Évente legalább egy olyan
előadás kerül
a Vígszínház valamelyik
játszóhelyén bemutatásra, amely már
bizonyított a világ
színházainak valamelyikén. Tudatos
döntés ez a színházvezetőség
részéről. Az
újdonságok, ha náluk jól
teljesítenek, akkor más hazai
színházaknál is otthonra
lelnek. Ebben a „csapjunk le egy trendi darabra”
mentalitásban az Eszenyi Enikő
vezette intézmény egyértelműen
trenddiktáló szerepkört tölt be a mai magyar
színházi életben. Az idei évadban az Audiencia című
világhírű sikerdarab érkezett
a Pesti Színházba, mely előadás korábban
Londonban és New Yorkban hódította meg
a nézőket.
A II. Erzsébet és 8
miniszterelnöke
közötti beszélgetésekbe bepillantást
nyújtó színdarab amolyan
„nézzünk be a
kulcslyukon” stílust ígér szellemes
formában. A bulvársajtó
jóvoltából naponta
kapunk valamilyen hírt a király család
tagjairól, de az audienciák nincsenek
ennyire előtérben. Az önéletrajzok kedvelői előnyben
vannak, hiszen ők már
találkozhattak a heti társalgások egy-két
részletével, de a közönség nagyobbik
része lehet, még nem hallott ezekről az
alkalmakról. Ha homály nem is fedi a
találkozókat,
sajtótájékoztatókat azért nem
tartanak az átbeszélt témákról.
Érthető a titkolózás, nem illik kifecsegni, ami
ott elhangzik. A több évtizede
tartó audienciákról csak egy-két
konkrétum került napvilágra, így Peter Morgan
olyan fiktív szövegeket írt, ahogy szerinte
zajlottak és zajlanak ma is ezek az
eszmecserék. A kronológiát sem követte,
így az egyik ülés akár hatvan évvel
korábban, egy másik pedig már napjainkban
játszódott. Ez a megoldás éberséget
kíván főleg azoktól, akik nem járatosak a
brit politikában. Nekik jóval több
újdonságot tartogatnak majd a párbeszédek,
mint azoknak, akik nagyjából képben
vannak a szigetország történéseivel.
A magyar színrevitel
rendezésére Valló
Pétert kérték fel. A
„nagyöreg” jól mozog az angolszász
darabok között, szinte
ezekre szakosodott. Most is kétféle feladatkört
látott el, ez már a védjegye
is, amolyan 2 az 1-ben megoldás szerint rendezte az
előadást, és saját maga
készítette a díszletet is. A falakat kék
színnel vonta be, amely háttérként is
szolgált, ha archív felvételeket vetítettek
rá. Néhány képet is kifüggesztett,
a mai divatot kihasználva segítségül
hívta a videotechnikát, így egyik percben
festményeket, a másikban már
történelmi dátumokat láthattunk rajtuk.
Valló nem
akart pontatlan lenni, ezért a királynőt asszonyomnak
szólították a szereplők,
ezzel elkerülte azt a gyakori hibát, amikor az
uralkodót madame-nak nevezik. Az
ültetésnél azonban nem volt ennyire precíz,
mert a II. Erzsébetet alakító Halász Juditot a baloldalra ültette.
Ezzel szemben, ha a királynő audienciát
tart, akkor a nézőtérről figyelve ő a jobboldalon foglal
helyet. Az eredeti
szövegbe Peter Morgan nem kevés humort szőtt bele. Ezt
átírták magyar viszonyok
közé, de a hatás nem lett ugyanolyan. Érdemes
lett volna kerülni a lapos
poénokat.
Talán sokakat meglepett, amikor a
szereposztás kihirdetésekor megtudtuk, a főszerepet
Halász Judit kapta. Nem
azért, mert nem neki való feladat volna. Hanem
azért, mert olyan élőszemélyt
kell megformálni, akit szinte csak a
híradókból mosolyogva és integetve
ismerünk. Láthatóan Halász is sokat
küzdött II. Erzsébet karakterével. Az
élőbeszédben többször hadart, és
jó néhányszor szöveget is tévesztett.
Ennél
fájóbb, hogy elmaradt
játékából a királynőre oly nagyon
jellemző titokzatosság
és az ilyen szerepeknél szinte már kötelezően
elvárt kísérteties hasonlóság.
A miniszterelnököknél
négy színész (Igó
Éva, Hegedűs D. Géza, Fesztbaum Béla, Seress
Zoltán) alkotott maradandót. Persze,
ahány kormányfő, annyiféle ember. A heti
megbeszélések ezt jól visszaadták.
Volt köztük olyan, aki gyónni járt az
audienciákra, de olyan is akadt, aki
harcolni érkezett, más pedig
színtelenségével keltett feltűnést.
Az Audienciát a királynővel
és 12
miniszterelnökével hirdetik, pedig már ez is
történelem, hiszen a brexit miatt
már a 13. kormányfője regnál Angliában. Az
a hír járja, hogy 2017 februárjában
II. Erzsébet 65 év uralkodás után lemond a
trónról unokája, Vilmos herceg
javára, de az már egy másik történet
lesz…
Bemutató:
2016. október 14.
Veszprém,
2016. november 1.
Barta Magdolna
Á ZN