Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A NADRÁG

Karinthy Színház

A Karinthy Színház megint bemutatott (felfedezett) egy magyar remekművet, egy kitűnő vígjátékot a nézők örömére, láthatóan a szereplők kedvére is.

A vígjáték, ha jó, időtlen. A nadrág, időtlen. A szocializmusban, a 60-as évek környékén játszódik, a kornak megfelelő stílusban, környezetben. Az alapprobléma örök, akárhol is „élnek” a szereplők. Egy nős és „fontos” ember kiszállásaira vonattal utazik, hogy városába visszaérve ne a lakására, hanem a szeretőjének juttatott lakásba mehessen, észrevétlen, egy kellemes éjszakára. Ez idáig bárhol és bármikor (bármilyen társadalomban) megtörténhet. Előfordulhat, hogy egy valamiért „fontos” ember lakást vesz (utaltat) a szeretőjének, titokban hozzájár, nem akar válni, és nem szeretne semmilyen kellemetlenséget, csak a kellemes időtöltésre vágyik – megérdemli, gondolja – hiszen rengeteget dolgozik.

A titkot nem lehet megőrizni, és ebben már szerepe van a szocializmusnak mint környezetnek. Egy vállalatigazgató csak egy lakótelepen tud lakást szerezni a szeretőjének, a lakótelep pedig nem éppen megfelelő hely a titok megőrzésére. Már elkezdődött a pletyka, amikor Berta, a szerető az esetleg várható (és nem várt) bébi jövetelét tervezi. Először az igazgató elvtárs és a szeretője csak huzakodnak a problémán, majd eldurvul a vita, és a szerető fiatal hölgy (Berta), hogy éreztesse, ő is dönthet, vízbe dobja a nagyon fontos ember nadrágját. Hirtelen óriási (vígjátéki) baj fekete fellege borítja be a színpadot. Hogyan menjen el az igazgató elvtárs a vállalati ünnepségre, ahol még az adott napon a szocialista munkaerkölcsről szóló beszédét kell megtartania? Adódik egy vígjátéki „lehetőség” – jön egy kedves, de rang nélküli fiatalember, aki feleségül kéri Bertát, az igazgató leüti, és elveszi a nadrágját. Igen ám, de közben elkezdődött a nap, és egy háziasszony a lépcsőházba kiülve borsót tisztít, őelőtte nem sétálhat el az igazgató elvtárs a munkatársának, a gépírónőjének a lakásából. Ki menti meg végleg a helyzetet úgy, ahogy egy vígjátékban kell? A feleség, aki hozza az igazgató elvtárs ünnepi ruháját, hogy felöltözhessen – és minden marad a régiben.

A darab tökéletesen megfelel egy francia vígjátéknak, sőt az alapötlettel túl is szárnyalja néhányukat, és a lebonyolításba a szerző, Dunai Ferenc a szocializmus minden paradox, ellentmondásos, képmutató megoldását beleszorította, ezzel utánozhatatlan értéket hozott létre. Ilyenek az igazgató elvtárs tartózkodási helye és a megtartandó szónoklat tartalma, amit igazgató elvtárs gyakorlásképpen elő is ad a színen, vagy a feleség által keresett telefon, amikor kiderül, hogy a szerető nem párttag, tehát nem jár neki telefon, hasonlóan tanulságos és roppant humoros is a szerelmes fiatalember elbocsájtása a munkahelyéről, csak azért, mert beleszeretett az igazgató elvtárs szeretőjébe. Előkerül tehát a vígjátéki raktárból a féltékenység is, amely remek érzelmi mozgatója az eseményeknek, függetlenül attól, hogy a 19. században játszódik a darab Franciaországban, vagy a szocializmusban, Magyarországon

Nem ismerem a darab nyomtatott verzióját (bár 2006-ban megjelent itthon a szerző drámakötete), de úgy vélem, hogy a színpadról hallott szöveg megfelelhet az eredetinek, csak annyi aktualizálás volt megfigyelhető, amennyit a téma általános jellege megengedett. Ebben Karinthy Mártonnak, a rendezőnek lehetett nagy szerepe – és egyetértek vele. A ma már klasszikusnak tekinthető stílus (korhű szavak, hangsúlyok, emberi kapcsolatok) nem ártott a darabnak, sőt a közönség élvezte, hogy (csak színházban) hallhatja a régmúlt hangját, érezheti hangulatát.

Ha viszont ez volt az eredeti szöveg, akkor nem csodálkozunk, hogy betiltották és betiltották magát a szerzőt is, vagyis más darabjait sem játszották. Pedig A nadrág parádés szereposztással kezdte az életét 1962-ben, rögtön a megszületésekor, a Vígszínházban. Ruttkai Éva és Feleki Kamill játszották a főszerepeket. Érdekes lenne megismerni az akkori vitákat, a kritikákat a darabról, de szerencsére azok elévültek, nem érdemes időt tölteni velük, a darab túlélte a megjegyzéseket, így tesz igazságot a történelem, az élet.

Kerekes József igazgató elvtársa nagyon meggyőző volt. Ő valóban egy szocialista nagyvállalat igazgatója volt a színpadon. Határozott, hangos, ellentmondást nem tűrő, képmutató, az elveket csak elméletben valló, roppant igazságtalan, követelődző, és ehhez Kerekesnek remek volt az arcjátéka. Sokat gyakorolhatta, mert nagyon természetesnek tűnt. Gubik Ági méltó partner volt. Hozta a „szocialista” szerető minden sajátosságát és az érdekkapcsolatok általánosságát is. Egy igaz és hűséges férfiért, aki szegény, nem éri meg elhagyni egy ekkora elvtársat, aki lakást is tud szerezni, és aki az abortusz felét is szándékozik kifizetni.

Meg kell említeni – visszatérve magához a darabhoz –, hogy a szerző minden lehetőséget megragad, hogy a bohózat irányába vigye el a történéseket. Berta, a szerető és a feleség (Balázs Andrea) a kisvárosnak megfelelően egy iskolába jártak, osztálytársak és barátnők is voltak. A rövid közös jelenetükben Gubik és Balázs remek, iróniával, gúnnyal teli jelenetet ad elő, aminek során az erőltetett rangkülönbségek lufija a közös borsóleves evéskor kilyukad, semmissé válik.

Danyi Krisztián szerepe talán a legnehezebb, ő alakítja a szerelmes fiatalembert, Lacit, a műszaki rajzolók közül. A sorsa változatos, hol boldog, a reményei megvalósulni látszanak, majd leütik, majd kirúgják a munkahelyéről, elveszik a nadrágját, bízik az igazában, majd megint leütik stb. – így nem csoda, ha kissé darabos volt a játéka, valószínűleg ilyen darabosan viselkedne az ember hasonló változások során az életben is.

A megvásárolható, a munkatársak érdekeinek védelmére nem alkalmas szakszervezeti vezető figuráját jól alakította Marton Róbert. Hajcsavarjaival, testtartásával és cikázó szemével a 60-as évek házmesterének, szomszédasszonyának emlékét eredményesen idézte, rövid színpadi jelenetében, Vertig Tímea.

Juhász Kata és Tordai Hajnal tervezték meg a darabhoz a környezetet, a díszletet és a ruhákat, amivel hozzájárultak a darab sikeréhez.

Gratulálunk a Karinthy Színház választásához és a kivitelezéshez!

Budapest, 2015. november 24. 

Tóth Attiláné dr.

♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©