Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AZ ÖRDÖG

Karinthy Színház

Hommage á Balikó Tamás

 A három felvonásos vígjátékot Balikó Tamás korábbi rendezése alapján láthatjuk most, néhány év elteltével újra, színpadra állította Szabó P. Szilveszter. Egyben ő játssza Jánost is.

Elvben ugyanaz az előadás, azonos szereplőkkel, mint 2013-ban, Balikó helyett Földes Tamással, az ördöggel. Azonos díszletek, azonos Molnár Ferenc-i szöveg szellemes fordulatokkal és ötletekkel. Mégis árnyalatnyit más. Bölcsesség mellett olykor fanyar irónia jelenik meg az ördög arcán.

Az alaptörténet látszatra egyszerű: a régen, szegény-korukban egymásba szeretett, feltűnően szép Jolán (Gubás Gabi), aki ma gazdag és kissé egykedvűnek tűnő férfi (László – Schlanger András) felesége és barátjuk, a híres festővé vált János először találkoznak a festő lakásán, hogy a férj kérésére mellkép készüljön. Azonnal érezhető köztük a letagadhatatlan vonzódás, amit mégis minden erejükkel tagadni igyekeznek. János házasodni készül Elzával (Balázsovits Edit), aki régóta szereti a férfit. A házasság Jolán mesterkedései nyomán készül létrejönni. Az éppen soros modell, a kedves és sorsába beletörődött Selyem Cinka (Balázs Andrea) szereti Jánost, részben ezért is tud lemondani róla, és lényeglátása nyomán végül Elza is elmegy, átadva a terepet Jolánnak. János már előző nap elárulta magát – szerelmét Jolán iránt – az estélyen, ehhez valóban kiváló ötlet a „belépője alatt van-e ruha vagy nincs” nagy kérdése. János egészen kivetkőzik magából, mert elvakultan elhiszi, hogy Jolán ennyire kacér… ezen meg Jolán bántódik meg, hiszen ő tisztességes asszony. A szerelmes levél megíródik az estély után, dr. Kovács – Az ördög – elteszi… aztán újabb játszma kezdődik másnap hármójuk között a festő lakásán, hogy átadta-e a levelet a furcsa férfi Jánosnak, vagy sem.

Hiába is tennénk fel a kérdést, hogy az ördög nélkül is felvállalnák-e szerelmüket Jolánék, vagy sem, most el kell hinnünk, hogy szükség volt az ördög katalizátor szerepére. Vagy csak tükörként szolgál, ahogyan ő gondolja? – mert szerinte a tanácsadó akkor jó, ha tükröt tart csupán a hozzá fordulóknak. Ő pedig mindig a kellő pillanatban jelenik meg, hogy vagy éppen „útban legyen”, lassítva, vagy máskor éppenhogy előrevigye az érzelmek játékát, kibontakozását. Molnár Ferenc kiválóan írta meg ezt a vígjátékát is, az előadás pedig jól követte a fordulatokat. Itt fontos minden szó, párbeszéd, mozdulat.

Érdekes Elza átalakulása is. Az estélyen még „szemtelen Elzaként” ismerjük meg, ami jól láthatóan idegen terep a lány számára, és természetesen az ördög hatására talál vissza saját magához – vagy a szelíd, szerelmes fiatal lány alakja is csak egy szerep a számára? Talán nem, hiszen miután Cinkával jól kisírták magukat, Elza is önként kilép János életéből.

Drukkolhatunk végig a szerelmes pár egymásra találásának, főként, ha nem gondolunk Lászlóra, a férjre… bár őt az üzlet, úgy tűnik, egyre inkább jobban érdekli, mint a felesége. Ebben azonban nem lehetünk egészen biztosak, látva az estély utáni tűnődését felesége viselkedését illetően. Tudni azonban nyilván nem tud semmit, és mi is elfelejtjük, hogy végtére is ellene drukkolunk.

András, a szolgálatkész inas – Honti György.

A díszlet kiválóan működik; a festő lakása, az oszlopokkal díszes fogadószoba az estélyen Horesnyi Balázs munkája, díszletkivitelezés – Major Attila. A jelmezeket Pilinyi Márta tervezte, kifogástalan az ördög fekete öltönye, felöltője a piros sállal, feltűnően szép Jolán estélyi ruhája és belépője, de nem kevésbé finoman elegáns nappali ruhája is.

A zenei összeállítás készítőjéről nem kapunk felvilágosítást, pedig nagyon jellegzetes aláfestő részleteket hallhatunk klasszikus művekből.

A rendező munkatársa: Csákberényi-Nagy Anna.

Művészeti vezető: Karinthy Márton.

Remélhetőleg még sok előadást láthat a közönség, hiszen a korábbi előadás-széria Balikó Tamás hirtelen halála miatt szakadt meg. Így szomorúsággal, de mégis örülünk, hogy tovább él a rendezése.

Új bemutató: 2017. november 24.

Budapest, 2017. november 25.

 
Györgypál Katalin
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©