Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÁLOMGYÁR

Nemzeti Színház                  

A Viripajev-Rizsakov orosz író-rendező párossal két éve már találkoztunk. A Gobbi Hilda Színpadon mutatták be a Részegek című színdarabot, amelyet nagy érdeklődés kísért, jó kritikai visszhangja és kellő közönség-látogatottsága volt. A mostani bemutató a nagyszínpadra viszi az Álomgyár kevésszereplős jeleneteit, a közönséget pedig a hátsó színpadra. A darabot Kozma András fordította, és ő a dramaturg is.

A szereplők angol nevet viselnek, de ezt vehetjük álcának is, mert a cselekmény történhet Hollywoodban, de akárhol máshol is, mert a lényege az emberi psziché közeli vizsgálata. De mi is a cselekmény? Dávidnak, aki a Tudomány és társadalom c. folyóirat főszerkesztője, meghal a felesége, Meryl. Még életében azt mondta férjének, attól fél, hogy David meg fog halni előbb, mint ő.  David szerint Meryl fog előbb meghalni, és ez be is következik. Meryllel halála után is beszélget férje. Ekkor kérdezi meg élő férjét, mit jelent a szó, szeretet? Mert erről a házastársak nem szoktak beszélgetni, és mások is csak ritkán. Dávid egy fiatal lánynak, Elizabethnek látogatásai folytán jön rá arra, hogy lehet, nem is szerette Merylt, viszont Meryl mélyen és olthatatlanul szerette őt. Elizabethet – lehet – Meryl küldte hozzá a túlvilági üzenettel, a lány naiv ártatlansága meghozza az eredményt, sikerül Davidot önvizsgálatra késztetni, lélekben megújulni a lány missziója által.

Van egy másik szála is a történetnek, ahol Frank, az üzletember és felesége, Sally köré csoportosulnak az események. Egy tragédiába torkolló házasságtörésnek lehetünk tanúi. Franknak fiatal szeretője van, Betty, aki állítólag gyermeket vár a férfitól. Sally megalázónak tartja saját helyzetét, ezért férje whiskyjébe halálos mérget tesz. Frank meghal, Sally börtönbe kerül gyilkosság vádjával. Betty meglátogatja Sallyt a börtönben, mindketten magukat hibáztatják Frank haláláért, szinte versengenek az önostorozásban. Mikor Sally megtudja, hogy Betty nem vár gyereket, csak ezt hazudták, az asszony száznyolcvan fokos fordulatot tesz s Bettynek esik, megöléssel fenyegeti, tör, zúz, a börtönőrnek kell hatástalanítani őt, s védeni a megtámadott Bettyt. Az álarc lehull Sallyról, már csak a bosszú érzése uralkodik rajta.                                                           

A fő- és mellékszál egy adott ponton összeér, a szereplők, köztük a buddhista láma és az amerikai buddhisták mecénása, akik csak igen laza szállal kapcsolódnak a történethez, színpadi össztáncba kezdenek, elfelejtve és feloldva az eddigi tartalmakat. A hang- és fényeffektusok közt táncoló szereplők közé beáll az elhunyt feleség, Meryl is, elfoglalva helyét férje oldalán.

Viripajev darabjában az „álomgyár” mindaz, amiben a jelenlegi fogyasztói társadalom éli mindennapjait: a felhőtlen bulizás, sok alkohol, drogok, rongyrázás, divatos eszmék, felelőtlen gondolkodás a társkapcsolatokról. De elérkezik a hamis illúziókból való felébredés ideje, és a szereplőkre zuhan az egyetlen fontos megválaszolandó kérdés: mi az életünk értelme? És még inkább, mi a szeretet, tudjuk-e, hogyan kell a szeretettel élni, a hamis álmokkal leszámolni?

Rizsakov rendezése ezeket a kérdéseket feszegeti, Alekszej Tregubov díszlete (a jelmezeket is ő tervezte) ehhez majdnem üresen hagyja a színpadot (mintegy légüres tér képződik), a nézőre az erőteljes zenei kíséret (Jan Kuzmicsev), a videó vetítések (Vlagyimir Guszev) és a színpadi tánckoreográfia (Szergej Medvegyev) hat erőteljesen. A jelmezek terén a fekete szín dominál, a sima vonalak, testhez álló öltözetek uralkodnak, Meryl előttünk öltözik át úgy, hogy nem kelt feltűnést.

Az előadás bájos jelensége a Merylt alakító Katona Kinga, természetes mozdulatai, kedves hangja és mosolya elbűvöli a nézőt. Szerethető figura a Dávidot játszó Trill Zsolt és az „angyali üzenet” földi közvetítőjét megtestesítő Elizabeth szerepében Tarpai Viktória (m. v.). Szűcs Nelli teljes erőbedobással, nagy energiákat mozgatva hozza elénk a férjét megmérgező Sallyt, kevésbé rutinos a Bettyt játszó Vas Judit Gigi (m. v.). A további szereplők inkább csak beilleszkedtek a közös játékba: Kristán Attila (Frank), Rácz József (Teddy), Tóth László (Maximilian), Bordás Roland (John láma), Ligeti-Kovács Judit (m.v.) (Rendőrnő).

Lelkünk épülésére szolgál a Rizsakov rendezte Álomgyár, remélhetőleg kedvező benyomást tesz a Nemzeti nézőire az író-rendező páros második bemutatkozása is. A rendező asszisztense Kolics Ágota volt.

Bemutató előadás: 2018. október 2.

Megtekintett előadás: 2018. október 3.

Budapest, 2018. október 6.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©