Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

LÓT. SZODOMÁBAN KÖVÉREBB A FŰ

Örkény Színház

A bibliai történetet ismerjük a maga szűkszavúságában, legenda szerűségében. Ókori meseként éljük át, ahogy az Ószövetség sok más történetét is, mert nem tudjuk, higgyük vagy ne higgyük. A kérdés az, mivé vált a szikár történet a 21. század elején Térey János műfaj nélküli színdarabja által, amit halála miatt nem tudott befejezni. Az Örkény Színház munkatársai ezt megtették (dramaturg: Ari-Nagy Barbara, irodalmi konzultáns: Nádasdy Ádám, dramaturg-gyakornok: Dohy Balázs e.h.), rendezte: Kovalik Balázs.

Semmi meglepő nincs abban, hogy a történetet a szerző meghagyta saját keretében, a két látogató angyallal, az Ábrahám-féle rokonsággal (Lót a nagy nemzetségalapító unokaöccse), viszont a beszéd, a környülállások, életforma egyértelműen mai korunkat idézi. Lót és családja bevándorló Szodomában, sikeres üzletember, aki megvetette lábát a városban, és nem akar innen elmenni. Neje és lányai is beilleszkedtek, már ez a hazájuk. Sok más helyen laktak régebben, ahonnan tovább álltak valami miatt, de Szodoma éppen az a hely, ahol minden megfelel ízlésüknek, igényüknek.

Amikor elkezdődik a történet, azonnal megcsapja a nézőket a profán szöveg, és önkéntelen nevetésre készteti az ott ülőket. Ráfael (Dóra Béla) és Gábriel (Patkós Márton) angyalok civilben érkeznek Lóthoz (Gálffi László), hogy távozásra szólítsák fel. A város – úgymond – pusztulásra érett, csak ők menekülhetnek meg. A helyzet furcsasága kétségessé teszi mindezt, Lót felesége (Kerekes Éva) kellően felháborodva fogadja a hírt, vacsorára hívja a vendégeket, de a jóslatban nem hisz. Megosztottak a gyermekei is, Golda (Stork Natasa m.v.) nem hisz a pusztulásban, de azért elfogadja a kimenekülés tényét, míg húga, Zelma (Kókai Tünde) gyerekes daccal fogadja az eseményeket.

Mindehhez egy rendhagyó díszlet járul (tervező: Antal Csaba), amely több száz henger alakú fém dobozból emelt fal. Jelentőségére csak akkor ébred a néző, amikor e fémhegyek leomlása, és ennek szörnyű zaja fogja illusztrálni Szodoma egyetemes kataklizmáját. Díszletként remek ötletnek tartom a dobozokat, ledőlésük után is maradéktalanul betöltik funkciójukat. Benedek Mari jelmezei mai életünk divatját követik, farmer és dzseki, no meg póló, az angyaloknak fehér kötött pulóver, egyedül Lót felesége visel szabott ruhát, szoknyát, muszlin ünnepi öltözetet. „Sóbálvánnyá” válásakor vajszínű kabátruha van rajta.

Felmerül a kérdés a látottak közben, így több ezer évvel a Lóttal történtek óta vajon előfordulhat-e hasonló eset velünk, utódainkkal valamikor? S ha igen, mi hogy reagálnánk egy felszólításra, hogy hagyjuk el otthonunkat, s meneküljünk hanyatt-homlok a városon kívülre, semmiképp se nézzünk vissza! Nehéz elképzelni a helyzetet, de valószínűsíthető, hogy hasonló kétkedéssel fogadnánk a felszólítást, nem adva hitelt az angyal parancsának. Ki az a Láthatatlan, aki valahonnan üzen, és utasítást küld számunkra, mit cselekedjünk. Még akkor is kételkedünk, ha nekünk kedveznek, ha mi vagyunk kiváltságosak. A legjellemzőbb viselkedés a darabbeli Menáhemé, Golda udvarlójáé (Borsi-Balogh Máté), aki ostobaságnak tartja a menekülést, így kimarad a megmentettek köréből, ezért aztán elpusztul Szodoma népével együtt.

A bibliai történet befejezése is ismerős a néző számára, az történik, amit olvastunk, és amin annak olvasásakor is megdöbbentünk. Mivel Lót lányai férfi nélkül maradtak, ezért ráveszik apjukat, közösüljön velük, hogy legyenek utódaik. Az emberiség elpusztult, ők viszik tovább az életet. A két lány – mint akik jól végezték dolgukat – utólag boldogan konstatálja, hogy mindketten teherbe estek apjuktól, most már minden rendben van, az emberiség fennmarad. A bűntelen család többszörösen bűnbe esik: anyjuk kíváncsisága miatt kőszobor (sóbálvány?) lett, ők pedig vérfertőzést követtek el, amit a legkevésbé sem bánnak. Önkritikusan megállapítják azért, hogy ők is most már olyanok lettek, mint a szodomaiak. Ez a posztmodern megoldás jellemzi leginkább korunkat, mai társadalmi közéletünket.

Gálffi László megpróbálja komolyan venni az angyalok tájékoztatását, játékában elegyedik a bibliai elem a profán üzleti beosztás elemeivel. Ő az, aki a leginkább elfogadja az utasítást, és hajlandó szó nélkül végrehajtani. Kerekes Éva színtiszta profán feleséget játszik, szemernyi alázat sincs benne, folyton kételkedik. Méltatlankodó, felháborodott hangja a manapság „trendi”-ként emlegetett nőket juttatja eszünkbe. Stork Natasa (m.v.) egy konzervatív, engedelmes típusú lányt alakít, míg Kókai Tünde egy lázadó csitrit. További szereplők voltak Dóra Béla és Patkós Márton (angyalok), valamint Borsi-Balogh Máté, aki csak „benősülni” szeretne az újgazdag vállalkozó családba, ennél tovább nem látja a dolgokat. Zsótér Sándor (m.v.) Mikáél szerepében a szereplők közti ellentéteket próbálja elsimítani.

A játékot egy öttagú kórus kíséri énekkel, cimbalommal, a zenéjét Fekete Gyula szerezte, a rendező munkatársa: Érdi Ariadne.

Bemutató és megtekintett előadás: 2019. december 20.

Budapest, 2019. december 22.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©