Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BECÉZŐ SZAVAK

Belvárosi Színház

Ismét egy amerikai sikerfilm színpadra adaptálva. A film majd negyven éve készült, a benne szereplő család és kapcsolt részeik konfliktusai, viszonyai bármely korban érvényesek, relevánsak. Az alaptörténetet Larry McMurtry írta (Terms of Endearment), a számos díjat elnyert azonos című filmet 1983-ban James L. Brook rendezte. Színpadra Dan Gordon írta át, már Magyarországon is játszották (1987 és 1992) színpadi változatban. Magyarra Zöldi Gergely fordította, rendezte: Kocsis Gergely.

Kétségtelen, hogy a történet abszolút főhőse Aurora, az 50–60-as éveiben járó amerikai anya (Hernádi Judit), akit az előadás elején úgy ismerünk meg, mint egy kibírhatatlan, mindenkire rátelepedő szipirtyót, a lányán uralkodó anyát. Jobb távol lenni tőle, akkor legalább csak a telefonjait kell elviselni. Aurora özvegy és pasi-hiányban szenved, utálja lánya jövendőbeli férjét, és amikor mégis feleségül megy hozzá, továbbra is utálja a fiatalembert. De elvárásai vannak lánya magánéletével kapcsolatban, pl. második gyerek már nem kell, vetesse el, vagy a fiúunokának a nagyapa nevét kell adni hagyományból.

Anya és lánya, Emma (Péter Kata) közötti ádáz harc, veszekedés tölti ki az előadás első felét, majd azt vesszük észre, hogy megváltozik minden. Aurora összejön a szomszédban lakó Garrett-tel, aki nyugdíjas űrhajós (Gyabronka József), és boldogan éli át ezt a régen várt szerelmet, miközben Emmának már három gyereke van, a férje megcsalja, súlyos válságba kerül a házassága. Odaköltözik az anyjához a gyerekekkel, s egy pillanatig azt gondoljuk, milyen szépen élnek így együtt hatan, amikor bekövetkezik Emma tragédiája: gyomorrákot állapítanak meg nála. Megkezdődik a harc a fiatalasszony életéért, amiben mindenki jól vizsgázik. Aurora tigrisanyaként küzd Emma életéért, Garrett mesteri módon zsarolja az osztályvezető főorvosnőt, próbálja meg terápiával meggyógyítani betegét, és Flap, Emma férje (Horváth Illés) is ekkor döbben rá, nagy hibát követett el, amikor más nők után futott, mert mindig is szerette a feleségét.

A film is, és most a színdarab is kellően tudja keverni a vígjátéki elemeket a fájdalmas eseményekkel. A helyzetkomikumok sorra nevetésre késztetnek, majd elszoruló lélegzettel vesszük tudomásul, amikor Emma rákos betegen, tudva, hogy betegsége gyógyíthatatlan, képes elfogadni mindazt, ami rá vár, képes megbékélni anyjával, férjével, és józan fejjel tud arra is gondolni, kire kell bíznia három gyermekét.

A színházi szórólap megemlíti, hogy a Becéző szavak az őszinteség hiányáról, illetve megjelenéséről szól. Számomra sokkal inkább arról szól, miként változhat meg az ember eddigi kényelmes, unott, pöffeszkedő, vagy épp utálatos természete, ha magánélete jóra, vagy rosszra fordul. Aurorát boldoggá tette a szerelem, s jó anyává lányának halálos betegsége. Rossz tulajdonságait egyből levetkőzte, hiúsága megszűnt, affektálása eltűnt, belső érzelmei kerekedtek felül, lelkileg megnyugodott. Lánya halála után üzenetrögzítőn búcsúzik el tőle, beszámol a temetésről, ami nagyon meghatóra sikeredett. Flap, Emma férje is átértékelte felelőtlen férji és apai magatartását, megbánta, hogy feleségét megcsalta, nem törődött vele. A szomorú esemény őt is megváltoztatja előnyére. Sokszor a balsors, néha a nem várt öröm hozza meg a személyiség jobbá válását. Lehet, mindez közhely, de egyben az élet iskolája, most éppen színpadon viszontlátva.

Az öt szereplő hat szerepben fantasztikus összjátékot produkál. Hernádi Judit a tőle megszokott remek alakítást nyújtja mind mísz, mindig rosszkedvű magányos nőként, mind viruló szerelmes, majd lánya életéért harcoló anyaként. Péter Kata is jól veszi a személyiségváltozás nem várt fordulóit. Betegsége először dühvel tölti el, majd lassan belenyugszik a változtathatatlanba. Míg korábban csak udvariassági viszonya volt anyjával, a halál közeledtével nemcsak megbékél vele, de igazat is ad neki utólag. A színésznő nem változik külsőleg a kb. húsz évnyi idő alatt, amit a darab átfog. Még a „lófarok” hajviselet is megmarad végig. Nem mindig hisszük el a változást, amit el kellene játszania. A Becéző szavak kabinetszerepe Garrett űrhajósé (Jack Nicholson a legjobb epizódszerep Golden Globe-díját kapta ezért az alakításáért). Gyabronka József színészi másodvirágzásának újabb pozitív példáját hozza. Kaján viccei, extrém magatartása pont olyan hatásos, mint az orvosnőt zsaroló fenyegetőzése. Horváth Illés Flapként epizódszereplő, ő is jól teljesít, ahogy Cseh Judit is, akinek két szerep is jutott: Patsy, Emma barátnője, ahol fiatalos külsővel és mozgással játszik, míg kórházi főorvosként szigorú és öreges kinézetű. A két szerepet a színésznő annyira másképp valósítja meg, észre sem vesszük, hogy ugyanaz játssza.

A hagyományos díszletet (nappali szoba belseje a 60–70-es években) Kálmán Eszter tervezte, a lezser ruhákat Kiss Julcsi. Aurora ruhái időnként az asszony csapongó érzelmi skáláját is kifejezik. Zene: Mátyássy Szabolcs, rendezőasszisztens: Kiss-Kádi Judit. Producer: Orlai Tibor.

Megtekintett előadás a Belvárosi Színházban: 2019. szeptember 11.

Bemutató: 2019. szeptember 12.

Budapest, 2019. szeptember 15.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©