Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HAMLET

Vígszínház

Nehéz megszólalni, de írni sem könnyű a Vígszínház 2017. őszi Hamlet bemutatójáról. Nemcsak arról van szó, hogy Shakespeare legismertebb tragédiája a legtöbbször kerül színre és esetleg meguntuk már a sokféle értelmezést, modernizálást, a vizes jeleneteket, az újrafordításokat, az aktualizálásokat. Nem, most másról van szó. Eszenyi Enikő rendezőként valami újat talált ki. A Hamlet szövegét átíratta oly módon, hogy részben az Arany-fordítás is megmaradt, a Nádasdy-fordítás is benne volt, de a végső szöveget Forgách András hozta létre Vörös Róbert dramaturg segítségével. A sok húzás helyére így mai vendégszövegek kerültek, valamint elhagyták az avíttnak tűnő részleteket. Ez még nem volt elég. Különös hangsúlyt kap Antal Csaba díszlete, föl-le liftező, „stúdiójelenetekre szakosodott” üvegszobájával, amely a főhősnek ad lehetőséget akrobatikus mutatványokra. De játszik a le- s följáró vasfüggöny, az óriás terepjáró (már-már tank), a teniszlabdák és a kis- és nagyméretű koponyák. Néha ontja a homályt a füstgép, és a zenekari árokban rendezték be a „vizes blokkot”, amiben megmártóznak a főszereplők.

És ez mind semmi a címszereplő játékához képest. Ifj. Vidnyánszky Attila a Vígszínházhoz szerződött, s rögtön megkapta Hamlet szerepét, amit hihetetlen dinamikával, három és fél órán át ugrál, birkózik, vasajtón lóg, fut végig megállíthatatlanul. Alakítása színháztörténeti eseménnyé válik, soká fogunk emlékezni rá. Mozgása ugyanis nem öncélú, hanem összhangban van az általa mondott szöveggel, a játszott érzelemmel, az őrültségével, ami nem keverendő össze az „örült”, sem az „őr ült” fogalmaival [ezt most tudtuk meg, a szöveg részeként]. Többször is lerohan a színpadról, fölfut az erkélyre jelenet közben, visszarohan a színpadra, amikor nem bírja szusszal, leül az egyik földszinti széksor karfájára három másodpercre pihenni. Mindehhez nincs egy hamis hangja, nem érezzük, hogy „túljátszaná” a figurát, sem nem modoros, sem nem naiv. Egyszóval hiteles. Időnként a színpadi mozgás cirkuszi akrobata mutatványnak tűnik, és még a vívás is igazinak látszik a végén. Játékának vannak elidegenítő momentumai, mint amikor egy harapófogóval saját fogait húzza ki, közben folyik a szájából a művér, aztán jön a fogak és a bor kiköpködése, ingének összevérezése.

Lássuk a rendezés pozitív elemeit, amelyek az összképben logikusnak tűnnek. Az események dinamikáját Hamlet tébolya határozza meg. Miután értesül a szellemtől apja aljas meggyilkolásáról, minden tettét az erőszak, a bosszúra készülés határozza meg. Nem kímél senkit és semmit. Durvábban bánik Opheliával (Réti Nóra e.h.), anyjával, a két besúgóval, Poloniusszal, mint ahogy azt megszoktuk. Claudiusszal óvatosabb, de csak azért, hogy lecsaphasson rá a kellő időben. Claudius sem az, akit megszoktunk, aljasságát többször nyilvános lelkiismeret furdalással tompítja, imádsága közben derékszíjjal ostorozza magát. A koncepcióhoz tartozik, hogy meggyilkolt testvérének szellemét is Claudius (Hegedűs D. Géza) játssza. Erőteljesebbé vált Laertes (Orosz Ákos) figurája is. Mind elutazása külföldre, mind visszatérése komoly esemény. Húgának és apjának elvesztése őrjöngésbe viszik, figurája Hamlettel harmonizál. Polonius (Fesztbaum Béla) karaktere is erősen változott. Mindig is a megalkuvás, behódolás, felnőtt gyerekeinek pesztrálása volt rá jellemző, ez most a kisszerű nevetségességbe torkollott. A hivatalnokot egy heverő ágyneműtartójában éri Hamlet tőre. Gertrud (Börcsök Enikő) a koncepció legszelídebb pontja, őt Hamlet kis híján vízbe fojtja, amikor számon kéri tőle apja megcsalását. Gertrud gyenge nő és gyenge ember is egyben, szinte tudván tudva issza meg a fiának előkészített mérget.

