Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PREMIER

Vígszínház

John Nicholas Cassavetes görög-amerikai színész, forgatókönyvíró és rendező (1929--1989) Premier c. nagysikerű, azonos című filmjéből (1977) a színpadi változatot Vörös Róbert és Forgách András készítették a Vígszínház (és Eszenyi Enikő) számára.

A film (eredeti címén: Opening Night) a színészettel és a színészmesterséggel foglalkozik, amely Myrtle Gordon idősödő színésznő belső válságát mutatja be. A magány, a felszínes, szeretetlen munkahelyi légkör, az öregedés, az ember helyett a „híres színész”-nek szóló gesztusok, majd egy rajongó a szeme előtt lezajló halálos balesete vezetik az alkoholhoz, hallucinációkhoz. Végül a színpadon – privát életének tapasztalatait segítségül hívva – sikerül megszabadulnia a démonaitól.

A Vígszínházban Martin Cicvák cseh rendező nagy munkát végzett a színészekkel, táncosokkal, zenészekkel együtt. Színház a színházban különösen, szokatlanul, nagy lehetőséget nyújtva Myrtle Gordon, a híres színésznő szerepének eljátszására (természetesen Eszenyi Enikő alakításában).

Az eredetileg kissé laposnak, és főleg remény nélkülinek tűnő előadásból – ebből mi csak keveset láthatunk a „próbákat” látva – alapjaiban más szemléletű előadás lesz Myrtle alakításában. Nem tudni, mennyire tudatos és mennyire ösztönös Virginia szerepének átformálása, hol lépésről lépésre, hol éles fordulattal, de összességében meglehetősen váratlanul a premieren. Ahogy Sarah Goode, a darab írónője (Börcsök Enikő) is megfogalmazza a producernek (David – Seress Zoltán): vannak jó írók és vannak igaziak, ugyanúgy színészek és színésznők is vannak jók és vannak igaziak. Az ő alkotási folyamatukat kívülről megfogni, láttatni szinte lehetetlen.

Myrtle, amikor mi láthatjuk a próbát, éppen a legkritikusabb mozdulatot nem hajlandó felvállalni Manny (Hegedűs D. Géza) rendezésben, nem tűr még egy meglegyintést sem darabbéli férjétől (Maurice – Hevér Gábor). Myrtle a próba után éppen szemtanúja lesz a fiatal lány halálának (Nancy Stein – Szilágyi Csenge) – autóbaleset , aki éppen őt körülrajongta, és akiben felismeri saját egykori mozgalmas, színes, rajongó énjét. Ott van a lány temetésén is, ahol nem látják szívesen…

Újra és újra próbálják azt a néhány percet, mindig másképpen -- de érezzük, hogy a színésznő, a nő számára nem áll össze, Myrtle nem érzi igaznak, nem hajlandó, vagy nem is tudja (?) úgy eljátszani. Ellenállását azonban nem annyira szavakkal tudja kifejezni, mint viselkedésével a próbákon és a magánéletben, miközben nincs is igazi magánélete. Azt tudjuk, hogy férje nincs, sem gyerekei – de egyébként is szinte elveszett a „kinti” világban. Ragyogó alkalom a színésznő számára a lokálbeli táncos jelenet (koreográfus Ladislav Cmorej), de ott vagyunk a hotelszobában, egyéb mozzanatokban, ahol már számunkra is egybemosódik valóság és színház, Sarah darabja és Myrtle élete.

Az csak kisebb probléma a mi számunkra, hogy ha nem lesz sikeres a darab, elúszik a producer pénze – fontosabb, hogy ő is felismerte magában, hogy nincs máshoz tehetsége, mint talán a pénzhez. A bukás Sarahnak is kellemetlen lenne, aki írt néhány jobb darabot, de „ennyi”, ahogy ő látja életét. Myrtle-nek azonban az élete ez az előadás (is), ő nem a sikert akarja, hanem saját igazságát.

Vissza is adhatta volna a szerepet, látva, hogy nem túl jó a darab, de úgy érezte, őróla is szól. Csak rosszul. Hiába a sok alkohol, mégis el tudja játszani a premieren úgy, ahogyan ő látja, akarja, magával emelve az eredeti darab szerint egyszerűen „csak egy impotens férj”-et, Maurice-t – aki régebben szeretője volt, ez tovább bonyolítja kapcsolatukat –, aki most valódi játszótársa lesz gyermekien, sugárzóan, reménnyel és élettel telve. Függetlenül az életkortól.

