Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

FÉRJEK ÉS FELESÉGEK

Belvárosi Színház

A színlap szerint ez egy komédia, de inkább egy gúnyos dráma, ahol mind a két szónak súlyos tartalma van, külön-külön is. Ezt éreztem már akkor is, amikor a filmet néztem. Hiszen a darab Woody Allen azonos című filmjéből született. Színpadra alkalmazta Zöldi Gergely.

A történet szerint van két házaspár, hosszú idő óta barátok. Egyik vidámnak induló este Jack (Pataki Ferenc) és Sally (Járó Zsuzsa) bejelentik, hogy elválnak. A megdöbbent Gabe-nek (Ötvös András) és Judynak (Radnay Csilla) mentegetőzésül elmondják, hogy ez közös döntés annak érdekében, hogy valami változatosságot vigyenek az életükbe, nincs egymással semmi bajuk, továbbra is a legjobb barátok maradnak. Különösen Judy döbben meg, főleg azon, hogy ilyen nyugodtan beszélnek egy ekkora változásról, egy olyanról, amit nekik sohasem mondtak, és ők nem is sejtették.

Gyűrűznek tovább az események. A barátaik válásán meglepődött, de a céljukon, a változatosság lehetőségén elgondolkozó Gabe, amikor egy hallgatónője, rajongója (Gombó Viola Lotti) közelít, szívesen fogadja, annak ellenére, hogy nagy a korkülönbség. A megdöbbent házaspár női tagja, Judy már meri bevallani, először csak magának, hogy szereti a kollégáját, Márkot (Nagy Dániel Viktor), szeretne az életében fontossá válni, ezért bemutatja neki Sallyt. Márk a gondoskodását szívesen veszi, de először nem őt, hanem Sallyt szereti meg, aki végül is inkább visszamegy a férjéhez. Persze közben a többi szereplővel is sok minden történik.

Az először csak az egyedüllét élményéért elvált férj, Jack egy testedzővel (Ullmann Mónika) kezd kapcsolatot, ami ugyan elmélyül, de közben kiderül, hogy a sportos barátnő bár igen-igen szexi, de az agya zavaros, és ha nem az, akkor üres. Végül Jack, a fárasztó próbálkozás után visszamegy a feleségéhez, vagyis újból összejönnek, és ha a problémákat nem tudják megoldani, akkor a szőnyeg alá seprik. (A film egyik fontos mondata is ez)

A váló házaspár a barátoknál okoz nagy változást. Judynak olyan nagy a vágya a kollégája iránt, hogy már csak a vele kötendő házasságra tud gondolni, és addig sürög-forog, míg megvalósítja. Kedveskedik, hízeleg, gondoskodik erőszakosan, és ő győz. Gabe egyedül marad, mert bár a rajongója iránt komoly vonzalmat érez, de a leányt a fiatalok vonzzák inkább, az ő életmódjuk, szemléletük. Addig érdekli Gabe, amíg a saját írói fejlődésében fel tudja használni javaslatait, támogatását.

Sem erkölcsi, sem racionális, gyakorlati ítéletet nem lehet mondani egyik szereplőről sem. A kapcsolatok tele vannak érzelmi hullámzásokkal, fellobbannak, majd kialszanak, közben megsértik az emberek magukat és a környezetüket, a társaikat, barátaikat. Kérdezhetnénk, hogy mire jó ez, és főleg kinek jó? -- de erre a kérdésre nem lehet válaszolni. Ugyanis a kérdés csak az egyik oldalát érinti a problémának. Az embereket a változatosságra vagy a kíváncsiság, vagy a türelmetlenség, vagy az érdektelenség kialakulása indítja. Ezek olyan tulajdonságok, amelyek ellen racionalitással legtöbb esetben nem lehet fellépni, ha pedig sikerül, akkor az sem tesz senkinek semmi jót.

Ugyanakkor az élet egyrészt furcsa és egyedi megoldásokat alkot egy ilyen helyzetben, ezek a megoldások általánosak is, szinte törvényszerűek. Az lenne a ritkaság, a kirívó, ha a szereplők nem így viselkednének. Ismerem és unom a férjemet, mondhatná Judy, ezért szerény gondoskodó erőszakossággal szerzek új kapcsolatot. Vagy kapuzárás előtt a középkoron éppen túllépő férfi, Jack, egy igazi szexi nőre vágyik, de nem kapja meg a szeretet melegét, amire igazán óhajtozik. Rabsággá, terhessé válik az új kapcsolat a dinamikusságát egyedüli fontosnak tekintő nő mellett. Az önállóságra vágyó nő, mint Sally, önállósága verseny a többiek figyelméért, amit a megszokott módon csak a férjétől kaphat meg. A tanári pálya egyik negatív hozománya, hogy könnyen túlbecsüli az ember a saját értékeit. Ebbe a hibába esett Gabe, és végül a két szék közül a földön kötött ki.

A darab mindenki kellemes, valószínűleg élettapasztalatokat is tartalmazó játékával sikeresen lezajlott. Woody Allen szerepei kerülik a színpadon a tragédiát, humorral és ennek az irónia változatával vannak átitatva, ezzel nem minden esetben tudtak megbirkózni a szereplők. Gondolom, mivel ez volt a bemutató, ami mindig feszültséget jelent mindenki számára, ha ez feloldódik, akkor jobban ráéreznek nem a viccességre, hanem az iróniára. Arra, hogy ezt a sok bajt, sértést, bánatot, idegességet nem külső erők mérték rájuk, hanem maguk hozták össze, maguk juttatták magukat a nevetséges, szégyenletes helyzetekbe. Az ismertető elején említett dráma ebben rejlik és abban, hogy ezeknek a helyzeteknek már típusai vannak, már viselkedési stílusok alakultak ki, annyiszor hoztuk magunkat, az emberiség története során, hasonló helyzetekbe, és mégis mindig valaki egyszer csak belesétál a jól ismert csapdába, azzal a feltételezéssel, hogy a ’törvény rám nem vonatkozik’.

Kiemelkedő munkát végzett Ullmann Mónika, ő volt a sexi sportedző, Sally mamája és a modern ’pillangó’. Az egész darab nem volt túl hosszú, és ezekben a szerepekben felváltva kellett megjelennie a színen. Már az is jelentős teljesítmény, ha valaki tökéletesen játszik egy szerepet egy este folyamán, de ha három alakot kell jól megformálnia, az már csodálni való. Ullmann Mónika kivívta a nézők csodálatát.

Szabó Máté rendezése következtében pergősen futott végig a történet az időn. Nagyon gyorsan, sok esetben csak a más színészek megjelenésével alakította a teret és ezt remekül lehetett követni.

A díszletekért és a jelmezekért egyszerre felelős Ondraschek Péter. A díszletek szempontjából fontos az a mozzanat, hogy a színészek maguk is rendezik a teret, ezt nyilván be kellett tanítani. A jelmezek pedig valóban hozzájárultak egy-egy alak jellemének megértéséhez.


Plakát: Csáfordi László.

A rendező munkatársa: Skrabán Judit.

Producer: Orlai Tibor.

Bemutató: 2018. november 15.

Megtekintett előadás: 2018. november 15.

Budapest, 2018. november 21.

   
Tóth Attiláné

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©