Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

MÁGNÁS MISKA

Vígszínház

A darab az operett kései fénykorában, az I. világháború idején keletkezett. Az operett-emlékezet szerint Rátkai Mártonnak kellett egy testhezálló szerep, mert ebben az időben ő volt a leghíresebb táncoskomikus színész a Király Színházban, és már jó ideje csak prózát játszott. Mikor az igazgató – Beöthy László – új operettért kiáltott, a Szirmai Albert – Bakonyi Károly – Gábor Andor trió már kész volt a Mágnás Miskával. Rátkai parádézhatott vele a címszerepben, Marcsát Fedák Sári domborította. (Az 1916-os bemutató sikerét aztán csak az ez év novemberében itt bemutatott Csárdáskirálynő szárnyalta túl.) Népszerűségét a belőle készült háromszori megfilmesítés (1916, 1942, 1949) még csak növelte.

A Vígszínházban Eszenyi Enikő igazgató ezúttal rendezőként is úgy gondolta, hogy eljött az idő, hogy a Mágnás Miskát ismét színpadra álmodják énekes színészek nélkül. Végül is a fülbemászó dallamokat egy prózai színész is el tudja énekelni. Ez a koncepció, no meg a mérsékelt polgárpukkasztás határozza meg az új Mágnás Miskát. Az új rendezés új szöveget kívánt, néhány trágárság, ez a sajátos 21. századi nyelvújítás az operettet is elérte, vagyis követi a korszellemet (dramaturg: Vörös Róbert). Antal Csaba díszlete több különböző elemet kever össze, az öszvérség kellene, hogy zavarba hozzon bennünket, de nem hoz, megszoktuk. Meg kell férnie a padlóból kinőtt kukoricatáblának a kitömött egzotikus állatokkal és a lekanyarított szarvas-combbal, no meg a WC-kagylókkal és piszoárokkal a színpadon, miközben a vörösréz csövekből álló stilizált vadászház csak Miska akrobatikus mozdulatait szolgálja. Pusztai Judit jelmezei felemásak: vannak találó öltözetek, amelyek a drapp-barna színeket preferálják, vagy illik viselőjükhöz (Baracs, Korláth gróf, Pikszi és Mikszi, Marcsa parasztos ruhái), és van néhány, ami sehogy sem illik a képbe (Rolla mini ruhái, Gida testhez álló meze, vagy Miska lila lurex öltönye, vagy éppen a narancssárga fürdőköntös, amiben megjelenik a grófként való bemutatásakor).

Díszlet és jelmez persze semmi a játékhoz képest. A játék pedig fergeteges, hiszen a jól ismert történetet, amiben a lovászfiú Tasziló grófnak adja el magát, és nevettet meg bennünket rögtönzött ostobaságaival, amelyeket a háziak próbálnak új divatként értelmezni, és persze utánozni. A történet szálait ezúttal Baracs intéző (Ertl Zsombor e.h.) mozgatja, aki az uraság leányát, Rollát (Dobó Enikő) akarja meghódítani, ha a „korlátolt” Korláth gróf szülők (Hirtling István, Bandor Éva) beleegyeznének, hogy lányuk rangon alul válassza ki magának szerelmét, netán férjét. Miska (ifj. Vidnyánszky Attila) előkelővé válását a grófék mosogató cselédje, Marcsa (Szilágyi Csenge) bánja legjobban, mivel fél attól, hogy vőlegényét lecsapja valamelyik úrilány a kezéről. Ő is beveti magát az átöltözős játékba, felcsap Tasziló húgának, az ő úri allűrjei is sok nevetést hoznak a nézőnek, majd kézbe véve a dolgok irányítását, Rolla barátnőjévé válik. A szülők végül beleegyeznek, hogy lányuk Baracshoz menjen férjhez, ő pedig visszakapja a már kissé kikupált Miskáját.

Az operett „vivőereje” ezúttal is a számos jól ismert muzsika, amit az élő zenekar produkál a süllyesztett zenekari árokban (zenei vezető, karmester: Rácz Márton). Hoppsza Sári, Cintányéros cudar világ, A nő szívét ki ismeri, Úgy szeretnék boldog lenni, Csiribiri kék dolmány, stb. Nos, ezek itt ugyanúgy funkcionálnak, mint száz éve, és mint az Operettszínház színpadán, és ugyanazt a hatást érik el, ami eredendő céljuk volt: a közönséget megnyerni velük, akik hazafelé menet már ezeket a dalokat énekelik, és szívesen emlékeznek a lehetetlen történetre.

A közönség megnyerésére ezúttal más eszközöket is bevet a rendezés. ifj. Vidnyánszky Attila akrobatikus tehetsége a rézcsövek megmászásán túl a trambulinon való hatalmas ugrásokba torkollik, de a trambulin áldásait a többi szereplő is sikerrel próbálja kihasználni. Hatalmas habfürdő temeti maga alá a szereplőket a második részben, de ötletes a kőműves teherlift hintává avanzsált változata, ahol szerelmi kettős zajlik. Kevésbé ízléses viszont a sok színpadi evés, a szarvas-comb letépése, és nem tudjuk, minek öltözött valaki hatalmas kakasnak, amikor semmi szerepe nincs.

Ifjabb Vidnyánszky Miskája éppúgy szökdel kicsiket, nagyokat, mint korábban a Hamlet vagy A diktátor címszereplőjeként. Most az is kiderült, hogy kellemes bariton hangján énekelni is tud. Mellette Szilágyi Csenge az operett-cselédből vérbő szerelmes lányt formál meg, aki könnyeivel küszködve és foggal-körömmel harcol élete szerelméért. A színésznő prózai figurát alakít Marcsa szerepében, amellett harsányan énekeli a slágerszámokat, de sokkal komolyabb nála minden, mint egy operettben. Ertl Zsombor (e.h.) szépfiúságával hatja meg a közönséget, túl fiatal, túl csinos ahhoz, hogy intéző legyen. Partnere, Dobó Enikő szép hangjával tündököl, játéka kissé negédes. Hirtling István mértéktartóan játssza a sznob és idétlen grófot, kocsányon lógó szemekkel nézzük, amint a „vadászati kiállítás” megnyitó beszédeként papírról felolvassa a Csiribiri sláger szövegét. Horváth Szabolcs (Pikszi) és Orosz Ákos (Mikszi) komikus raccsolásai aranyosak, lófarkos hajviseletük eredeti, de nem érik el a két Latabár valamikori (1949) mókázását. Márton András (Leopold) kellemes színfolt bőgatyás „állatgondozóként”, Bandor Éva túlreagált aggódó anyaként. További szereplők: Dino Benjamin (e.h.) (Gida), Hullan Zsuzsa (Kati néni), Dengyel Iván (Márton bácsi), Kurely László (Szele), Reider Péter (e.h.) (Inas), valamint Gyöngyösi Zoltán, Rudolf Szonja (e.h.), Márkus Luca (e.h.), és nagy létszámú tánckar, zenekar.

Koreográfus: Kováts Gergely Csanád, világítás: Csontos Balázs, a rendező munkatársa: Patkós Gergő, Efstratiadu Zoé.

Aki csak szórakozni akar, feltétlenül meg kell néznie.

Bemutató: 2019. október 26.

Megtekintett előadás: 2019. november 3.

Budapest, 2019. november 6.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©