Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TÍZ

Radnóti Színház

Ezennel konstatálhatjuk, hogy még az ősi etikai kódexünkből, a tíz parancsolatból is lehet életképes színdarabot írni. Székely Csaba mindenesetre abszolválta a feladatot, próbára téve közönsége beidegződéseit, nem tekintve tabunak Mózes sok ezer éves kőtábláit. A darabot Sebestyén Aba rendezte két részben, a felénél elvágva a parancsolatokat.

A színpad plexifallal keretezett, mögötte közlekedő folyosó, a fal ikonosztáznak is felfogható (díszlet: Bartha József), a festőnő szereplő (Tóth Ildikó) erre rajzolja stilizált portréit. Hátsó fala előtt ül a tíz szereplő, minden parancsolathoz tartozik egy színész, növekvő sorrendben ülnek, saját jelenetükre várnak. A tíz történet felfogható egy nagy sztorinak, mert egymáshoz lazán kapcsolódó családtagok történetei fonódnak egymásba, egyre dagadnak, nőnek, csak a legvégén válik teljessé, és áll össze a sok epizód. A szakralitást szolgálja a latin nyelvű gregorián hangzású zene, amely a parancsolatok szövegét ismétli rendkívül hatásos módon (zene: Cári Tibor).

Az egyes epizódok elmesélhetetlenek, de nem is önmagukban érdekesek, hanem az az érzés fontos, ami elhatalmasodik a nézőn, mialatt végignézi a tíz esetet a tíz színésszel. Hogy miféle érzésről van szó? A szerencsétlenségről és a tehetetlenségről. Mind a tíz szereplő a maga kálváriáját járja, egy ideig elfogulatlanok és bizakodónak tűnik körülöttük minden, majd egy ponthoz érkezve összedől mindaz, amit eddig hittek, éltek, amiben eddig bizakodtak. Úgy omlik össze az életük, hogy sokszor tőlük független erők, kapcsolatok, viszályok szólnak közbe, ellene tenni nem tudnak, a dolgok bekövetkeznek. Majdnem csak pesszimista, negatív kicsengésű epizódokat láthatunk. A darab sugallja a reménytelenséget.

Minden szereplő a „Remény lakótelepről” indul az életbe, a szót cinikus értelemben használja a szerző, hisz ezek az emberek, ha remélnek is, problémáik nem oldódnak meg, inkább újrateremtődnek. A tíz történetben az éppen monologizáló szereplő behív más történet-szereplőket, akik szintén megszólalnak az ő epizódjában. A színészek mindvégig a színpadon tartózkodnak, szereplésük után hátul ülnek vagy állnak. Vilmányi Benett kezdi a sort, övé az első parancsolat. Az ő sorsa nem tragikus, amikor a végén összeköltöznek az apjával, azt sugallja, hogy szeretet van benne, nem haragszik szüleire, akik elhagyták. Talán Lovas Rozi, a hetedik parancsolat főhőse még az, aki kisebb veszteséggel kerül ki saját történetéből: ikreket szül szexpartnerétől.

Nehéz végigkövetni az összes szereplő történetét, amelyek ráadásul egymásba folynak. Az előadás egyik hátránya, hogy a sokféle történet és az a tény, hogy egy színésznek több epizódban is kell szerepelnie különböző figuraként, összezavarja a nézőt, nehezen tudja végigkövetni egy-egy szereplő valós sorsát. Más baj is van. A parancsolatokhoz tartozó cselekmény esetleges, több esetben nem fedezhető fel az összefüggés. A szerencsejátékossá lett fiúnak (Vilmányi Benett) mi köze az I. parancsolathoz (Imádd Uradat, Istenedet, és csak neki szolgálj!), vagy a csúnyaságát plasztikai műtéttel orvosló férfi (Pál András) a II. parancsolathoz, ami itt másképp hangzik, mint ahogy ismertük (Ne legyenek néked idegen isteneid!). De elmondható ez a prostivá lett lányra is (Martinovics Dorina), aki a III. parancsolat főhőse (Isten nevét szádra hiába ne vedd!), érdemleges kapcsolat nála sem érhető tetten.

Felmerül a kérdés, mit kezdjünk ezekkel a túlzottan a mi jelen időnkhöz kötött részletekkel? Szerepel az afganisztáni háború, a béranyaság intézménye, a pénznyelő automaták gyilkos világa, ezek részei mindennapjainknak, van-e számunkra tanulsága? Vagy az igazi szerelmet megismerő lány (Sodró Eliza) orgazmus-beszámolója, amely felkelti a boldogtalan feleség (Lovas Rozi) vágyát, hogy ő is keresse a nemi kielégülés házasságon kívüli útját, de épp így felvetődik a doktornő (Kováts Adél) felelőssége betegei halálában, a lelkész (László Zsolt) mint az egyház pénzének ellopása miatti vétkes, a megcsalt férj (Schneider Zoltán), aki bosszút áll felesége elcsábítóján. És a legdöbbenetesebb és logikátlan sors: a béranyától született fiú (Márfi Márk e.h.), aki megöli igazi anyját és magát is, mikor megcsömörlik a háborús gyilkosságoktól. Tanulság nincs, csak döbbenet.

A színészek változó intenzitással élik meg a figurákat. Martinovics Dorina prostija és Sodró Eliza orgazmus imitációja lélegzet-elállító hatást váltott ki, sokáig emlékezünk rá. László Zsolt lelkésze, Pál András visszataszító (időnként bizonyos határon túlmenő) figurái szintén maradandó hatású alakítások voltak. De élveztük Schneider Zoltán fájdalmas arcait, Lovas Rozi hajlékony mozgását, Kováts Adél karrierépítését, Tóth Ildikó „ikonfestését”. Az egyetemi hallgató Márfi Márknak sikerült beilleszkedni a tízek közé. Vilmányi Benett némi reminiszcenciákat áthozott A játékos c. Dosztojevszkij-darab főszerepéből. Az előadáson végig Rozs Tamás és Wágner-Puskás Péter adta a kísérőzenét, csellón és szintetizátoron játszottak.

A jelmezeket nem találtam beszédeseknek, napjaink hétköznapi öltözete köszön vissza bennük, a színösszeállításban a drapp szín dominál, keverve fehérrel és némi világosbarnával (jelmez: Bianca Imelda Jeremias). Az előadást végigvideózták a szereplők, saját magukat filmezték, ami azonnal megjelent a színpad hátsó kivetítőjén. Az ötlet szórakoztatónak tűnt, de ez el is maradhatott volna. A világításért Baumgartner Sándor felelt, a rendező munkatársa Hatvani Monika volt.

Bemutató: 2018. december 22.

Megtekintett előadás: 2019. január 28.

Budapest, 2019. január 31.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©