Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HÁROM ESŐS NAP

Belvárosi Színház

New York, az 1960-as évek eleje. Három esős nap – lehet nagyon romantikus. Vagy csak részben. Vagy az egymásra talált két embernek igen, aki kimaradt belőle, nagyon nem – amíg őrá is rátalál valaki.

Egy szűkszavú naplóban a régóta szeretett nő viszontszerelmének felébredéséről lehet csak e három szót írni. Richard Greenberg (fordító-dramaturg: Zöldi Gergely) darabja az összesen 6 szereplővel azonban nemcsak e három nap története. Azt gondolnánk, hogy a fiatal, tehetséges építészpáros (Ned – Schruff Milán, Theo – Szabó Kimmel Tamás) és egyiküknek, Theo szerelmének (Lena – Kovács Patrícia) története. Lena azonban Nedhez megy hozzá, születik két gyerekük – lány és fiú (Nan és Walker) –, a barátjának és üzlettársának egy fia, Pip már egy másik nőtől. Theo fiatalon meghalt, Ned pedig egy éve, és most az egyébként jelentős örökség miatt jönnek össze mindhárman szüleik egykori műterem lakásában…

(Nevek a szereposztásban nincsenek, így más forrásból tudjuk név szerint említeni őket. Az előadásban Ned talán Ted, Lena pedig Lina.)

Legelőbb a világjáró, bár szintén építésznek tanult Walker érkezik, aki megtalálja apja titkos naplóját. A napló azonban csak a „három esős nap” bejegyzéssel kezdődik, és egyébként is nagyon szűkszavú – pedig igencsak érdekes a szövevényes kapcsolódások története, beteljesült és nem beteljesült szerelmek, az anya, Lena betegsége, felnőtt gyermekeik foglalkozása, jelleme, viselkedése… és legalább ennyire fontos az, hogy ugyanazon színészek játsszák a szülőt és a felnőtt gyermeket is. Időrendben szinte követhetetlenül, ami külön érdekessége a darabnak, és nehézség a színésznek: pillanatok alatt kell átöltöznie és átlényegülnie egyik szereplőből a másikba, egyik időpontból vagy 30 évvel későbbre vagy korábbra. Mégis helyére tudjuk tenni időben is az egyes eseményeket.

A történet részben a Janeway House körül forog, aminek tervezése híressé tette az építészpárost. Janeway Ned családi neve, az ő szülei számára tervezték a házat. A darab elején úgy látszik, Theo a tehetségesebb, Nednek annyi a szerepe a munkamegosztásban, hogy rendszeresen kritikát mond Theo terveiről. Aztán fordul a kocka, Lena bátorítja, „fedezi fel” az addig dadogása miatt hallgatag szerelme tehetségét. Mégis, az utolsó 30 évben, Theo halála után Ned nem tett le semmi érdemlegeset az asztalra – fia, Walker szerint. Akit a gazdag örökség nem érdekli, a Janewey Házra tartana igényt, amit nővére meg is ígér neki. Ned azonban pont ezt a házat nem őrájuk, hanem barátjukra, Theo fiára, Pipre hagyja, ami végképp megzavarja Walkert. Pip végül hajlandó eladni a házat, Nan kérlelésére pénzt is elfogad majd érte…

És hogy ne higgyük, hogy mindent megtudtunk, vagy minden megtudható: végül a naplót Walker elégeti, bár nővére még nyúlna utána…

A lényeg azonban nem csupán az egyébként sokrétű történet, aminek minden részletét felesleges is lenne végigmesélni. A fordulatok, az időbeli ugrások és visszaugrások, a hirtelen felmerülő újabb adalékok, kiszólások, apró helyzetkomikumok adják további értékeit mind a darabnak, mind az előadásnak. (Rendező: Novák Eszter.)

A díszlet meglehetősen egyszerű, mindvégig a kopott műterem lakás: nagy kanapé, rajztábla, pár szék…  elöl egy lefektetett hosszú és szélesebb vasállvány, amire rá lehet ülni, vagy át lehet lépni.

A jelmezek eligazítanak bennünket a korok között is, különösen persze Lena, illetve Nan eltérő öltözéke, de a sorozat-színész Pip öltönye, cipője is jellegzetes, vagy Ned jóval elhanyagoltabb megjelenése, mint Theóé. (Látvány: Zeke Edit.)

A nagy siker az 1 óra 50 perc után megérdemelt; később pedig még hosszasan eltűnődünk hol ezen, hol azon a mozzanaton, kisebb történeten, a szereplők különbözőségein, vagy különösségein a látszat-könnyedség mögött. 

Plakát grafika: Csáfordi László. A rendező munkatársa: Kis-Kádi Judit.

Producer: Orlai Tibor.

Bemutató: 2018. október 1.

Megtekintett előadás: 2018. szeptember 30.

Budapest, 2018. október 1.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©