Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

FEDÁK SÁRI

Nemzeti Színház – Bajor Gizi Szalon

Szűcs Nelli önálló estjében idézi meg a legendás, híres színésznőt, akiről a legtöbbet írtak a korabeli lapok, akit ünnepeltek isteni dívaként, majd börtönbe csuktak, megrágalmaztak, végül eltiltottak a színpadtól. Fedák Sári fogalom volt, a tarokk kártyában (és/vagy az ultiban) az ő neve jelenti a legmagasabb licitet. Ez utóbbi elhangzik ugyan Szűcs Nellitől, de most sem tudjuk meg, hogyan került erre sor, ki találta ki, hogy bekerüljön a kártyalicitbe. Fedák Sáriról oly sok legenda kering, egymásnak ellentmondóak is vannak közöttük, most örülhetünk, hogy Szűcs Nelli helyre teszi egyiket, másikat. A színésznő két naplója szolgál alapanyagul mindehhez, meg Dénes Zsófia, Rákosi Jenő és még sok más korabeli nyilatkozót is megidéz az előadás. A naplókat és a korabeli szövegeket Dávid Zsuzsa és a fellépő színésznő alkalmazta színpadra, rendezte: Dávid Zsuzsa.

Amit látunk közel két óra alatt a Nemzeti Színház toronyszobájában, az fergeteges. Szűcs Nelli szövegmondása váltakozik, hol önvallomásként számol be Fedák életéről, máskor idéz valakit vele kapcsolatban. A megidézett személyt hangjával, beszédstílusával, gesztusaival utánozza. Köztük Molnár Ferenc, Rákosi Jenő, Dénes Zsófia utánzása kiemelkedően jól sikerült. De eljátssza a felidézett párbeszédet is, amikor a tárgyaláson ellene vallanak, amikor a bíró vagy az ügyész kérdezi, vádolja.

A hosszúkás teremben nem sok nézőknek szánt szék fér el, és a színpad is elég kicsi, de ezt a kis térséget a színésznő száz százalékosan belakja. Ő maga építi fel az aktuális hátteret (vetített háttér és függönyök segítségével), cipeli be- és ki a kellékeket, kapkodja magára és veti le a jelmezeket, hogy minden percben újat hozzon elő s öltözzön bele (jelmez: Vecsey Kinga). A szemünk káprázik a sok tüll anyag, ötvenféle sál, kalap, cipő cseréje közben. A díszlet- és jelmezen kívül még a hajviselet is állandóan változik a hosszú copftól a leengedett hajon át a kontyig. Alig van néhány pillanat, amikor Szűcs Nelli nem táncol, hajlong, vagy szalad keresztül-kasul a pici színpadon, amin belül van még egy színpad függönnyel elválasztva az előtértől. Ugyanígy játszik a virtuális ablakok sötétítésével és világosításával, a szöveghez illesztve a mozdulatokat (díszlet: Olekszandr Bilozub és Szűcs Nelli). A háttérben sűrűn megjelennek korabeli fotók Fedákról és kortársairól (kivéve két nagy ellenségét, Kürthy Sárit és Honthy Hannát), erőteljes hangeffektusok kísérik a megidézett eseményeket, és jó néhány operett sláger is elhangzik, amelyeket Fedák annakidején sikerre vitt, ezeket most az őt megidéző színésznő kellemes hangján hallhatjuk (Videó: Jóvér Csaba, zene: Kovács Adrián).

Fedák Sári nemcsak primadonna volt, híres színésznő, aki a Bob herceg és a János vitéz címszerepeit játszotta több száz előadásban, s ettől kezdve sztárgázsival jutalmazták szerepléseit, hanem jelenség volt közel negyven évig. Botrányaival, Molnár Ferenccel kötött házasságával majd válásával, jótékonykodásával mindig felhívta magára a figyelmet, lakásán adott estélyei híresek voltak, élete a nyilvánosság előtt zajlott. Azok közé tartozott, akik a hétköznapokban nem különösebben szépek, de a színpadra lépve kivirulnak, ragyognak. Szűnni nem akaró tapssal hálálta meg a nagyérdemű színpadi jelenlétét énekes és prózai szerepeiben is. Probléma mindig a politikai baklövésekből adódott. Kommunistának és nyilasnak is titulálták, egyik sem volt igaz, ellenségei ügyesen áskálódtak ellene, mert sikerült börtönbe juttatni 1946-ban. Az önálló est részletesen idézi fel ennek történetét, nagy átéléssel kísérve a megalázott, vidékre száműzött volt primadonna utolsó fellángolását és a szomorú véget. Szűcs Nelli nagy szenvedéllyel, őszinte átéléssel viszi végig a legendás színésznő meghurcoltatását, ez egyrészt kiváló jellemformáló készségének, másfelől a közös kárpátaljai származásnak is köszönhető, hisz Fedák Beregszászon, Szűcs Nelli Tiszaújlakon (ma Ukrajna) született. Mindketten játszottak a János vitézben, de Nelli a prózai változatban és a boszorkát, míg Fedák a daljátékban, címszerepet.

Az önálló est kiemelkedő színvonalú élményt nyújt mindenki számára függetlenül attól, ismerte-e Fedák életét korábban, vagy épp csak a nevét tudta eddig. A produkció felöleli a primadonna egész életét, egyéniségét, tündöklését és bukását egyaránt. Több aspektusból láttatja a főhőst, közelít az objektivitáshoz, teljesen nem éri el azt, de törekszik rá. Szűcs Nelli alakítása átfogóbb, jelentősebb, mint azt bárkitől elvártuk volna. Összes képességét, lényének leglelkét adja Fedák Sári alakjának megelevenítésére. Eddigi kiváló színészi teljesítményét nagy vonalakban, ám hiányosan ismervén sem képzeltem volna, hogy szinte felülmúlja önmagát ebben a szerepben. „Brávó!”, kiáltott fel valaki a zajos taps közepette. Háromszor is brávó! Előadás végén megközelítőleg olyan tapsvihart kapott a színésznő, mint amilyenről hallottunk Fedákkal kapcsolatban, akit sokszor egyfolytában, állva tapsolták a hálás nézők, közel fél óráig egy-egy szereplése után.

Budapest, 2015. november 26.


Megjelent a Kláris 16/4. számában

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©