Örkény
István ikonikus
drámája – tragikomédiája –
már 50 éves: korábbi
levélregényét
1969-ben írta át színpadra. Szinte
kívülről ismerjük – sokan legalábbis
–, sőt,
korábbi előadásokat és a filmet is. Így
nehéz újra bemutatni, lehetőleg kicsit
másképpen játszani. (Nem is biztos, hogy ez
feltétlenül szükséges.) Mindig
kiváló lehetőség idősebb színésznők
számára, bár Egérke szerepe is
emlékezetes,
a bohém Viktor megjelenése pedig külön
„csemege” lehet, nem beszélve például
a
csábító Pauláról.
Lássuk, most
hogyan
oldották meg a Nemzeti Színházban.
Kivételesen
gondolatban
előrehozzuk a legvégét. A gyászjelentést.
Nem tudjuk meg „hivatalosan”, kinek a
halála, de csak a Németországban élő,
tolószékes Giza (Bánsági
Ildikó) lehet. Erről Örkénynél nincsen
szó, és
természetesen, mint mindig, a halállal most is
részben (vagy akár egészben)
átértékelődik az egész addigi
történet. Nem mintha nem tudnánk, hogy egyszer
mindenki elmegy, Giza pedig beteg – de más elgondolni,
hogy majd valamikor
elérkezik a vég, és más konkrétan
szembesülni vele.
Ebben az
előadásban nagyon
plasztikusan tárul elénk egy más féle
tény: Orbánné (Udvaros Dorottya)
akkor ébred rá szerelmére Viktor
(Csermlényi
Viktor – Blaskó Péter)
iránt, amikor
érzi, hogy elveszítheti. Nem új a jelenség,
persze, de itt nagyon szembeötlő. Paula
(Tóth Auguszta) szemével nézve
másképpen kezdi látni önmagát is,
Viktort is.
Jelentőséget kap
Orbánné
– itt Erzsi keresztnéven – zenei
alapműveltsége; ha csak másfél évet is, de
elvégzett a Zeneakadémián, oda mégsem
vesznek fel bárkit. Ez kötötte össze
részben Viktorral, nyilván, bár erről kevés
szó esett.
Orbánné itt
nem
annyira elesett, és főleg nem túl
közönséges. Megmutatkozik az a belső tartása,
amiről később nővére beszél. Ezért Paula
megjelenése a korabeli jellegzetes
paradicsomkonttyal elsősorban alkatilag tér el az
övétől, és természetesen
(el)csábító magatartása. Bár nem
annyira kontrasztos, egy férfi számára ez
önmagában érdekes lehet. Mert igaz, hogy
Orbánné nem veszi fel a nővére által
küldött szolid fekete ruhát – no de az
adjunktusnétől „kölcsönzött” ruha sem
olyan csábító… (Jelmeztervező: Szakács
Györgyi.)
Mégis, erről az
Orbánnéról nehéz elképzelni, hogy a
piacon (vagy hentesnél) „megfogdossa” az
árut (a húst), és süt-főz mindennap az
adjunktuséknak is – de végül is, miért
ne?
Giza, nővére
élete
valóban egyhangú, beletörődő – mégis
vállalja a műtétet. Rejtély maradhat,
valóban ideutazott-e Giza, vagy ez csak álom…
Külön tragikus
apjuk története,
ahogyan halála kibontakozik a maga véres és
elrettentő valóságában
visszaemlékezéseik
során.
Nem tudjuk, milyen
élete lett volna Orbánnénak a világot
járó énekművész mellett, aki a mindig 90
éves, őt még mindig kisfiaként
pátyolgató anyjával (Bruckner Adelaida – Tímár Éva m. v.) él 71
évesen. A „fiatalok”
– Viktor és Paula – említése csaknem
komikus lenne, ha nem látnánk Orbánné
kiborultságát
a tervezett esküvőjüktől.
Kirí a
„kultúrhodály”
– művelődési ház nagyterme – Budapest egyik
külső kerületében: valóban nagy
esemény ilyen korban a fellépés. Az
előadásban még Viktor szereplését (egy
ária
éneklése) is hallhatjuk. (Zenei vezető, zongora: Károly Katalin.) A Pamutipari kórus
(gúnyos) hangsúlyozása,
emlegetése ironikus, pedig voltak ilyen kórusok,
és el is tudjuk képzelni, hogy
számukra ez nagy dolog volt, beleértve az énekkart
is. (Nem érdemes most
belemenni az elit–tömeg vitába, Örkény
sem teszi – de a jelzés ott van.) Érezni,
hogy mekkora – tényleges – tragédia, amikor
egy énekesnek lassan elmegy a
hangja… Viktor pedig a nagy sáljaival egy felnőtt gyerek,
valóban.
Szép, vagy
inkább
bensőséges lehetett az az egy este Orbánné
és Viktor között, amikor nem volt
vacsora – csak a 6 tojásból sütött
rántotta –, és ők beszélgettek. De ez nem
folytatódott, helyette Paula és Viktor románca
következett be.
