Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

MEGGYESKERT

Nemzeti Színház

Tragédia vagy tragikomédia a most Meggyeskert címen bemutatott Csehov-remekmű? Szerzője komédiának írta meg összes színdarabját, ezt az utolsót is, a túlbuzgó rendezők viszont sokszor tragikus felhanggal dúsították, sugallva a nagy orosz tragikus sorsot, a közelgő forradalom szelét. A mostani előadásban Silviu Purcarete rendező megfoszt bennünket minden esetlegesen megmaradt tragikus illúziónk utolsó morzsájától is.

A rendező víziója uralja a színpadot, átalakítja a figurákat, hangeffektusaival, zörejeivel, énekszámaival (zeneszerző: Vasile Siru) – néha a beszéd helyett is énekelnek – mintha egy új Csehov-színművet látnánk megvalósulni. Többszörös áttétellel kapjuk Csehovot. Morcsányi Géza újrafordította oroszból, viszont Purcarete a román szövegkönyvből dolgozik, nem volt könnyű összehangolni a többrétegű szöveget (dramaturg: Kozma András).

Az alapsztori nem változott, legalább is nem látványosan. A földbirtokos asszony (Ljubov Andrejevna – Udvaros Dorottya) lányával (Ánya – Szász Júlia e.h.) hazatér Párizsból öt év után, hogy birtokügyeit, adósságát rendezze. Házának többi tagja tart tőle, mert az úrnő pazarlóan költekezik, ők meg nélkülöznek. Sem az úrnő, sem bátyja (Gajev – Blaskó Péter) nem fogják fel, hogy a százholdas (?) birtokot fel kell parcellázni, különben elárverezik, és földönfutóvá válhat a család. Ehelyett táncmulatságokat rendeznek, folyik az eszem-iszom, ebbe besegít a szomszéd földbirtokos is (Borisz Boriszovics – Szarvas József), szinte mindig részeg, alszik, vagy félrebeszél. A nevelt lány (Várja – Ács Eszter) szomorúan nézi, hogyan pusztul el körülötte minden, őt pedig sosem kéri feleségül Lopahin (Kristán Attila), a kereskedő, aki bejáratos a házba. Egy diák is állandó vendége a háznak (Petya – Bordás Roland), ő haladó eszméit hangoztatja a háziaknak, de vagy leintik, vagy oda sem figyelnek rá. A nevelőnő (Sarlotta – Szűcs Nelli) bűvészmutatvánnyal szórakoztatja a háziakat, az inas (Jása – Farkas Dénes) úrnőjének könyörög, vigye magával Párizsba, az öreg szolga (Firsz – Trill Zsolt) mintha a ház szelleme lenne, jelenléte félelmet kelt a háziakban. A darab utolsó egyharmada feszült várakozásban telik, valahol folyik az árverés, míg az itthoniak izgulnak, vajon megmenekül-e a birtok, vagy más veszi meg? A feszültséget a megérkező Lopahin oldja fel: bejelenti, hogy ő vette meg a meggyeskertet, hiába figyelmeztette előzőleg a tulajdonost a fennálló veszélyre. A földbirtokosnő és hozzátartozói ismét Párizsba utaznak, végleg elhagyva a birtokot.

Purcarete rendezése mindent idézőjelbe tesz, kigúnyol, nevetségessé tesz. A vidéki kúria a színpadon egyetlen osztatlan helyiségből áll, minden szoba egyszerre látható. A szereplők szinte mindig színen vannak, ha nincs szerepük, hátul ülnek a padon, vagy kártyáznak, nekidőlnek a falnak. Csak a legszükségesebb bútorok, kellékek vannak a színen (díszlet- és jelmeztervező: Dragos Buhagiar). A kezdő jelenet naturalista életképnek tűnik, fütyül a beérkező vonat, a cselédség kikecmereg az ágyból, gyertyát gyújt, hogy a ház úrnője elé menjen az állomásra. A hazatérő Ljubov Andrejevna hisztérikus, vörös apródfrizurában, rózsaszín kislányos ruhában szökdel, egyensúlyozik a szőnyegen. Felelőtlen, labilis nőszemély. Nyávogó hangon beszél, majd énekel, amikor eszébe jut régen vízbe fulladt kisfia, sírógörcsöt kap, elalél. Lánya tolószékben közlekedik, bár nem mozgássérült, beteges szeretet fűzi anyjához és a többi rokonhoz is. A jelenetek egybefolynak, szüntelen nevetnünk kell a furcsa szereplőkön, pl. Borisz Boriszovics kövérsége egy szabályos hordót mintáz, alig bír mozogni, a könyvelő Jepihodov rollerezik, közben énekel, a nevelőnő bizarr bűvészmutatványokkal lepi meg a jelenlévőket. Kosarában valamilyen állatot rejt, végül egy gyermeksírás hallatszik a kosárból, de nem engedi megnézni a többieknek, mi van benne. A színpadot az utolsó jelenetben beborítja a sok lufi, girland papírdísz, fényes papírok tömkelege. A káosz, szétesettség, a pillanatnak való élés jellemzi a szereplőket, akik fel sem fogják, mi történik velük. Firsz, az öreg szolga talán ért valamit a történtekből, de ő is csak a káoszt növeli szürke kendővel bebugyolált fejével, kígyózó mozgásával, suttogásával.

A groteszk figurák együttese adja meg a történet új aspektusát. A sokat emlegetett meggyeskert még fotó szintjén sincs jelen, senki nem látogatja a kertet, mégis démonikus erővel bír. Tulajdonképpen jelkép, Oroszország, vagy az oroszság jelképe, ami már csak nyomokban van jelen, most végleg elveszett, nincs többé. Az utánuk jövő generáció a maradékot is elpusztítja. A régebbi színpadi gyakorlat végső jelenetében a fák kivágását hallani a színpad mögül, a jelenlegi előadásban előbb torz fejszecsapásokat hallunk, majd a szereplők eltávozása után hatalmas tűz pusztítja el a birtokot mindenestül.

A színészek partnerek ehhez az újfajta megjelenítési módhoz. Udvaros Dorottya viselkedése egy óriáscsecsemőre emlékeztet, legalább is kamaszlánynál leragadt a tudata. Kristán Attila lelkiző kereskedőt alakít, szívügye a család megmentése, amikor ő nyer, bocsánatot kér, hogy megvette a birtokot. Ács Eszter ezúttal a mindennel elégedetlenkedő nevelt lány hálátlan szerepében eltalálta a figurát. Szűcs Nelli egy állatidomárra emlékeztet ostort pattogtatva, orosz tudását is bemutatva. Jó volt Trill Zsolt, megnőtt az öreg szolga szerepében, középkorúként játssza az öreget, humorral és szellemmel megtöltve Firszet. Bordás Roland a haladó eszmék bravúros szövegmondásával hívja fel magára a figyelmet. Blaskó Péter, Rácz József, Szarvas József híven hozták a saját szerepük és a rendező diktálta karaktert. További szereplők: Szász Júlia (e.h.), Katona Kinga, Kecskés Alexisz (e.h.), Tar Dániel (e.h.). Fénytervező: Helmut Stürmer, rendezőasszisztens: Kolics Ágota.

Bemutató és megtekintett előadás: 2019. március 2.

Budapest, 2019. március 4.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©