Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A KARMESTER SZERETŐJE

Pesti Magyar Színház – Sinkovits Imre Színpad

Monológ egy részben tizennyolc éven felülieknek. A svéd színpadi szerző, Lisa Langseth bizony szókimondóra sikeredett történetét a közönség pisszenés nélkül, néma csendben, megfeszített figyelemmel nézi végig, bámulva a Katharinát játszó Benkő Nóra merész, erotikus megnyilvánulásait. A monológot Teplán Ágnes fordította, rendezte: Varga Éva.

A történet majdnem szokványos: egyfelől nős férfi pici gyerekkel, ráadásul híres művész, másfelől párjával elégedetlen csinos, fiatal nő, aki többre vágyik szerelemben, kalandban. Katharina intellektuális férfi után áhítozik, akire felnézhet, akivel jó az ágyban, és még tanulhat is tőle, mondjuk hiányos műveltségét pótolhatja általa. Mindez nagyon szép lenne, de hosszú távon biztos, hogy nem megy. Már a megismerkedés módja is kódolja a rövid tartamot. A híres karmester, Adam nagy nőfaló hírében áll, a nők megtiszteltetésnek veszik, ha ajánlatot tesz nekik egy fordulóra. Katharina ezen nem gondolkodik, hanem rögtön beleszeret Adamba, és teljesen átadja magát a férfinak.  Az őrülten vágyakozó lány egy hangversenyterem recepcióján dolgozik, ott ismerkedik meg Adammal, önfeledt szerelemérzése miatt nem veszi észre, hogy karmester szeretője meglehetősen megalázó módon teszi magáévá Katharinát (kocsi hátsó ülésén szeretkeznek), soha semmit nem ígér neki, csak kér, követel, lehengerel és elfogad mindent.

Ebből a kapcsolatból egy öntudatos nő maga lép ki, látván a fejleményeket: Adamnak például ezen közben születik egy második gyermeke hites feleségétől. Másrészt sosem mondja, hogy szeretője hagyja ott barátját, élettársát, Mathiast. A lány elragadtatásában előbb felmondja állását a recepción, hogy otthonában fogadhassa partnerét, később elmondja Mathiasnak, hogy egy karmesternek a szeretője. Barátja kiutasítja közös lakásukból, ekkor kiköltözik egy rokona házába, ami messze van a várostól. Gyakorlatilag csak Adam szerelmére rendezkedik be, semmi mást nem csinál, olvas, szépítkezik, telefonál, várja szeretőjét. Érezhető, hogy a kapcsolat rosszul fog végződni, ami be is következik. Katharina „szerencsés” módon megszabadul volt barátjától, Mathiastól, de mikor ezt Adamnak bejelenti, a férfi, aki amúgy is el akarta hagyni alkalmi szeretőjét, mert már megunta, most hosszú nyaralásra készül családjával, és viharos gyorsasággal búcsúzik el szeretőjétől.

A kapcsolat minden mozzanatáról a főhősnő beszámolójából értesülünk. Benkő Nóra maximálisan belakja a kisméretű színpad minden zugát, használja az összes bútort és kelléket, ami rendelkezésére áll, hogy beszámolóját hitelesen adja nekünk tovább. Hatalmas karosszékben ül felhúzott lábakkal, előveszi az Adam által ajánlott könyveket és idéz belőlük, máskor átöltözik, konyakot iszik egy üvegből, sminkel, pezsgőzik, telefonál, válogat a szekrény ruhái között, fésülködik. Mi pedig egyre jobban belelátunk ebbe az egyenlőtlen kapcsolatba, ami száguld a vége felé, csak a főhősnő nem tudja még. Ő tudja meg utoljára. Ha állást kellene foglalnunk, kinek van igaza, vagy ki cselekedett helyesen, akkor nem találnánk megoldást, mert egyikük sem kezelte jól a kapcsolatot. A befejezés megrázó módon számol be arról, hogyan élte át a karmester saját szemszögéből Katharinával való viszonyát, azt, hogy mindössze egy vad vágy kielégítését jelentette számára az autós szeretkezés.

Benkő Nóra egy óra negyven perces monológja óriási teljesítmény mind fizikailag, mind koncentráció, memória tekintetében. Minden percben más oldaláról mutatkozik, elfárad, letargikus lesz, majd megújul, erőre kap, átéli a szeretkezéseket, képes gátlás nélkül beszélni egészen intim, erotikus jelenetekről. Már-már annyira hiteles, hogy egybemosódik a színészi produkció és a szerző [esetleges] magánéleti sorsa. A megteremtett figura azonban sajnálaton kívül mást nem érdemel. Szerelmi csalódását átérezzük nézőként, de egyetérteni vele nem tudunk.

Varga Éva rendezőként és látványtervezőként is jegyzi a színdarabot. Hatalmas kelléktárat biztosít a színésznő számára, amely segíti a monológ hiteles előadását. A jelmezek is kifejezik a kapcsolat épp aktuális állapotát: előbb fehér frottír köntösben, vagyis neglizsében ismerkedünk meg a főhősnővel, majd jön a fekete melltartó és tanga csipkével az erotikus beszámolók alatt, később piros alsóneműbe és piros estélyibe öltözik, amikor győztesnek érzi magát, gondolván, meghódította a szeretett férfit. Az utolsó jelenet a kudarc bevallása: fekete férfi frakkot ölt, és a karmester pikáns részletekkel, szókimondóan előadott vallomását idézi fel.

A rendezőasszisztens: Deme Zsófia. Különleges színészi élményben volt részünk.

Megtekintett előadás: 2017. március 24.

Budapest, 2017. március 27.

Megjelent a Kláris 17/6. számában.

Földesdy Gasbriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©