Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A SÖTÉTSÉG HATALMA

Budaörsi Latinovits Színház

Nem szokványos az a térség, amiben Alföldi Róbert megrendezte Lev Tolsztoj tragédiáját, bár műfaji megjelölés egyáltalán nem szerepel a színház szórólapján. Alföldi a színház nézőterét alakítja át, közepén helyezi el a „parasztporta” belső tereit, szegényes háztartási eszközökkel, rongyos, piszkos holmikkal. Sarokban fekvőhely szentképpel, gyertyákkal. (Díszlet-jelmez: Zöldy Z. Gergely). A középrész kellékeit, bútorait körben keretezi 2–3 széksor, vagyis a nézők körbeveszik a játszóteret, olyan közel van a cselekmény, mintha a szemlélők is részt vennének benne. Szinte mellettünk járkálnak a szereplők, testközelből nézzük őket.

Tolsztoj 1886-ban írta tragédiáját, megtörtént esemény alapján, épp úgy, mint a Feltámadás című regényét is. A rögvalóság áll előttünk a végletekig fokozott naturalista jelenetekkel. A darabot korábban Németh László fordította, a budaörsi bemutatóra új fordítás készült, ami Radnai Annamária munkája. A ruhák és a kellékek mind 20. századi termékek, minden tárgy kopott, szegényes, ízléstelen, a ruhák foltosak, piszkosak, tarkabarkák, darabjai nem illenek össze.

A történet arról szól, hogy a fiatal feleség meg akarja szerezni haldokló férjének, Pjotr gazdának összegyűjtött pénzét, hogy a férfi halála után összeházasodhasson a jóképű béresfiúval, Nyikitával. Türelmetlenségében azonban mérget is ad férjének, mert nem győzi kivárni annak halálát. Ebben felbujtója Nyikita anyja, Matrjona mama. Attól fogva, hogy elkövette Anyiszja az első bűnt a beteg férje megmérgezésével, már jön a többi olyan akadály, amit csak újabb gyilkossággal lehet megoldani, majd kiderül, hogy nincs megoldás. Nyikita feleségül veszi Anyiszját, és Pjotr pénzéből jól vezethetnék a gazdaságot, de Nyikita dorbézol, iszik, szórja a pénzt, és Akulinát is elcsábítja, ő Pjotr első házasságából származó lánya (eredetileg süket, itt azonban sánta). Kettejük szerelemgyereke lesz a következő áldozat. A dolgok elmérgesednek, végül Akulinát férjhez adnák valakihez, aki pénzért elvenné, ám az esküvői lakomán Nyikita nyilvános önvallomást tesz, minden bűnért önmagát vádolva. A két asszony próbálja tagadni a bűnöket, de Nyikita makacsul ragaszkodik állításaihoz. Akulina már nem akar férjhez menni, a kép kimerevedik a fehér abrosz mellett, a térdelő, őrjöngő Nyikitával zárul az előadás. A következményeket csak sejtjük.

Sokadszori megfogalmazása ez a bűn és bűnhődés témájának. A lelkiismeret egy ponton túl már nem képes elviselni a szörnyű bűntudatot, kitör, kitárulkozik, bevall mindent, Nyikita még többet is, mint amit elkövetett. A sötétség hatalmában a két nő (Anyiszja, Matrjona) a bűnök értelmi szerzője, ők nem jutnak el a bevallásig, csak a labilis idegzetű, csélcsap természetű Nyikita, a férfi. És Nyikita apja, Akim az, aki kezdettől fogva látja az istentelen életmódot, és hangoztatja folyton folyvást, hogy minden azért történik, mert az ember elhagyta Istent, csak az önzésnek él. A szörnyű sorstragédia pénzszerzési és önzési, gyűlölködési elemei nem kötődnek a 19. századi orosz környezethez, máig átnyúlnak időben, általános emberi magatartásformák rajzolódnak ki, a tettek nem kapcsolódnak nemzethez, helyszínhez, országhoz, csak emberiek évszázadok, ezredek óta. Az alkoholfüggés, a duhajkodás, az irigység, a bosszú, a férfi erőszakos természete manapság is ilyen helyzeteket, jeleneteket hoz felszínre szinte minden társadalomban. A tragédia látensen még a Tolsztoj által képviselt nőellenességet is magán hordozza. Mindig a nők szítják a viszályt, őrjítik meg a férfiakat és tüntetik el a borzalmak nyomait.

Mindez a lepusztult, ízléstelen, szedett-vedett környezetben, szegénységben. A tarhonyás húst evő két férfi szomorú látványa, Pjotr foltos pizsamanadrágja és beteg testének vonszolása, Akulina sánta járása, a villanyfőzős szamovár és a villanyrezsó, rongyok, ócska takarók, szőnyegfélék látványa elkeserítő hatást tesz a nézőre. Ennek a környezetnek valósághű hangulatát rendezte meg Alföldi Róbert tökéletesen a maga nemében.

Ebben a tragédiában nehéz feladata van a színészeknek. Nem irigylésre méltó végigjátszani a borzalmas, gyűlölettel, brutalitással teli szerepeket. A legnagyobb feladat a Nyikitát játszó Brasch Bencére (e.h.) hárul, aki meggyőző erővel hozza elénk a gyenge jellemű, felelőtlen, minden oldalról befolyásolt fiatalembert. Hibátlanul, rutinosan játssza Balsai Móni (m.v.) Anyiszját mind szerető, mind megcsalt feleség szerepben, nincs egyetlen hamis hangja sem. Spolarics Andrea (Matrjona) viszont túlkiabálja a figurát, hisztérikus, túl gyorsan beszél. Bohoczki Sára remekül megtalálta a sánta Akulina kitörési pontjait, Páder Petra pedig egy nagyon hiteles, elhagyott szerelmes nőt alakított Marina szerepében. Jó volt Bregyán Péter a beteg Pjotr szerepében, Ilyés Róbert az aggódó Akim apaszerepében és Székely B. Miklós (m.v.) az alkoholista Mitricsként. A tízéves Anyutkát aranyosan és értően csinálja végig a kilenc-tíz év körüli Palugyai Sári (m.v.) hosszú copffal és fehér masnival a feje búbján.

Megrendítő lelki élmény végignézni Tolsztoj tragédiáját, senkit nem hagy érintetlenül a színpadi történés. Katartikus hatás, hogy a néző kénytelen saját magával is szembenézni a színpadi eseményeket figyelve. A rendező munkatársa: Széplaki Nóra.

Bemutató előadás: 2017. november 18.

Megtekintett előadás: 2018. március 11.

Budapest, 2018. március 14.          


Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©