Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BÁNK BÁN

Nemzeti Színház – Gobbi Hilda Színpad

Nemzeti drámánk a nagyszínpad helyett ezúttal kamarai környezetben kerül bemutatásra. A rendelkezésre álló tér maximálisan kihasznált, viszont kevés az ülőhely, még pótszékre is nehéz jegyet kapni. Ráadásul ritkán kerül műsorra. Végre sikerült megnézni.

Nagyon kell figyelni, hogy mindent észrevegyen a kíváncsi néző, aki állandóan hasonlítgat régebben látott Bánk bán előadásokhoz, operához, tv-játékhoz, miegymáshoz. Ugyanis egyazon időben egyszerre több cselekmény zajlik. Olyan események, amelyek eddig nem kerültek színpadra, csak lehetett tudni, hogy megtörténtek. Nem úgy kapjuk Katona József főművét, ahogy eddig megszoktuk, hanem másfajta aspektusból, kamara előadásban, sűrűn, sok zenével, sok mozgással, zajosan, vásári elemekkel, ha kell.

Bánk a magyarság klasszikus alapműve, három nemzeti drámánk közül a legdrámaibb, számos feloldhatatlan konfliktusa közül bátran lehet válogatni, hol ezt, hol azt kiragadni, megmutatni. Lehet a féltékeny férj, vagy a jobbágysorsot szívén viselő országnagy konfliktusára kihegyezni, a pártütőket lecsillapító Nagyúrból a királyné gyilkosává avanzsáló lázadót láttatni. II. Endrét lehet gyenge uralkodóként, lázadástól félő, bosszúról lemondó, a magyar urakat maga mellé állító királyként is megmutatni, ahogy Gertrudist dölyfös idegenként, vagy ártatlan áldozatként láttatni. Melindát kissé eszelős, naiv figurának beállítani, vagy félrelépését titkolni kényszerülő, de következményeibe belehaló szerencsétlen asszonyként ugyancsak. És így tovább. Mindig a rendezői hangsúly dönt.

Vidnyánszky Attila kamaraszínpadi rendezése közelről mutatja a szereplőket, mintha jobban belelátnánk gondolataikba. Erre vendégszövegek szolgálnak (éljen a magyar szabadság! Hazám, hazám, te mindenem), vagy slágerzene (mert itt születtem én, ez a hazám), de épp így szolgál a kezdeti orgia, tele szex szimbólumokkal, a frivol Izidora őrjöngései, Petur átkozódásai, a királyné tanácstalan volta, mit kezdjen a magyarokkal, az udvari népség léhaságai, káosz, zűrzavar mindenütt. Így még sosem láttuk Katona drámáját, mindig csak külön jelenetekben. A rendezés rögtön üvegbúra alá rejti Bánkot és II. Endrét mint múzeumi figurákat, szereplésük végén visszakerülnek az üveg alá. Ottó és Biberach egy percig sincs hasonló helyzetben, ők minden korban léteznek, mind a mai napig, mint olyanok, akik csak a mának, az élvezeteiknek élnek, pénzért mindenre képesek.

Olekszandr Bilozub díszletében nincs királyi vár és trónterem, csak mozgatható ülés háttérrel, és a falak mentén ablakok, ezeken mászkálnak ki s be a szereplők, ezek mögött futnak folyosók, ahol menekül, akinek kell. A jobb sarokban hangszerek a báli zenéhez, a bal sarokban esőgép, időnként füstgomoly. Függesztőrúd, amire Petúrt felhúzzák. Feltűnő a sok kellék, jelenlétük meghatározó jelentőségű (sárba tiport papírkorona, fémkard és gyerek játékkard, trikolór, magyaros kalapok, szétkent vér, napilap), van, amivel nem tudunk mit kezdeni, mint Izidóra felragasztott rágógumijaival. A jelmezeket is Bilozub tervezte, többségében mai viseletek, a főszereplőknek régies szabással. Gertrudis arany királynői kosztümje szűkre szabott, ahogy viselőjének az uralkodás. Izidóra bő hosszú szoknyája és fedetlen felsőteste is árulkodó jelenség.

Katona József Bánk bánja oly nagy drámai alkotás, amellyel Shakespeare-i magaslatokra ért fel a megírás idején (Vidnyánszky Attila megállapítása), más kérdés, hogy saját korának nagyjai, mint Kölcsey, Széchenyi, Vörösmarty sem ismerték fel kvalitásait. Jelen megközelítésben a két államférfi párharca határozza meg a mondanivalót. Bánk feloldhatatlan magánéleti konfliktusában – amelyben előbb megátkozza fiát, majd megtagadja feleségét – már nem alkalmas közszereplésre, kényszeres viselkedése megfosztja ítélőképességétől. II. Endre, aki mindent megért és megbocsát, szintén képtelen politikai cselekvésre. Felesége halálával sem tud mit kezdeni. Gertrudis – idegenként – maga is áldozat. A záró kép a két férfi vitrinbe zárásával, a megöltek feléledésével ér véget, miközben Bánk ötéves fia legényest táncol a színpad „csendéletében”.

A Bánkot játszó Mátray László m.v. csendesnek és nyugodtnak mutatja magát, holott iszonyatos belső erők fűtik, amikkel nem tud megbirkózni. Kicsit fiatal, de meglepően érett a szerepre. Udvaros Dorottya Gertrudisa nem gonosz és nem is magyargyűlölő, csak éppen nem érti a körötte folyó eseményeket. Megoldási kísérletei kudarcba fulladnak, gyanútlanul rohan a vesztébe. Söptei Andrea Melindaként nehéz feladatot kapott, mert ő hű is marad, meg nem is férjéhez. Ő szenved a legtöbbet, egyetlen éjszaka alatt mindenét elveszíti, neki tényleg megváltás a halál. Szalma Tamás m.v. igazi király alkat, pasztell színű palástja a lágyszívű uralkodót mutatja, parancsolás helyett fennhangon kételkedik Bánk szavaiban. Farkas Dénes (Ottó), Horváth Lajos Ottó (Biberach) a szokásosnál fajsúlyosabb figurákat játszottak teljes beleéléssel, Varga József Tiborc szerepében kissé jelentéktelenné vált a koncepció miatt, amely nem ad hangsúlyt a jobbágyok panaszának. Olt Tamás Petúrként harsány és erőteljes alakot formált, ám érezzük mindvégig, igyekezete ellenére nem neki való ez a szerep. Új figurát teremtett Ács Eszter Izidóra alakításában. Több „őrülési” jelenete is van, szinte önjáróvá válik a figura általa. Szerepeltek még Rácz József (Mikhál), Tóth László (Simon), három óvodáskorú gyermekszereplő, valamint a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének hallgatói, akik a zenét szolgáltatták hangszeren és énekhanggal, és statisztáltak az udvari bál idején, vagy Gertrudis kíséreteként, békétlenek összejövésénél stb.

Dramaturg: Szász Zsolt, rendezőasszisztens: Herpai Rita. A kamaraszínpadi Bánk bán nyomasztó, ám tartalmas előadás. Nehéz fejjel jön ki az ember az alagsori nézőtérről.

Bemutató: 2017. szeptember 21.

Megtekintett előadás: 2017. december 3.

Budapest, 2017. december 5. 


Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©