Ismét egy amerikai
sikerfilm
színpadra adaptálva. A film majd negyven éve
készült, a benne szereplő család
és kapcsolt részeik konfliktusai, viszonyai
bármely korban érvényesek,
relevánsak. Az alaptörténetet Larry McMurtry
írta (Terms of Endearment), a számos
díjat elnyert azonos című filmet
1983-ban James L. Brook rendezte. Színpadra Dan
Gordon írta át, már Magyarországon is
játszották (1987 és 1992) színpadi
változatban. Magyarra Zöldi Gergely
fordította, rendezte: Kocsis Gergely.
Kétségtelen,
hogy a történet
abszolút főhőse Aurora, az 50–60-as éveiben
járó amerikai anya (Hernádi Judit),
akit az előadás elején
úgy ismerünk meg, mint egy kibírhatatlan, mindenkire
rátelepedő szipirtyót, a
lányán uralkodó anyát. Jobb távol
lenni tőle, akkor legalább csak a telefonjait
kell elviselni. Aurora özvegy és pasi-hiányban
szenved, utálja lánya
jövendőbeli férjét, és amikor mégis
feleségül megy hozzá, továbbra is
utálja a
fiatalembert. De elvárásai vannak lánya
magánéletével kapcsolatban, pl. második
gyerek már nem kell, vetesse el, vagy a
fiúunokának a nagyapa nevét kell adni
hagyományból.
Anya és
lánya, Emma (Péter Kata)
közötti ádáz harc,
veszekedés tölti ki az előadás első felét,
majd azt vesszük észre, hogy
megváltozik minden. Aurora összejön a
szomszédban lakó Garrett-tel, aki
nyugdíjas űrhajós (Gyabronka József),
és boldogan éli át ezt a régen várt
szerelmet, miközben Emmának már három
gyereke van, a férje megcsalja, súlyos
válságba kerül a házassága.
Odaköltözik
az anyjához a gyerekekkel, s egy pillanatig azt gondoljuk,
milyen szépen élnek
így együtt hatan, amikor bekövetkezik Emma
tragédiája: gyomorrákot állapítanak
meg nála. Megkezdődik a harc a fiatalasszony
életéért, amiben mindenki jól
vizsgázik. Aurora tigrisanyaként küzd Emma
életéért, Garrett mesteri módon
zsarolja az osztályvezető főorvosnőt, próbálja meg
terápiával meggyógyítani
betegét, és Flap, Emma férje (Horváth
Illés) is ekkor döbben rá, nagy hibát
követett el, amikor más nők után
futott, mert mindig is szerette a feleségét.
A film is,
és most a színdarab is
kellően tudja keverni a vígjátéki elemeket a
fájdalmas eseményekkel. A
helyzetkomikumok sorra nevetésre késztetnek, majd
elszoruló lélegzettel vesszük
tudomásul, amikor Emma rákos betegen, tudva, hogy
betegsége gyógyíthatatlan,
képes elfogadni mindazt, ami rá vár, képes
megbékélni anyjával, férjével,
és
józan fejjel tud arra is gondolni, kire kell bíznia
három gyermekét.
A
színházi szórólap megemlíti, hogy
a Becéző szavak az őszinteség
hiányáról, illetve megjelenéséről
szól. Számomra sokkal inkább arról
szól,
miként változhat meg az ember eddigi kényelmes,
unott, pöffeszkedő, vagy épp
utálatos természete, ha magánélete
jóra, vagy rosszra fordul. Aurorát boldoggá
tette a szerelem, s jó anyává
lányának halálos betegsége. Rossz
tulajdonságait
egyből levetkőzte, hiúsága megszűnt,
affektálása eltűnt, belső érzelmei
kerekedtek felül, lelkileg megnyugodott. Lánya
halála után üzenetrögzítőn
búcsúzik el tőle, beszámol a temetésről,
ami nagyon meghatóra sikeredett. Flap,
Emma férje is átértékelte felelőtlen
férji és apai magatartását,
megbánta, hogy
feleségét megcsalta, nem törődött vele. A
szomorú esemény őt is megváltoztatja
előnyére. Sokszor a balsors, néha a nem várt
öröm hozza meg a személyiség jobbá
válását. Lehet, mindez közhely, de egyben az
élet iskolája, most éppen
színpadon viszontlátva.
Az öt
szereplő hat szerepben
fantasztikus összjátékot produkál.
Hernádi Judit a tőle megszokott remek
alakítást nyújtja mind mísz, mindig
rosszkedvű magányos nőként, mind viruló
szerelmes, majd lánya életéért
harcoló anyaként. Péter Kata is jól veszi a
személyiségváltozás nem várt
fordulóit. Betegsége először dühvel tölti
el, majd
lassan belenyugszik a változtathatatlanba. Míg
korábban csak udvariassági
viszonya volt anyjával, a halál közeledtével
nemcsak megbékél vele, de igazat
is ad neki utólag. A színésznő nem változik
külsőleg a kb. húsz évnyi idő
alatt, amit a darab átfog. Még a
„lófarok” hajviselet is megmarad végig. Nem
mindig hisszük el a változást, amit el kellene
játszania. A Becéző szavak
kabinetszerepe Garrett
űrhajósé (Jack Nicholson a legjobb epizódszerep
Golden Globe-díját kapta ezért
az alakításáért). Gyabronka József
színészi másodvirágzásának
újabb pozitív
példáját hozza. Kaján viccei, extrém
magatartása pont olyan hatásos, mint az
orvosnőt zsaroló fenyegetőzése. Horváth
Illés Flapként epizódszereplő, ő is jól
teljesít, ahogy Cseh Judit is, akinek
két szerep is jutott: Patsy, Emma barátnője, ahol
fiatalos külsővel és
mozgással játszik, míg kórházi
főorvosként szigorú és öreges
kinézetű. A két
szerepet a színésznő annyira másképp
valósítja meg, észre sem vesszük, hogy
ugyanaz játssza.
A
hagyományos díszletet (nappali
szoba belseje a 60–70-es években) Kálmán
Eszter tervezte, a lezser ruhákat Kiss
Julcsi. Aurora ruhái időnként az asszony
csapongó érzelmi skáláját is
kifejezik. Zene: Mátyássy Szabolcs,
rendezőasszisztens: Kiss-Kádi Judit.
Producer: Orlai Tibor.
Megtekintett
előadás a Belvárosi Színházban: 2019.
szeptember 11.
Bemutató:
2019. szeptember 12.
Budapest,
2019. szeptember 15.
Földesdy Gabriella