Új koncepciós elem egyes férfi szereplők nőre való cserélése. Ezúttal a két sírásó vált nőneművé (Kútvölgyi Erzsébet, Venczel Vera), valamint Fortinbrast játssza egy kemény hangú határozott hölgy, lófarokfrizurásan (Gilicze Márta). A nemi szerepcsere nem okoz gondot. Ahogy a terepjáróval érkező szellem érkezése sem idegen számunkra, a liftező üvegszobát is magunkénak érezzük, a cselekmény gördülékenységét remekül szolgálja. Általában véve mai világunkhoz közelebb állnak a rendezésben a szereplők közti emberi kapcsolatok, így kicsit több figyelem jut a Rosencrantz-Guildenstern párosra (Csapó Attila, Zoltán Attila), és Horatióra (Király Dániel), akinek a darab végén egy vendégmonológ is jutott a fennálló rend elleni forradalmi hangulatról az országban (melyikben is?). Ez a monológ harmonizál a színészkirály (Hajduk Károly) szereplésével, aki társulat nélkül érkezett, és eredeti szövege helyett József Attila Levegőt! c. versét mondja el. Mindez pozitív rendezői ötlet, aminek helye, létjogosultsága van egy mai Hamletben. És ez lehetne az aktualitás ezúttal.

Akárhogy is nézzük, a fergeteges tempó és ifj. Vidnyánszky Hamlet-alakítása elviszi a vállán az egész rendezést. Ebbe még a fürdőkádas alámerülés is belefér, bár az utóbbi időben a vizes medencék igencsak elszaporodtak a színházakban. A meztelenül mutatkozás ugyancsak. Utóbbiból kapunk egy adagot, habár nincs rá szükség feltétlenül. Furcsa még az utolsó jelenet, amelyben természetellenes pózban esnek össze a meggyilkolt szereplők, az összes hulla a színpadon landol egymás hegyén-hátán. Mindezzel együtt jó élményt nyújt Eszenyi új rendezése, felráz és kizökkent az eddig megszokott Hamlet-előadásokból. Ezt erősíti, hogy jópárszor kigyulladnak a fények a nézőtéren, és Hamlet egyenesen a közönséghez beszél, felhív néhány nézőt színpadi közönségnek. Egyes jelenetekről videó felvétel készül (Szöllősi Géza), amit a nézők kinagyítva láthatnak a háttérre vetítve.

Erőteljes színészi alakítások sorakoznak fel Hamlet mellé, Hegedűs D. Géza önsanyargató Claudiusa, (plusz a Szellem) igen jó alakítás, Orosz Ákos játéka kiemelkedő, Fesztbaum Béla paródiának tűnő Poloniusa abszolút egyedi. Jó volt Réti Nóra (e.h.) a szokásosnál többet szenvedő Opheliaként.

Börcsök Enikő nem keltette Gertrud illúzióját megjelenésében. Szerepeltek még Viszt Attila (pap), Takács Zalán (Osrick), valamint Szabó Mátyás, Kovács Olivér, Borsi-Balogh Máté (e.h.), Szántó Balázs (e.h.) epizód szerepekben.

Pusztai Judit jelmezei nem visznek bennünket semelyik korba, inkább semlegesek. Hamlet jelmeze sötét nadrág, zakó, fehér ing, az egérfogó jelenetben női felső. A színészkirály reneszánsz kabátja az egyetlen korhűnek látszó jelmez. A többiek kortalan öltözetben mutatkoznak, jelezve, ne a ruhára figyeljünk. Csontos Balázsnak volt sok dolga a lámpák fel-le kapcsolgatásával, a bombasztikus zenei effektusok felelősei: Michal Novinski, Mester Dávid, Szabó G. László. A rendező munkatársa: Egyed Mónika.

Az 1896. május 1-jén megnyílt Vígszínház fennállása óta most először játssza a Hamletet, ami nem csoda, hisz nem tartozik a profiljába. De most megpróbálta, és nem vallott szégyent.

Bemutató: 2017. október 1.

Megtekintett előadás: 2017. november 4.

Budapest, 2017. november 8.

 


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©