Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SÖRGYÁRI CAPRICCIO

József Attila Színház

A jó öreg – és már halhatatlan – Bohumil Hrabal, aki úgy halt meg, hogy kiesett a kórház ötödik emeleti ablakán, most Németh Dóra dramaturg által került a József Attila Színház színpadára. Pedig azt hittük, hogy a Jiri Menzel által rendezett kitűnő, azonos című film (1980) marad meg utoljára emlékezetünkben, no meg az író eredeti regénye Hap Béla fordításában.

De miről is szól a Sörgyári capriccio? Még hogy capriccio! Mi a capriccio? Igen, szeszélyes, csapongó, kötetlen formában írt zenemű, vagyis ez esetben irodalmi mű. Hát a sörgyárban és a sörgyár környékén történt események rapszodikus cselekménysora azért egy fonalra van felfűzve, a főszereplő, Maryska „fonalára”, ám a regénnyel ellentétben, a színpadi változatban Maryska férje, Francin mesél el mindent. Ez a Francin oszlopos dolgozója a sörgyárnak, és nyugodt élete lehetne, ha nem veszi feleségül a tűzről pattant, életvidám, dinamikus Maryskát, aki nem bír magával. Unalmas férje mellett újabb és újabb szórakozást keres, hogy kiélvezze fiatalságát. Hosszú haját naponta fésülteti, mosatja a fodrászatban, sörfelismerési magánszámot rendez, táncolni tanítja ügyetlen férjét, s mikor eltörik a bokája, az orvos vigasztalja naphosszat. A rádió megjelenésével egy időben levágja hosszú szoknyáját térdig érőre, majd levágja a kutya farkát is puszta szórakozásból. Szegény állat így válik Maryska áldozatává. Végül saját haját is levágatja, hisz eljött a minden dolog megrövidülésének az ideje. Mindezt olyan ártatlanul cselekszi, hogy az embernek megszakad a szíve a gyönyörűségtől.

Egyszóval átkozottul jó nő ez a Maryska, minden férfi szerelmes belé, ő pedig kelleti magát előttük, de nem komolyan kacér, csak játékosan, gyanútlanul, önfeledten. Legnehezebb Francinnak elviselni neje feltűnő viselkedését. A történetbe bekapcsolódik Pepin sógor is, aki nem szól semmit a látottakon, csak somolyog magában, majd lefűrészeli az asztal lábát, amikor minden megrövidül.

Hargitai Iván rendezése ezúttal nem a sörgyárat varázsolja elénk a színpadon, hanem egy exkluzív fodrászüzletet, ez ad keretet a történetnek. Míves, faragott tükrök előtt ülnek a férfi és női vendégek, őket a hajdani Osztrák-Magyar Monarchia színvonalán szolgálják ki a fodrászok. A fodrászat mint keret, végig megmarad, s ad helyet a disznóvágásnak, a sörversenynek, a biciklizésnek, lábtörésnek, Francinék lakásának, és minden más jelenetnek (Díszlettervező: Horesnyi Balázs). Szellemes megoldás a hatalmas tükröknek ajtóként való alkalmazása kellékek beadására, másfelől furcsa a színpad középi felsorakozás, Maryska vetkőzésekor háttal álló két férfi tartja a spanyolfalat, hajának levágásakor egész sorfal veszi körül takarás céljából, s szolgál spanyolfalként, amikor átalakul.

A jelmezek korhűek is meg nem is. Tökéletesen elegáns öltözete van Gruntorád doktornak, és testhez álló szoknya és blúz összeállításai az egyetlen női főszereplőnek, aki rendeltetésszerűen viseli is azokat. A többi szereplő korabeli munkásruhát visel, fehér köpenyt, a nők főkötőt, habár ők csak statisztálnak (Jelmez: Kárpáti Enikő). A jelmezek, a kellékek az 1920-as évek elejét idézik, a cselekményt erősen meghatározza a rádió elterjedése Európának e térségében.

Rendezői furcsaságnak tűnik, hogy Francin, a férj tölti be a narrátor szerepét is, ő képviseli a sörgyárat, minden fontos dolog a gyárban történik, így az is, hogy a lovas kocsikat automobilra cserélik fel, és rádiókészüléket vesznek, amely zenét és híreket közvetít, bár ettől nem lesznek boldogabbak az emberek. Francin viszont bölcsebbé válik a történet végére, kiismerte vonzó felesége árnyoldalait, egyre súlyosabb teher nehezedik rá az idő múlásával.

Fekete Réka Thália (Maryska) nőiessége lehengerlő, kacérsága néhol magamutogatássá fajul, alapjában véve vonzóan uralja a szerepet. Zöld Csaba (Francin) a férj és a narrátori szerep mellé harmadikként néha gitározik is egyet a színpadon ülő két másik zenész mellett. Szenvtelenül, szinte érzelemmentesen játssza végig a szerepet, arckifejezése mutatja legfeljebb, mennyire szenved, vagy viseli el valamennyire a vele történteket. Ujréti László (Pepin) felszabadultan mókázik, gajdol, fontoskodik, jó ránézni, mert vérbeli játékot produkál. Gazdag Tibor (Gruntorád doktor) figyelemreméltóan alakítja a szerelmes doktort, aki Maryska lábtörésekor megfeledkezik magáról, majd elalszik, az asszony ölébe hajtva fejét. Humoros jelenség Fila Balázs (Boda Cervinka fodrász) epizód alakítása, kántáló hangján gyönyörködik Maryska loknis hajában. Kisebb szerepekben Ömböli Pál (kovács), Chajnóczki Balázs (tűzoltó parancsnok), Vaszkó Bence (pincér) tündökölnek, valamint a Nemes Nagy Ágnes Színészképzés hallgatói. A koreográfus: Gyöngy Zsuzsa, korrepetitor: Grósz Zsuzsanna.

Szólni kell az előadás zenéjéről. Mike Krisztián és Sánta Martin (harsona és tuba) a színpad szélén ülve aláfestő zenét játszanak, míg Grósz Zsuzsanna (zongora) valahol a színpad mögött (alatt, mellett?) játszik erőteljes muzsikát, megteremtve a sörgyári, illetve a fodrász szalon sajátos hangulatát.

Kár, hogy az írót, Bohumil Hrabalt nem hívta meg a színház az előadásra, illetve a próbákra. Biztos adott volna néhány jó tanácsot regényének színpadra alkalmazásához. Hrabal egy sörgyár mellett töltötte gyermekkorát, élményeit első kézből szerezte műve megírásához. A sírból is visszajöhetne.

Bemutató: 2016. december 10.

Budapest, 2016. december 17.

Megjelent a Kláris 17/3. számában.

Földesdy Gabriella

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©