Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HÁROM ESŐS NAP

Belvárosi Színház

A történet nagyon egyszerűnek tűnik. Két építész fiatal ember (Theo és Ned), barátok és munkatársak laknak és dolgoznak egy lakásban. Theo talán tehetségesebb, mint a másik. Szakmai vita után Theo vidékre megy, hogy ott nyugodt körülmények között gondolkodni tudjon. Szükséges, hogy jó ötletei legyenek. Az eső zuhog. A New Yorkban maradt építész, Ned, a zuhogó esőben az utcán összetalálkozik vidékre költözött barátjának a barátnőjével, Linával, aki semmit sem tud arról, hogy Theo távozott, és felmegy a lakásba, a baráttal, megvárni Theót. Ebből háromnapos együttlét lesz, majd házasság, miközben három napig zuhog az eső. Megszületik Ned naplójában, jegyzetfüzetkéjében az első bejegyzés: „három esős nap”, mert úgy érezte, elég nagy változás történt vele, ráadásul boldog is ebben a helyzetben, először életében, fontos feljegyezni a dátumot: 1960. április 3-5.

Eltelik 30 év, már a 90-es években járunk, és a gyermekek találkoznak azért, hogy egy ügyvédnél átvegyék a Nedtől származó örökséget. Theónak egy fia van, Pip, aki csinos és lazán éli az életét. Nednek és Linának egy lánya és egy fia (Nan és Walker) született. Megtalálják apjuk naplóját, benne az első mondattal. Mit jelenthetett ez a három nap a szüleiknek és Theónak, az ő barátjuknak?

A darab két korban játszódik, felváltva vagyunk az 1960 körüli, és a 90-es években. Három színész: Kovács Patrícia, Schruff Milán és Szabó Kimmel Tamás játsszák a 90-es évek fiataljait és a 30 évvel korábbi években a szülőket. A váltás néhány taktus zene alatt történik meg. A színészeknek gyorsan kell alkalmazkodni a másik szerephez. Kovács Patrícia anyát és a lányát játssza, két különböző karaktert kell alakítania. Schruff Milán apa fiatalkori szerepében még dadog, a fia szerepben már nem, de az érzelmi bizonytalanság jellemző mind a két alakra. Szabó Kimmel Tamás mint apa a zseni építész, akit csak a munkája érdekel, és akinek ötletei alapján mind a ketten a 60-as években gazdagok lettek, és most ennek hatására gazdagok a gyerekek is. Amikor Szabó Kimmel Tamásnak a fiút kell játszani, már tehetségről szó sincs, laza szépfiú, világfi.

A darab arra épít, hogy nem ismerjük a szüleinket, és nem ismerjük egymást sem, testvérek és barátok sem. A szüleinkről csak nagyon szelektív ismereteink vannak, nemcsak azért, mert ők nem mondták el, hanem a gyereket sem érdekli a szülőnek az a szférája, amelyik nem a szülői rész. Később felnőtt korában egy-egy sokk hatására meglepődik, már érdeklődne, de nincs kitől. Itt a darabban ez a három szó (három esős nap) jelentette a sokkot. Ők már nem tudták meg azt, amit nekünk elmesélt az író, hogy akkor vette el zseni barátjától a barátnőjét a naplóíró. Nem csoda, hogy ezután több ilyen rövid bejegyzés van a naplóban: Theo haldoklik, majd utoljára: Theo meghalt. Majd: mindent elvettem tőle. Meglepődve ülünk a nézőtéren, most barátok voltak, vagy a tehetségbeli különbség ezt lehetetlenné tette, és a kevéssé tehetséges gyűlölte a barátját? Lehet, hogy a barátnőben is azt szerette, hogy a zsenié, és ez bizony nem elég egy boldog házassághoz. A 90-es évek színeiben az apák mellett nem nagyon esik szó az anyákról. A zseni felesége csak a gazdagságot szerette, utazott, utazott, a férj pedig a munkáját favorizálta. A férjhez ment barátnőt, Linát talán a lelkiismeret furdalás rágta, bár kiegyensúlyozatlan volt fiatal korában is. A gyerekek együtt nevelkedtek ebben a furcsa családi közösségben, két férfi és betegeskedő nő mellett.

Lehetett boldog valaki ebben a zavaros helyzetben, ahonnan kihalt az egymással törődés? Nem. Most kell rájönniük, hogy az örökséghez nemcsak a rengeteg pénz tartozik, hanem a szüleik eltitkolt kapcsolatai, sértettségük, szégyenük, bűnhődéseik, amelyeknek okát nem ismerték, és most sem ismerik. Ezek az érzelmek jelentették gyerekkorukban a környezetet, amiben nevelkedtek.

Nem csoda, ha az ő kapcsolataik is tele vannak titkokkal. Theo csábítóan csinos fiának, Pipnek kapcsolata volt a testvérpár lánytagjával, Nannal, amit most Walker megdöbbenve vesz tudomásul. Bár mindig érzett valami kirekesztettséget, és ezen úgy próbált segíteni, hogy elszökött Toscanába, egy pici faluba, hónapokra. Nan és Pip hiába kerestették a legjobb magándetektívvel (New Yorkból), nem találtak a nyomára. Amikor visszatért, elmondta a csalódottságát, hogy őt senki sem kereste. Mivel Pip apja korán meghalt, érezte a hiányát, látta, hogy az öreg, magányos Nedet gyermekei nem látogatják, és nem sok gondot fordítanak apjukra, ő beszélgetett vele. Mindezt a testvérpár azután tudta meg, amikor már megdöbbentek, hogy apjuk a legnagyobb értéket (nemcsak anyagilag) képviselő házat, aminek annak idején a hírnevüket köszönhették, Theo fiára, Pipre hagyta. Mi nézők, ezt (ismervén a történetet) megértettük, de a gyerekek közül egyik sem. Kiderült, hogy igazán egyiküket sem érdekli a szakma csodálatát kivívó ház, nekik egy számukra használhatatlan épület, nem nagy érték. Nem érdekli őket a két remek építész életműve, tehetsége, az emléke, a lelki vagy szakmai öröksége.

A darab szerzője, Richard Greenberg 2018 nyarán halt meg 71 éves korában. A darabot 1997-ben mutatták be New Yorkban. Szűken 130 percbe sikerült rengeteg emberi konfliktust belegyömöszölni a történetbe, és egyáltalán nem vált zavaróvá, követhetetlenné. Talán Pip mondja ki azt a mondatot, hogy mindent meg lehet oldani, csak meg kell beszélni. Ez a darab arról szól, hogy mi történhet, ha semmit sem beszélnek meg, ha mindenki magába zárja félelmeit, bűneit, bánatát, mert vagy szégyelli, vagy mert fél a következményektől, amelyek súlyosabbak lehetnek, amikor maguktól törnek a felszínre a problémák.

A színészek fárasztó munkáját, amit szerencsésen és eredményesen oldottak meg (viharos tapssal köszönték meg a nézők) Zöldi Gergely fordító-dramaturg és Novák Eszter rendező segítette.

Orlai Produkció.

Bemutató és megtekintett előadás: 2018. október 1.

Budapest, 2018. október 3.

 

Tóth Attiláné

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©