Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TÖKÉLETLENEK

Centrál Színház

Kik is a tökéletlenek? A nem tökéletesek, vagyis mi magunk. Feltéve, ha magunkra ismerünk a Centrál Színház stúdiójában játszott David-Lindsay Abaire színdarabjában. Abaire sikeres amerikai színdarabíró, Pulitzer-díjas, az 1999-ben írt Fuddy Meers (Görbe tükör) c. színművét most Upor László fordította Tökéletlenek címen.

A rendező Szikszai Rémusz, így nyilatkozott a készülő darabról: „Hogyan látjuk magunkat gyerekkorunkban, amikor vicces, ahogy a tükör torzít, és hogyan felnőttként, amikor az így-úgy leélt, nyomorult kis életünket tükrözi vissza ez a bizonyos görbe tükör. Ez nem egy hagyományos komédia, aminek a végén ott a feloldás. Inkább mondanám azt, hogy reményeim szerint sokat fognak röhögni rajta az emberek, és a végén elszorul a torkuk, és egy picit, csak egy picit magukra ismernek. Magunkra.”

A színdarabnak van egy kevéssé körülhatárolt cselekménye: Claire (Pokorny Lia) különleges amnéziában szenved, minden alváskor eltűnik az agyából az összes információ saját magáról, amikor felébred, férje, Richard (Schmied Zoltán) reggelente felvilágosítja mindenről, amiről tudnia kell, de egy újabb alvás esetén minden kezdődik elölről. Bonyolódik a helyzet, amikor egy reggelen Claire ágya alól előbújik a Sánta férfi (Rudolf Péter), és elrabolja az asszonyt. Később kiderül, hogy ez a férfi Claire első férje, Philip, aki durván bánt feleségével, ütötte-verte, a házat felgyújtotta, majd börtönbe került. Phil egy társával, Millettel (Vári-Kovács Péter) és a börtön szakácsnőjének (Botos Éva) segítségével megszökik, hogy volt feleségét visszahódítsa, és vele Kanadába szökjön. Richard és Phil is Claire anyjának, Gertienek (Nagy-Kálózy Eszter) vidéki házába igyekszik, ahol Claire felidézi gyermekkorát, másrészt lassan megtudja, mi is történt vele, amikor rátört az amnéziás betegség. De megtudjuk Millet és Richard előéletét is, kettejük sorsa egy brill köves gyűrűben találkozik. Az eseményekben részt vesz Claire és Phil fia, Kenny, aki drogozik, utálja nevelőapját, de az igazit mélyen megveti, és nem kíván vele élni. A káosznak a kihívott rendőrség vet véget, a szököttek visszakerülnek a börtönbe, a többiek autóba ülnek és hazamennek. A korábbi helyzet javulni látszik, mert Claire elalszik az úton, de lehet, hogy másnapra mégsem fog elfelejteni mindent.

Esendő emberek Abaire szereplői, ahogy mi magunk is azok vagyunk, ám néha úgy érezzük, hogy beteges figurák szaladgálnak a színpadon, és semmi közünk hozzájuk, szerencsére a végén helyére kerülnek a dolgok. Abaire nem azért ír vígjátékot, hogy elfeledjük minden gondunkat, hanem hogy jobban meg tudjuk emészteni az élet keserű piruláit”-- nyilatkozta Pokorny Lia. A vígjáték nem igazi vígjáték, inkább keserédes életmese, tökéletlen voltunk megjavításának szándékával.

Bagossy Levente díszletének három helyszíne van: Claire és Richard nappalija, Gertie vidéki háza, a pince, valamint egy autókarosszéria váz, amit a székekre ráhúznak, és így az autós száguldás illúzióját keltik. Rengeteg kelléket használnak játék közben, mert mindnek funkciója van. A díszletek ki- és behordását maguk a színészek végzik félhomályban. Kiss Julcsi jelmezei nem kapnak külön hangsúlyt, mert nem a ruhákra, hanem az állandó mozgásra figyelünk.

Két szereplő is beszédhibával hívja fel magára a figyelmet. A Sánta Philt játszó Rudolf Péter úgy ejti a szavakat, mintha hiányoznának a fogai, az ő figurája sánta, félvak és süket, arcán égési forradás. Nem tudja kezelni indulatait, és önmagával is harcol. Talán az övé a legnehezebb szerep, nincs élőlény, akihez hasonlítana, talán Quasimodo gonoszban, vagy „egy szerelmes III. Richárd, csak kevésbé intelligens” – a színész maga így jellemezte a figurát. Pokorny Lia bájos és szeretetre méltó ebben az amnéziás helyzetben, csupa ártatlanság, kellem, egy magatehetetlen tündér. Schmied Zoltán pedig az önfeláldozó férj, amilyen szinte nincs is a világon: türelmesen magyaráz el nap mint nap mindent amnéziás feleségének, és szó nélkül tűri, hogy Kenny (Claire fia) pofátlankodjon, ordítson vele minden semmiségért. Mindezt rezzenéstelen arccal. Nagy-Kálózy Eszter Gertie szerepében agyvérzésen esett át korábban, gombócosra artikulált beszéde remekül áll neki, nagyon kell figyelni, hogy megértsük, mit mond. Nehéz dolga volt még Váry-Kovács Péternek, mert ő egy bábot cipelt magával, mintha az élőlény lenne, és helyette beszélt elváltoztatott hangon, majd átváltott a saját hangjára. Rada Bálint a mai tinédzserek pimaszságát hozta remekül, igazán hitelesen. Botos Éva ügyesen oldotta meg „rendőrnői” feladatát.

Nehéz mit kezdenünk a színlapon éjfekete humort és fergeteges komédiát ígérő vígjátékkal, mert egyik sem felel meg a valóságnak. Sem vígjáték, sem görbe tükör, valami más.

Dramaturg: Baráthy György, szcenikus: Barkovics Zoltán, rendezőasszisztens: Kántor Nóra.

Bemutató előadás: 2018. december 14.

Megtekintett előadás: 2019. február 14.

Budapest, 2019. február 17.
                     

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©