Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BALETT + KŐSZEGI ÁKOS

Kecskeméti Kelemen László Kamaraszínház

Táncszínházi előadás – hirdeti a színházi szórólap. Ötven perc szünet nélkül. A színház Balett + sorozatának egyik állomása ez. A történetet Németh Virág írta, az előadást maguk a szereplők hozták létre, elsősorban a rendező-koreográfus Barta Dóra, és ő táncolja a piros ruhás nőt az előadásban. Mégsem ő a főszereplő, hanem a tolókocsis férfi, akit Kőszegi Ákos alakít. Tulajdonképpen az ő monológját halljuk (időnként hozzá még zenei aláfestést, zörejeket, szárnysuhogást), közben megjelenik a háttérben a piros ruhás nő táncos partnerével, szelíd hajlásaikkal, testük forgásával próbálnak érzelmi aláfestést adni az elhangzó prózai szövegnek.

Vitathatatlanul a próza dominál. Kőszegi monológja, amelyben saját nyomorékságát és kiszolgáltatott voltának esendő, kudarcos pillanatait panaszolja el, részvétet keltenek bennünk. Egy emeletes ház tetején villamos meghajtású tolószékkel cikázik, kocsiját indulat által vezérli, a kezdő jelenetben kis híján a nézőtérre bukik a kocsival. Ez majdnem szándékos, szívesen levetné magát a tetőről, de mégsem teszi. A Kőszegi által játszott figura mindent és mindenkit gyűlöl, mert bénaságát nem tudja elviselni. Vagdalkozva lázad saját nyomorúsága ellen, értesülünk 27 perces lift beli kínlódásáról, a szódabikarbóna gyűlöletéről, a kislányok lekvárba lógatott copfjairól (!), ezek mindegyike irritálja. Életéről keveset tudunk meg, mióta nyomorék, nem jár be a munkahelyére, bénaságát valószínűleg baleset vagy idegbetegség okozta, személyisége sérült. Egyetlen öröme a vörös színhez való beteges ragaszkodása, imádata. Lelki vívódásának mélypontját a táncospár sajátosan fejezi ki: a lány hátára veszi a férfit, majd többször is összeroskad alatta. A béna férfi megsebzi jobb kezének tenyerét, hogy vérezzen, és élvezhesse a vörös színt. Befejezésként csoda történik, test és lélek végül egyesül, a piros ruhás lány kiemeli a férfit a székből, talpra állítja. Egyek lesznek ismét.

Kőszegi Ákos a tőle megszokott igényességgel építi fel a figurát. Már a tolószékben való ülés, az arckifejezés is láttatja a lelki torzságot a testin túl. Türelmetlensége, kitörései sorsának nyomorúságát kiáltja világgá. Mindezt nem hangerővel, hanem a hang árnyalataival, a hanglejtés, hangsúly gyakori váltogatásával. Barta Dóra mind rendező-koreográfusként, mind táncosként a finom hangolások mestere. Sikerült összekapcsolnia a prózát a tánccal. Még sok lehetőség rejlik benne. Táncos partnere Katonka Zoltán volt, aki a fényhatások tervezője is egyben. A jelmezeket Kiss Julcsi tervezte, rendezőasszisztens: Vári János.

Megtekintett előadás: 2017. december 17.

Budapest, 2017. december 19. 

Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©