Orbánné
élettel teli,
szeles, érzelmek vezérelte. Elképzelt saját
temetése a sok rózsával az ócska zongora
tetején szintén hangsúlyos, de az is, ahogyan a
rózsákat aztán lesöpri magáról.
Nővérével
minden apró-cseprő
dolgot megbeszélnek, a fél deci tejet, a macska
bevitelét a tejboltba – de azt,
hogy Orbánné 30 éve Viktort szereti, Giza előtt is
titkolta.
Ez az
Orbánné „úrinő”,
még ha titkolná (?) is – (végtére
Szkalla-lány!) – akkor is, hogy ő főz az
adjunktuséknak, és csak „kellék” a
vacsoránál. Nyomorog, de nővérétől semmit
nem fogad el. Társbérletben lakik, és kevés
pénzéből ad nagy vacsorákat hetente
a férfinak! És persze nem akar külföldre
költözni, ő „itt akar megdögleni”.
És szinte
mellbevágó
annak a bizonyos régi fotónak a története:
ahogyan végül, többszöri tanakodás
után Orbánné kikiáltja a világnak,
hogy azon a régi képen – 1918-ban vagy
1919-ben – nem apjukat várták, nem apjuk elé
szaladtak a domboldalon: ő szaladt
Viktor elé, akit már akkor is szeretett, és azon
az estén lett az övé!
A
gyász-távirattal félbeszakad
a történet, és ezzel mintha Orbánné
élete is – holott ő feltehetően még le fog
élni jó pár évet, és nem
elszigetelten, még ha ő így látja is.
Egérke (Nagy
Mari) – nagyon kisegér, jelenete
pedig, ahogyan elmeséli férje brutalitását
– ma is mellbevágó. Orbánné
látszólag nem sokra becsüli, pedig minden
idegszálával „hallja”, amikor
hazaérkezik. A történet végi
nyávogásuk most valamiért nem annyira
hangsúlyos.
Orbánné
lánya (Ilus – Katona Kinga)
másféle életet él, anyja
sem nagyon értékeli a lány ambícióit
a folytonos nyelvtanulás terén. Túlhajszolt
sebész férje pedig túlzottan is
mellékszeplő Orbánné életében,
úgy tűnik, nem
sokra becsüli – kivéve, ha tervezett
öngyilkosságához altatót kérhet tőle.
Pedig a vő (Józsi – Mátyássy
Bence)
érti a dolgát más téren is: ha nem
cseréli ki hirtelen az altatót, Orbánnénak
talán sikerül is az öngyilkosság.
Játszik még
Szeri Martin e.h. mint Pincér és
tökéletes Schwester (Giza mellett).
És ne
feledjük, 50 éve
magasabb kornak számított a 62–65 év vagy
71, mint ma: legalább +5 évre gondolom
a maihoz képest. 50 éve pedig még
„szenzáció” volt az idősek érzelmeinek
bemutatása, kifejezése, az idősebb korban
kötött házasság, a szerelem. Megjegyzem,
Orbánné fellángolásán
csodálkozhatunk, a „fiatalok” szerelmén,
tervezett
esküvőjén pedig nem?
Ma már mindez
sokkal elfogadottabb.
A ruhák,
díszletek,
bútorok is korabeliek, tárcsás telefon is,
természetesen. Más korba helyezve sok
minden értelmét vesztené, kezdve a
társbérlettel. Fontosak
a tologatható falak az itt-ott átlátszó
berakásokkal, arckép fotókkal,
megvakult tükör-betétekkel, melyekben elvben
látják magukat; itt-ott pedig hiányzik
a berakás, a szereplők fejmagasságban
átbeszélnek a falon. A díszletek tehát
jók, az előírt több helyszínt is
kiszolgálják – Orbánné lakása,
lánya lakása, a
férfi anyjának lakása, a Nárcisz
eszpresszó, Giza, pontosabban fia
luxus-villája – mindez kis átrendezéssel
megvalósul. A megviselt zongorát
tologatják, egy-egy széket, asztalt kivisznek-behoznak, a
falak tologatása
pedig sokkal többet kifejez, elválaszt, megmutat.
(Díszlettervező: Vereckei Rita).
Az „igazi”
zongorát a
színpad mellett találjuk égő gyertyával is
– hangulatos. A színpadon fent pedig
óriási csillár, a zongorán rengeteg gyertya
gyertyatartókban, meg is gyújtják
jó részét, az előadás alatt a
színpad előterébe is kerül belőlük.
Különös
alaphangulatot sugallnak számunkra.
Rendezte: Szász
János. Rendezőasszisztens: Herpai Rita. Dramaturg:
Kulcsár Edit.
Bemutató
és megtekintett előadás: 2019. december 14.
Budapest, 2019. december
17.
Györgypál
Katalin