Mert a darab egyik síkja éppen ez: az életkor. Sarahnak, úgy tűnik, ez a legnagyobb problémája, ezt írta meg: a nő öregedését, amikor elveszíti női vonzerejét, és másik korszakába lép (ha lép). Myrtle ezt nem fogadja el, nem ismeri el, szembeszáll vele, nem hajlandó beletörődni, nem érdekli a kora (nem is tudjuk meg, hány éves, és nem véletlenül), visszavarázsolódik akár fiatal nővé is (a lokálban) – ugyanakkor hallucinációi vannak Nancyvel, szinte élet-halál harcot vív vele a „halottlátó” szeánszon.

Felmerülhet bennünk az örökös „miért?” – de vajon mindig mindent értenünk kell? Érezni olykor nem jelent-e többet?

Kelly, az öltöztetőnő (Egri Márta) ismeri talán a legjobban Myrtle-t – végig nyugodt tud maradni, a premiere előtti ideges várakozás során is, amikor már kezdeni kellene az előadást, és (persze) a színésznő sehol, ő biztos benne, hogy Myrtle megjön. Aztán tényleg meghozzák – talán valóban a lokálból? – nagyon-nagyon részegen.

De a színésznőt jól – sőt, túl jól, de más oldaláról – ismeri a rendező, Manny, aki ugyan nem érti magát a darabot, nem ismeri a nőket, ahogyan ez a feleségével való beszélgetéseiből kitűnik (és nem is fogja megismerni; Dorothy – Balázsovits Edit) – de Myrtle-t igen. Apáskodna is fölötte – de művészetén nem tud. A rendező biztos benne, hogy bármennyire is részegen érkezett Myrtle, el fogja játszani a szerepet, részegségében megalázottan is.

 „A hisztéria magasiskoláját produkálja az Eszenyi Enikő által játszott Myrtle Gordon vezető színésznő, abszolút sztár, mindenkit totálisan kiborít, magát is beleértve” – írja az előadásról Bóta Gábor. Lehet így is átélni, és/vagy lehet inkább kíváncsian  bár kétségtelen, hogy Eszenyi maga „vallja be” magáról a szerepében „hisztis” voltát. De azt, hogy hogyan lesz egy nem túl izgalmas, sőt szinte közhely szerű szerepből egy másféle, „magasabb”, a szeretetet, a játékosságot, a kreativitást sugárzó ábrázolás, percek alatt kijózanodva (a darabban) – azt nem tudjuk megfogni, mert az „szemmel sohasem látható”.

Számos szereplő támasztja alá Myrtle igazságát. Nagymértékben partnere a darabban Maurice, de fontos Gus alakítása is a gyerekeivel (Orosz Ákos), ez utóbbi is fontos, hiszen nemcsak Virginiának, hanem Myrtle-nek sem születtek gyerekei, számára végül csak a színház, a színpad létezik. Nem kell azt hinnünk egyetlen pillanatra sem, hogy ez a jó, ez a követendő, csak azt, hogy van ilyen is. Az sem biztos, hogy csak így, a magánélet hiányában vagy felbomló magánélettel lehet valaki igazi művész (ki tudja), az azonban bizonyos, hogy Eszenyi ezt állítja elénk vibrálóan, színesen és átélten.

Ezt segítik a zenészek is: Fábry Bálint, Kókai István, Losonci Luca és Mester Dávid, zene: Presser Gábor.

Kisebb , bár fontos és több szerepekben láthatjuk még Király Dánielt, Hullan Zsuzsát, Gados Bélát, Márkus Lucát (e.h.), Rábaközi Gergőt (eh.), Stohl Lucát, Viszt Attilát (és sokan másokat is megnevezett szerep nélkül).

Díszlet: Hans Hoffer, a színházbeli színpadot egy külön mozgatható szerkezet elöl-hátul nyitott óriási „kalitka” biztosítja, de számos más berendezés, kanapé, asztalok (lokálban) stb. segíti az előadást, beleértve a Vígszínház óriási bordó függönyeinek leszerelését is a szünetben. Kifejezőek, színesek a jelmezek, a folytonos kavarodást, „nyüzsgést”, váltásokat jól segítik, Pusztai Judit munkája.

Dramaturg: Vörös Róbert.

Az előadás érdekessége még a vetített képek sora is, operatőrök: Táborosi András és Rónai Domonkos.

Kétségtelenül különös hangulatú előadás.

Magyarországi bemutató: 2019. március 2.

Megtekintett előadás: 2019. március 29.

Budapest, 2019. március 30.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©