Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A NOSZTY FIÚ ESETE TÓTH MARIVAL

Újszínház

Mikszáth Kálmán utolsó – és leghíresebb – regényét 1910-es megszületése óta a dzsentrivel való teljes leszámolás kíméletlen (szocialista időkben a kritikai realizmus) példájaként emlegették, ezzel szerezve teljes jogot szerzőjének a legjobb magyar írók irodalmi kánonjában. Csakhogy a két háború közti „neobarokk” korszakban elvetemült színházi emberek (Harsányi Zsolt adaptálta a Vígszínház kérésére) megváltoztatták a mű befejezését, és Marit hozzáadták mégis Ferihez, minden számítás, kártyaadósság, váltóhamisítás, Velkovics Rozi elhagyása és más bűnök ellenére, amiket vagy kihagytak, vagy jelentéktelenné tettek a boldog vég kedvéért: hadd örüljön a közönség a két szép fiatal boldogságának, hisz szeretik egymást. Na, de nem lehet megváltoztatni a szerző eredeti szándékát, és különben is, a dzsentri réteg végpusztulásának élősködő, káros voltát nem lehet letagadni, ezért vissza kellett állítani az eredeti állapotot. Ez meg is történt többször, most, az Újszínház jelenlegi előadásában Bártfay Rita dramaturg és Vass György rendező által.

A rendezés nem kímélte a Noszty családot és rokonait, nem tompított, hanem még jobban elmélyítette a számítással megszerzendő hozomány alávalóságát. Az érdekházasság legsötétebb válfaját hozta színre, amikor Ferinek szemernyi mentsége sincs tettének elkövetésére. Az egész Noszty család az ingyenélésre van berendezkedve, Feri apja (Mihályi Győző), és húga (Pikali Gerda) már alig várják, hogy beülhessenek a „készbe”, amit Feri (Almási Sándor) fog majd megteremteni az elszegényedett, eladósodott név viselőinek. A főbb mulatós jelenetekben pedig tanúi vagyunk a kor uram-bátyám kapcsolatokra épülő, „ihaj-csuhaj, sose halunk meg” hangulatban élő felelőtlen szórakozásainak. Az önfeledtségbe hajló mulatás nem az egészséges jókedv része, inkább valami beteges tor kivetülése cigányzenében, féktelen táncban. Hangsúlyt kapnak olyan elemek, amelyeken korábban átsiklott a rendezés is, és a nézők is. Mari (Szilvási Judit) és Rozi (Bálizs Anett) szinte verseng a szerelemben Feriért, végül Mari nem a hozományvadász voltát kifogásolja udvarlójának, inkább azt, hogy elhagyta Rozit, akinek házasságot ígért korábban. Stromm Adalbert ezredes (Nagy Zoltán) szerepe is kiteljesedik, mikor az elmaradt esküvőn megjelenik, és aláírása hamisítójának fejére olvassa régi bűnét. De nagyobb szerepet kapott Tóthné (Kökényessy Ági) is, mivel itt házasságpárti minőségében van jelen. Őt nem érdekli, hogy Feri milyen gazságokat követett el, a saját renoméját akarja megmenteni, a kompromittált lányát férjhez adni, hogy befogja a világ száját, másrészt szereti a fényűzést, a vendégek jól tartását, a saját maga tündöklését, franciás öltözködését, piperéjét, amihez az utolsó pillanatig ragaszkodik, és sírva hagyja ott a vendégeket.

Új színfolt a rendezésben, hogy minden jelenet előtt végigszánt a színpadon keresztben egy rikkancs (Csató Gábor), lobogtatva egy korabeli újságot, és hírlapi eseményként mondja el a fejleményeket, mintha minden momentumról az újságból értesülhetnénk elsősorban. A rikkancs jó ötlet, mert Mikszáth valóban egy újsághír alapján fogott hozzá a történet megírásához. Az újsághír egy esküvő elmaradásáról adott hírt, valahol Dél-Magyarországon.

Berg Glória díszleteit kissé darabosaknak találtam, a táncterem, az étterem, a megyeházának falai masszív épületbelsőket imitáltak (eklektikus stílusban), mégis úgy néztek ki, mintha mézeskalácsból lennének formázva. Könnyebb eset volt a két lány párnacsatája a rézágyban, és az „in flagranti” jelenet ugyancsak a rézágy segítségével. A jelmezek ötletszerűek voltak, Tóthné és Vilma volt a legelegánsabb, Rozin koszorús lánynak való rózsaszín ruha volt, Mari jelmezei egyszerű, sőt olcsó ruháknak tűntek. A férfiak közül Kopereczky jelmeze kirítt a többi közül, prémes mellénye egy óriás szánhúzó kutya benyomását keltette.

Óriási szereplőgárdát mozgat a színház, a felsorolás is hosszú lenne, inkább kiemeléssel próbálom bemutatni a szereplőket. A nők közül Bálizs Anett (Velkovics Rozi) játéka tetszett a legjobban, hamvas báj tette széppé, a karaktert is jól hozta. Kökényessy Ági (Tóthné) egy teljesen új figurát hozott e szerepkörben, affektált beszéde, tündöklési vágya meghökkentő volt, a szerep eddig megszokott jellegtelenségéből lépett elő fontossá. Szilvási Judit (Mari) kissé szürkének, szinte gyerekesnek tűnt időnként. A férfiak közül Szakács Tibor (Kozsehuba, Topsich, Brozik) jeleskedett, főként hadaró, beszédsebességét az értetlenségig felfokozó voltával. Almási Sándor (Feri) hozta a figurát, jóképűsége ellenére tudott kellően ellenszenves lenni. Ezt még azzal is fokozta, hogy a búcsújelenetben a „Haj, ripityom, elhagyott az édes galambom” kezdetű nótával vigasztalta kudarcát. Üdítő színfoltot jelentett még Nagy Zoltán ezredese, ifj. Jászai László bárója, Incze József Velkovics trencséni polgármesterként. Lux Ádám (Tóth „kiflikirály”) túljátszotta az igazságosztást, kissé modoros, didaktikus módon, az árulkodó levél piros papíron, szinte sikítva jelent meg a színen, ez szintén visszás hatást keltett.

Az előadás zenéjét Farkas Sándor és zenekara biztosította, tíztagú tánckar (táncosok és színészek) működött közre (koreográfus: Dénes Zsolt), hogy az eddigi tudásunkat alátámassza: óvakodni kell a szerelmet hazudó szélhámosoktól, mert mindig érdekházasságot akarnak kötni, az ingyen kapott pénzt is elherdálják. Okos nő azonban kihátrál. Na, persze!

 
Budapest, 2015. november 15.


Megjelent a Kláris 16/3. számában

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©