Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

RÉSZEGEK   

Nemzeti Színház – Gobbi Hilda Színpad

Ivan Viripajev 42 éves orosz drámaíró, rendező, forgatókönyvíró, a düsseldorfi Schauspielhaus felkérésére írta a Részegeket, ősbemutatója 2014-ben volt, amit Viktor Rizsakov rendezett, ahogy a mostani nemzeti színházi bemutatót is ő rendezte. Dramaturg és fordító: Kozma András.

A felkérés nem lehetett véletlen. Korunk zsákutcás életformája és minduntalan megélt csalódása az élet minden területén kíváncsivá teszi az embert, vajon egy kelet-európai művész hogyan látja a nyugat-európaiakat, nagy szabadságukat, demokráciájukat, netán önzésüket, szerzésvágyukat. És Viripajev nem titkolta el véleményét a fogyasztói társadalom árnyoldalainak, polgárai útvesztésének kinyilvánításáról. Mintha azt mondaná az író: Ti akartátok, hogy véleményt mondjak, tessék, itt van, ilyenek vagytok, nézzetek szembe önmagatokkal!

Ha ezt is sugallja Viripajev műve, nem valószínű, hogy ez megtörténik, és a civilizált, kényelmesen élő, színházba szórakozni járó közönség szembesülni akarna önmagával. De ha mégis akar, mit kap Viripajev Részegek-jéből? Az előadás néhány színpadi jelenetben kiüresedett élethelyzetekben láttatja az összes szereplőt, akik magyarázzák cselekedeteik motivációit, vagy mentséget keresnek tetteikre, papolnak, vádolnak, esetleg beismernek valamit. Mark (Trill Zsolt) filmfesztivál igazgató öntelt, gőgös személy, Rosa (Barta Ágnes e.h.) prostituált, istenként néz fel rá, de a férfi még akkor is szerepet játszik, amikor látszólag önkritikát gyakorol. Laurenz (Fehér Tibor) állítja, hogy ő sosem hazudik szerelmének, nem csalja meg, Magda (Katona Kinga e.h.) ezt nem hiszi el. Laurenz ordítva osztogatja jó tanácsait a hallgatóságnak, lényege: „ne fossatok!...” [értsd: ne sajnáltassátok magatokat, ne zúdítsátok a komplexusaitokat a többiekre!]. Laurát (Ács Eszter e.h.) elhagyta a vőlegénye, szomorú. Összetalálkozik négy biciklis fiúval, egyikük, Max (ifj. Vidnyánszky Attila) leszólítja a lányt, aki csak akkor áll szóba a fiúval, ha azonnal feleségül veszi. Gustav (Kristán Attila) és Linda (Nagy Mari) nem egyenrangú házasságban élnek, a férfi az erősebb, míg Karl (Tóth László) és Lora (Szűcs Nelli) házasságában a nő a domináns fél. Férje Marthával (Mikecz Estilla e.h.), egy fiatal lánnyal rúg ki a hámból, de kapcsolatuk megszakad.

A szokványos, vagy éppen kevésbé szokványos epizódok nem ragadják meg a néző fantáziáját, túl direkt módon vannak jelen, folytathatatlanok, nem általánosíthatóak. A szereplők (egy kivétellel mindig a férfiak) szentenciaként fogalmazzák meg és ordítják világgá a leszűrt igazságaikat. Mondhatni, az éppen szónokoló szereplő szánkba rágja, kiabálja, vegyük tudomásul mindezt, és éljünk úgy, ahogy előírják nekünk a színpadról. Mit kezdhetünk azzal, hogy mindenki hazudik legbensőbb magánéletében is, nem tudunk önmagunk lenni, hogy mindent vissza kell adnunk, amit életünkben kaptunk? Felszólításra nem megy, válaszolhatjuk egyszerűen. Vajon az író, vagy a rendező miért nem próbál áttételeken keresztül hatni a közönségre? Régi, bevált klasszikus módszer.

A díszlet egy hatalmas, négyszögletes plató, ennek közepén áll egy oszlop tájékozódási pontként. Néhány szék időnként funkcionál, de a szereplők többször a földön ülnek, vagy a plató oldalán felállított és kottatartóval ellátott zenekari székek felől jönnek elő, többször vissza is térnek ide. Az előadás kezdetén mindenki kezében valami „zaj-eszköz” található, papírzacskó, lánccsörgés, pohár ütögetése tálcához stb., ezekkel adnak rövid koncertet a színészek. Az előadás folyamán a platót lassanként elárasztják vízzel, ezért mezítláb kell közlekedni, a Markot játszó Trill Zsolt bele is fekszik a vízbe, csurog a víz a ruhájából. Max és három barátja biciklivel kerekezik az oszlop körül a jelenetük végéig. A férfi jelmezek nem jellegzetesek, ing, nadrág összeállítás mindenkinek, a nők fémes hatású ruhákban mutatkoznak, vagy színtiszta fekete szerelésben (Díszlet- és jelmeztervezők: Maria Tregubova, Alekszej Tregubov). Díszlet, jelmez lehetne akármi más. Az elárasztás sem új dolog.

A cím is sugallja, hogy a „részegség” fontos szerepet játszik. Bár az illuminált állapot nem érhető tetten a színészeken, ők maguk is hangsúlyozzák, hogy totál részegek, és ebbeli állapotukban tesznek, mondanak valamit. Nincs jelentősége, a megnyilvánulás nem bátrabb, mint józan állapotban, nem is más, nem igazabb, jobb, mintha nem lenne részeg a nyilatkozó. A jelentőségteljes cím így okafogyottá válik, a kimondott szó nem tabu, nem tilos, nem kell hozzá részegnek lenni. (A színház magazinjában az áll, hogy van egy vulgárisabb és egy választékosabb szövegváltozat, köztes megoldásra törekszik a rendezés e tekintetben. A szándék ellenére sűrűn hangzanak el trágár kifejezések az előadásban.)

Lelkes színészi alakítások segítik Ivan Viripajev gondolatait és Viktor Rizsakov rendezését. Nagy teher súlyosodik Trill Zsoltra, aki nyitja és zárja a nyilatkozók, „megvilágosulók” sorát, hatalmas energiákat szabadítva fel magában. Megpróbál világos értelmet adni mindannak, amiről beszél. A többi színész is szolgálja tisztességgel az ügyet, Fehér Tibor még humorral is fűszerezi magával ragadó játékát, ifj. Vidnyánszky Attila bájosan játssza az első randevúját átélő első szerelmes élmény örömét. A nők közül jelentős volt Ács Eszter (e.h.) és Mikecz Estilla (e.h.) alakítása, Szűcs Nelli kihívó jelenségének felmutatása, Barta Ágnes (e.h.) dinamikus játéka. Visszafogottak voltak a többiek, Nagy Mari, Kristán Attila, Tóth László, Katona Kinga (e.h.).

A video-látvány tervezője Vlagyimir Guszev, rendezőasszisztens Herpai Rita volt.

 Bemutató: 2016. november 19.

Budapest, 2016. november 22.

Megjelent a Kláris 17/2. számában.                                   

                                   Földesdy Gabriella

 Á ZN
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©