Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ISTVÁN, A KIRÁLY

Budapesti Operettszínház

Furcsa úgy ülni egy premier előadáson, hogy végig tudom a szöveget, hiszen a „rongyosra hallgatott” bakelit lemezről még mindig a fülemben csengenek a dalok, de úgy gondolom, hogy ezzel nagyon sokan voltunk így a közönség soraiban.

1983-ban, 35 éve robbant az életünkbe a rockopera (Szörényi Levente – Bródy János), amely az ősbemutató óta számos feldolgozást megélt. Ezért újra színpadra állítani, a töretlen népszerűsége miatt egyrészt hálás feladat, másrészt nagy felelősség. A színház honlapja (sajnos szórólappal és műsorfüzettel nem találkoztam) szerint „az előadás a történelmi háttér helyett a mindenkori emberi tényezőkre helyezi a hangsúlyt, a jól ismert történet új értelmezését keresve.” Az új értelmezés keresésével nincsen gondom. (Bár őszintén megvallva, én azt is el tudom képzelni, hogy nem alakítanak az eredeti darabon, hiszen az már a különböző színészek és helyszín miatt is máshogyan hat, és meghagyják az értelmezést a nézőknek.) De azért volt néhány dolog, ami nekem nem tetszett. Zavaróan soknak éreztem a Laborc halálán hahotázó Sarolt és Asztrik képét, ahogy a végső győzelmet ünneplő részegen dülöngélő Saroltot sem tartottam helyénvalónak. A mai korhoz közelebb álló jelmezek (jelmeztervező: Pattantyus Dóra) néhol kifejezetten jók voltak, de nem tudtam hová tenni Koppány, az ősi pogány nyers erő képviselőjének szőrmegalléros kabátját. Néhány új hangszerelést sem tartottam jónak. A csatajelenetnél például a géppuskalövések hangjával tűzdelt rész egyáltalán nem tetszett. Az én elképzelésemnek Istvánt túlságosan gyengének mutatták. Az előadás végén hulló színes konfettiket is idegennek éreztem. Sur, Solt, Bese cselszövő és érdekember figuráival kapcsolatban pedig azt éreztem, hogy „a kevesebb, több lett volna”.

A negatívumokon akartam gyorsan túl lenni, hogy sorolhassam a pozitívumokat. A nagyon szép színpadképek, a fények és az árnyékok játéka is kiemelkedő. A díszletnél (díszlet: Cseh Renátó) kifejezetten tetszett a két hatalmas szobor és az ellentétük is, a szép angyal, és a csúnya elhízott szarvas (amikor először, csak oldalról az agancsot láttam, azt gondoltam, hogy a csodaszarvas az, de ez valami más volt), amelyek az előadás során helyet cserélnek; illetve a néhol ajtóként, máskor Koppány halálára történő betekintést biztosító ablakként funkcionáló fény-feszület.

A koreográfia (koreográfusok: Bodor Johanna, Lénárt Gábor) látványos, magával ragadó, az előadás erős pontja. Többször is „sajnáltam”, hogy a főszereplőkre „kell” figyelni, és nem tudok teljesen összpontosítani a táncosokra. A néptánc és a modern tánc elemeivel kombinált egység lenyűgözött. Külön értékeltem, hogy nem csak a földszinti nézőtérre mentek le a táncosok, hanem az emelet lépcsőin is megjelentek. Egyedi, de érzésem szerint teljesen helyénvaló gesztusként, megérdemelten a díszbemutató tapsrendjénél az Igazgató nem a színészeket, hanem a musical együttest mutatta be név szerint.

A remek énekes színészek közül a kedvenceimet szeretném kiemelni.

Az este abszolút legjobbja számomra a Tordát alakító Szomor György volt, aki minden mozdulatában, játékában és énekeiben is végig kiegyensúlyozott erős jelenléttel mutatta meg, milyen egy szenvedélyes táltos. A bámulatos testfestés csak erősítette ezt a hatást.

Koppány, azaz Feke Pál, aki már más különböző produkciókban alakította Istvánt és Koppányt is, csak azért csúszott nálam a második helyre, mert a „Szállj fel, szabadmadár” című dalt hallottam már tőle szenvedélyesebben is. Lehet, hogy a meleg kabát fogta vissza, de azt a tüzet vártam volna tőle, amit a Tordával énekelt duettjükben mutatott. A csodás hang mellett nagyon tetszettek beszédes gesztusai is, például ahogyan Istvánnal szembeni vélt fölényét mutatta.

A bronzérmes számomra Veréb Tamás, István lett. Alázatos, tehetséges színész, remek hanggal, de néha kis bizonytalanságot éreztem nála.

Gubik Petra hangra nagyon tetszett, de játékából hiányoltam azt a finomságot, amely elképzeléseim szerint Rékát jellemzi.

Siménfalvy Ágota Sarolt szerepében a kemény anyához illően énekelt, játszott.

Összességében számomra különleges élmény volt színházban látni ezt a nagyszerű darabot. Külön öröm volt, hogy a jelen lévő Bródy Jánost is megtapsolhattuk, illetve büszke és felemelő érzéssel énekeltem a színészekkel és nézőtársaimmal együtt a Himnuszt, majd a „Felkelt a Napunk” kezdetű dalt.

Rendező asszisztens: Tucker András, Szolnoki Zsolt.

Rendező: Székely Kriszta

A szerzők jogait a Zikkurat Színpadi Ügynökség és a Melody Kft. képviseli és biztosítja.

Megtekintett előadás: 2018. szeptember 20., Díszbemutató

Budapest, 2018. szeptember 25.

Szalay Hajnalka

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©