Úgy vélem,
hogy az
alcím – "mechnikus
élet-játék" – nem felel meg a
darabnak,
ez nem mechanikus, csupán csak élet-játék,
vagyis a robotbaba csak eszköz az emberi problémáink
újfajta bemutatására, bár
az utolsó pillanatok alapján elgondolkozhatunk a
robotizált
jövőről is.
Markot (Szabó
P. Szilveszter) elhagyja a
barátnője, akivel évek óta remekül
kijött, – szerinte – jól éltek.
Csupán egy
dologban nem értettek egyet, a gyermekvállalásban.
Marko szerint nem kell a
gyerek, a barátnője minden érvelése
ellenére tartotta magát az elvéhez vagy
ostoba ötletéhez, mire, a legnagyobb
megdöbbenésére, Marja elment, Marko
egyedül maradt, elveszett a meghitt, biztonságos és
jónak tartott élete.
Marja
távozását persze
egyértelműen a nő rovására írja,
eszébe sem jut belegondolni a problémába és
esetleg elgondolkozni saját nézetének
tarthatatlanságán. Jelentkezik egy
pályázatra, amelyen a megfelelőnek lehetősége lesz
tesztelni egy robotbabát,
egy robotnőt. Megérkezik a doboz, amely tartalmazza a robotnőt
és a
működtetésére vonatkozó használati
utasítást is. Marko beindítja a robotbabát,
és
elnevezi Stellának (Földes Eszter).
Stella racionálisan kialakított program szerint
működik. Mindent tud, ami egy
háziasszonynak és feleségnek fontos, a
működési program szerint általános
feladata a férfi kiszolgálása szexuálisan
is.
Marko minden
szempontból igazi férfinak tartja magát, akinek
mindig igaza van, aki
megérdemli a kényeztetést, a figyelmet, aki okos
és megbízható. Az első megrázó
élmény éppen szexuális téren
éri. Stella szexualitásra készített
programrészét
laboratóriumi keretek között hat férfi
segítségével finomították, erről ő a
legnagyobb természetességgel számol be, és
kiderül, hogy mind a hat mögött van
az a szexuális élmény, amit Marko tud
biztosítani.
Majd egymás
után érik
Markot a nem várt élmények. Stellának, a
racionális program szerint, mindig
igazat kell mondania, hiszen valóban, racionálisan
nézve, az együttélésnek az
igazmondás az alapja. Csakhogy nagyon nehéz elviselni egy
magabiztos férfinak,
ha megmondják neki, hogy ő nem is annyira tökéletes,
mint képzeli, és nem is
olyan, aki megérdemelné, csak a léte miatt a
figyelmet, a szeretetet, a
gondoskodást, különösen, ha olyan, mint Marko,
vagyis nem gondoskodó, nem
figyelmes a másikkal szemben.
Ha csak a nő és
férfi
viszálykodásáról szólna a darab,
akkor nehezen jutnánk túl a nevetésen, a humoros
részek feletti jó érzésen. Az, hogy ha
helyeselhetünk ’milyen igaza van
Stellának’, még nekünk, nőknek sem megfelelő a
színházban, többre vágyunk, és
meg is kaptuk.
Stella
takarítás
közben megtalálja Marja, a volt barátnő
fényképét, és megkérdezi: ki ez?
Majd
fokozatosan kihámozza, hogy bizony Marja nem azért ment
el, mert csak
egyszerűen el akart menni és nem érdekelte Marko
élete, hanem súlyos oka volt.
Stella racionális és szinte kegyetlen
kérdései peregnek, és Markónak be kell
vallania nem csak Stellának és a nézőknek, hanem
saját magának is, hogy
Marjának igaza volt. A vallomást követve egyre
többet nézi örömmel a
gyerekeket. Végül Stella biztatására
elszánja magát, és felhívja telefonon
Marját.
Csakhogy a robotnő is
nő, és tudja, hogy ő már felesleges, és
sírva fakad. Ezzel mond véleményt a
robotika nagy kérdéséről, hogy lehet-e
racionálisan élni, érzelmek nélkül,
mert
ha igen, akkor mehet tovább a robotprogram fejlesztése,
de ha nem, akkor nagy
bajban vagyunk, és különösen a következő
nemzedék. Hogyan éljünk majd érzelmes,
öntudatos gépi világgal együtt? Vagy az
érző robotok akarnak velünk, emberekkel
élni? Stella válasza az, hogy kikapcsolja, és
ezzel megsemmisíti magát, már nem
tud csupán egy racionális eszköz lenni. Stella egy
hosszú tudományos fejlődés
eredménye. Egy eszköz a kényelmesebb
életünk érdekében. Hogyan lesz a
jövőben?
Marad eszköz, vagy tovább fejlődik, és velünk
egyenrangúvá lesz, sőt talán
felettünk áll majd? Tudjuk majd ezt szabályozni?
Nem vagyok abban biztos,
hogy tudjuk, hol a határa a tudományos eredmények
felhasználásának. Közismert
ez a mondás: Az emberek mindig remekeltek, ha valamit fel
kellett találni, de
az eredmény hasznosítása során sok
hibát követtek el már eddig is. Ezután is
hibát hibára halmozunk majd?
A darab remekül
ötvözi
a humort a súlyos tartalommal, gondolkodásra
késztet. A világ kavargó irodalmi,
művészeti életéből szerencsésen vette
észre és szerezte meg a darab játszási
jogát Szabó P. Szilveszter, aki rendezte is a darabot.
Neki mint rendezőnek
szólnia kellene Szabó P. Szilveszternek, a
színésznek, hogy Marko szerepében
talán eredményesebbek lennének a csendesebb,
megfontoltabb mozdulatok, hangok.
Így is lehet egy férfi erőszakos, önző, figyelmetlen
és beképzelt, nem sérülne
a szerep tartalma.
Földes Eszter
játéka
bámulatra méltó, parádés.
Tündérien változtatja hangját és
kinézetét, sőt a
mozgását, annak érdekében, hogy a
programjának melyik feladatát teljesíti
éppen, a szórakoztató társat, a
lelkiismeretes háziasszonyt, a szexis partnert,
talán a robotot. Nem múlt el egy perc sem a
darabból, hogy ne őt figyeltük
volna bámulattal, ha nem volt a színpadon, akkor
üresnek éreztük a darabot, a
színt.
Mi nézők
mindenkinek
gratulálunk és köszönetet mondunk, az
írótól kezdve a színház minden
dolgozójának a darab
megvalósításáért. Tudjuk, hogy a
háttér, az előkészítő
munkák sok ember pontos együttműködését
igényelte, így Rákay
Tamásét (díszlet), Böhm
Katalinét (jelmez),
Dinyés Dánielét (zene), valamint Hegyi Györgyét,
Voronko
Miklósét, Kaszai Sándorét, Major
Attiláét, Bíró Tamásét,
Csesznek Juditét, Tucker
Andrásét és még sokakét.
Bemutató: 2018.
december 21.
Budapest, 2019.
november 6.
Tóth
Attiláné dr.