. századra. animus, Bp., 2019, 147. p.)

Bemutató: 2019. december 21.

Megtekintett előadás: 2020. január 12.

Budapest, 2020. január 14.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©