Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AMAZONOK – HÁROM ÉV MÚLVA

Rózsavölgyi Szalon

A címből lehet tudni, hogy volt egy előző darab, az Amazonok. Úgy hírlik, hogy a világon máshol is, de itt, a Rózsavölgyi Szalonban is sikeres volt, így a szerző, Jean-Marie Chevret megírta a folytatást. A két darab egymástól független, lehet csak a másodikat megnézni. Így tettem én is, az Amazonokat nem láttam.

A darab úgy kezdődik, hogy Martine (Náray Erika) bemutatja a nézőknek a barátait, két nőt és a meleg férfi párt. Nem hivatkozik az előző darabra, ezért nem zavaró, bevezetésnek tűnik.

Martine együtt él Pablóval (Sztarenki Pál), a heves vérmérsékletű latinnal, mos, főz, vasal, és boldog. A lakásuk olyan, mint egy nyitott ház, Martine barátai ki-bejárnak, problémáikkal együtt. Annie (Györgyi Anna) hirtelen vált gazdaggá. Két éve beleszeretett egy idős nagyon gazdag férfi, aki elvette és meghalt, ráhagyván óriási vagyonát. Annie boldogan emlékszik vissza arra a pár hónapra, amíg együtt éltek, mert a férfi igazán szerette, és szeretve lenni nagyon jó dolog – mondja Guillaumenak (Ozsgyáni Mihály), visszaemlékezve. Annie vásárlással tölti napjait, válogatás nélkül vesz meg fontos és felesleges dolgokat, öltözete is tükrözi az unatkozó szépasszonyok stílusát, színes, kirívó, hivalkodó. Annie mégis egy melegszívű, és sokszor, különösen mások ügyeivel kapcsolatban, bölcs ember. Egyelőre Mickyről nem tudnak semmit, már régen nem jelentkezett. Az amazonok csoportja kiegészül két egymásba szerelmes meleg fiatalemberrel, Loikkal (Héricz Patrik) és Guillaume-val, így már inkább monguzoknak hívják magukat. Külsősnek tekintik Pablót, aki kevéssé érti, hogyan lehet, hogy mindig van valaki a lakásban rajta és Martinon kívül, számára ez az intenzív barátság nem kellemes.

Egyszer csak megjelenik Micky (Auksz Éva) is, részegen, összetörve, dicsekedve munkahelyi eredményeivel. Örömmel gyűlnek össze mind az öten, isznak, de másnap reggel kifaggatják Mickyt, mert érzik, hogy nem felhőtlen az élete, sőt valami gyötri. Kiböki a legjobb barátainak, hogy borzalmas, de állapotos, és nem tudja, mit tegyen. El akarja vetetni a babát. Elindul az egyeztetési roham, mindenkinek van véleménye. A vélemények megváltoznak, amikor kiderül, hogy a baba egy felelőtlen, részeg estén fogant, és apja Pabló. A barátok Pablót elüldözik, és mindenki gondozásba veszi Mickyt. Annie hatalmas pénzeket költ a jövendőbeli leánykára. Megveszi a ház egy teljes emeletét, hogy mindenki közelben legyen, tudja figyelni a baba fejlődését és beleszólhasson az életébe. Mindenkinek tervei vannak a baba jövőjével kapcsolatban.

Körülrajongják Mickyt, etetik, takargatják, aggódnak érte, elhalmozzák szeretettükkel, és megszületik a baba, de nem egy, hanem három egyszerre. Szinte mindenkinek jut egy baba.

A darab tobzódik a szellemes túlzásokban, csak egyet említve: Közeledik a baba szülésének napja. A meleg pár tervezi, hogy valami trükkel már most odaállnak a kórház bejáratához, amikor kiderül, hogy Annie sofőrje már három napja áll a kórháznál villogóval, hogy kéznél legyen a megfelelő pillanatban.

A három színésznő élvezi a szerepet, tipikusan női szerepek, barátságosak, összetartoznak, a legfontosabb a női barátság számunkra. Ezt egyetlen férfi sem értheti meg. Itt kevés a racionalitás, és valami más ez, mint egymás feltétel nélküli elfogadása. Talán az együtt gondolkodás az egyéni érdekkel összehangolva. Pablónak menni kell, hiszen csalt, igaz, Micky is felelőtlen volt, de ő megtartja a babát leginkább a közösség számára. Most haladnak át saját középkorukon, már majdnem biztos, hogy egyiküknek sem lesz babája. Most itt van egy jövendőbeli, akinek a papáját egyáltalán nem imádják, de legalább tudják, hogy ki az. A baba marad, ez egy közös baba lesz.

A nők között kiemelkedően jó szerep jut Györgyi Annának, és ki is használja az összes előnyét. Élvezi a felelőtlen, gazdag, bohém élet megjelenítését. Minden mondatával kifejezi magabiztosságát, amit, nem tagadja, a pénze adja és a jó alakja. Remek szervező, ismeri barátait és fonja a szálakat, de mindig pozitív cél érdekében. Szókimondó, őszinte, sőt nagyszájú. Ő a történések mozgatója. Nagyon rövid idő alatt a közönség kedvence lett.

A többi szereplő is beleillik a szerepkörébe, de ők Annie mellett szürkébbek, így kívánja a történet. A két fiatalember mint meleg pár elég halvány, amikor együtt vannak a színen. Amikor csak mint a nők barátja jelennek meg, sokkal jobban megtalálják a szerepük ízét, hangulatát. Szarka János és Enyvvári Péter felelős a díszletekért, a feladatukat okosan oldották meg. Kicsi a színpad, és most rengeteg minden történik a szereplőkkel a színen, gyors változásokat kellett kiszolgálni egy olyan díszlettel, ami viszont változatlan, sikerült! A jelmezeket Kiss Fabióla formálta a szereplők jelleméhez. Ez leginkább Annie esetében igényelt fantáziát. A fordító, Tótfalusi Ágnes csak annyira magyarított, hogy ne maradjon ez a mai darab távol a magyar világtól, vagy inkább a hazai humortól. A rendező Szarka János.

Elgondolkozhatunk az előadás végén. Igaz, hogy a mi korunkban már a családi kapcsolatok meglazultak, és a barátságok, különösen a korosztályiak, megerősödtek, sőt kizárólagossá váltak. A mai 20–30 évesek a családhoz, éppen kizárólagossága miatt, nem szeretnek tartozni. Biztos az, hogy a barátság kizárólagossága sokkal elviselhetőbb, sokkal jobban megfelel az egyénnek? Tudunk erre a kérdésre válaszolni? Tudunk, csak éppen mindenki másra szavazna. Én a családot tartanám fontosabbnak, de én öreg vagyok, és a tapasztalatnak, amit az idősebbektől át lehetne venni, nagy jelentőséget tulajdonítok. Mások azt mondják, hogy olyan nagy az értékváltozás, hogy a fiatalok a fiatalokkal, az öregek az öregekkel tudják megértetni magukat. Így válhat egy baba, majd babák két meleg férfi és három férfi nélküli nő közös vágyává.

Bemutató: 2018.december 13.

Budapest, 2019. január 4.

Tóth Attiláné

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©