Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÁLSZENTEK ÖSSZEESKÜVÉSE

Komáromi Jókai Színház  

Nem érte meg behódolni, még a Tartuffe miatt sem – talán így összegezhetjük Moliére-Bulgakov szavaival az előadást, az összes többi csak „körítés” – de persze így nem lenne igaz.

A Komáromi Jókai Színház vendégjátékát (természetesen) a Nemzeti Színház nagyszínpadán láthattuk (2015. október 30.) összesen 2 órában, két részben. A szlovák Martin Huba m.v. rendezte, feltehetően ugyanúgy Karig Sára fordításában, mint többek között például a 2000-es évek elején az Új Színházban Vidnyánszky Attila.

Bulgakov darabjának eredeti címe, mint tudjuk, „Képmutatók cselszövése (Molière)” (1929), nekünk azonban „álszentekkel” van dolgunk. Nem is kevés.

XIV. Lajos alakja mögött óhatatlanul felsejlik Sztálin alakja, bár a Napkirály talán mégsem volt annyira véreskezű, ki tudja. Kérdés, Bulgakov ezt is tudta-e. Darabját néhányszor ugyan előadták Moszkvában, aztán persze betiltották akkor is, ha a királyi palotát, vagy a Comédie Francaise hátsó termeit látjuk „korhűen” – már amennyire ezt elképzelni tudjuk –, nem pedig Moszkvát.

Az előadás dinamikus, szinte lehengerlő, ami Moliére (Jean-Baptiste Poqueline – Mokos Attila) szenvedélyességéből fakad. A Mestertől félnek, a Mester mellett kitartanak, a Mesterbe szerelmesek. Akkor is, ha már idős és őszül, de sikere van tehetsége és színészi-írói ereje teljében. A Napkirály (Nagy Lajos – Rancsó Dezső m. v.) látogatja a színházat, sőt a palotába hívatja és Moliérrel ebédel, ami egészen kivételes dolog az udvarnál. Megvédi az érsekkel szemben, hiába sértődik halálra a suhogó vörös köpenyes, szikár érsek úr (Marquis De Charron, Párizs érseke – Olasz István). Ma már a Tartuffe messze nem kelt akkora felháborodást, mint a maga korában. Hogyne támadták érte akkor még a szerzőt és a színházat? Egyelőre azonban a király magas összegű zacskót küld a társulatnak, igaz, a Tartuffe játszását nem engedélyezi.

A Mester azonban elemében van, és nagyon szerelmes a gyönyörű színésznőbe, Madeleine Béjart (Bandor Éva) fiatal, szertelen és szép húgába (Armande Béjart Moliére – Bárdos Judit m. v.). Olyannyira, hogy el is veszi, hiszen a lány gyereket vár tőle. Ő biztosan nem tudja, hogy mivel Madeleine vele is élt és közben gyereket szült, nevezetesen a gyönyörű lánnyá serdült, húgaként bemutatott Armande-ot – szerelme netalán saját lánya is lehet. Mások azonban tudják, mert aki keres, az talál, Moliére ellenfelei pedig nagyon is keresgélnek.

Semmi sem tart örökké, sem a lány, most már feleség kizárólagos szerelme, sem a Napkirály kegye. És aki kegyvesztetté válik egy zsarnok uralma alatt, annak semmit nem ér az élete. Egy kültelki színházban még utoljára eljátsszák a darabot, aztán Moliére-t a terveik szerint a színészek megszöktetik. A Mester azonban még az előadás közben „elájul” a színpadon…

Valakiről információhoz jutni akkoriban sem volt egyszerű. Ám a legtöbbször mindig akad legalább egyvalaki, aki tud valamit. Vallomásra bírni pedig általában sikerül is, a módszereket pedig jobb lenne nem ismerni (erről a csaknem földig leeresztett függöny gondoskodik, ami mögött a vallatás – sikerrel – folyik).

Milyen volt igazából Bulgakov és Sztálin viszonya? Hiszen Bulgakov levelet is írt Sztálinnak, Sztálin személyesen (!) volt kegyes beszélni telefonon az íróval… Milyen volt igazából Moliére és XIV. Lajos viszonya? Csak sejthetjük, Bulgakov sem tudhatta feltehetően. Megírta saját verzióját, ami természetes. Hogy nem érte meg behódolni még szívügye, a Tartuffe miatt sem. Mi azonban tovább kérdezhetünk: vajon a Tartuffe-öt mi ismerhetnénk, ha Moliére másképpen viszonyul a Napkirályhoz, az akkori hatalomhoz? Az ilyen feltételezésekre, kérdésekre soha nincs, mert nem lehet válasz.

Moliere szerelmeiben is szertelen lehetett, Madeleine mégis kitartott mellette jóbarátként. A neves színésznő részéről persze ez több volt, mint barátság, ezért is életszerű, hogy szó szerint beleőrül, amikor a Mester elveszi Armande-t. (A gyerek nem maradt életben, mint ahogy Moliére egy másik gyermeke sem – erről mintegy futólag tesz említést a királynak, annak kérdésére (!).) Akkoriban a mennyekbe jutni volt a nagy „cél”, legalább is nem a pokolba (Szibériába), így aztán Madeleine miért is ne gyónna az álszent-gonosz érseknek? Boldoggá válik a gyónástól, hiszen letehette annyi évig hordott lelki terhét.

Jelentős a szerepe „Króniká”-nak is (Charles De La Gange – Tóth Károly e.h.), más oldalról pedig a Mester iránti odaadást szinte tökélyre vivő színházi koppantónak (Jean-Jaques Bouton – Culka Ottó m.v.), aki a Mester vaskos szidásait már nem is veszi komolyan, minden idegszálával védi „gazdáját”.

Ugyancsak fontos megismernünk a neves hősszerelmest, Zacharie Moirront (Szabó Viktor) is, a színház belső viszonyai, a színészek hiúsága szintén feltárulnak előttünk legalább valamelyest. A Napkirály (és udvara) jellemzéséhez járul hozzá a hamiskártyás alakja, De Laissac márki (Skronka Tibor), a „félszemű (Marquis D’orsigni – Tóth Tibor) inkább a humort viszi bele az előadásba.

További szereplők: Igazságos varga és udvari bolond – Ropog József, Bűvész, hűség testvér – Majorfalvi Bálint, Philibert Du Croisy, színész, erő testvér – Bernáth Tamás, Mariette Rivaille, színésznő, álarcos nő – Dékány Niolett e.h., Bartholomé atya, vándorprédikátor – Nagy László, Súgó – Németh István.

Jók, érdekesek a díszletek, a többször is behozott óriási ágy, amin feküdni és ugrálni egyaránt lehet, de még lépcsőként is szolgálhat. A székek szerepét szó szerint egy-egy színész alakítja, a háttérben pedig ott van a magasban a színpad is, amelyen a kort jól kifejező közjátékot is láthatunk (koreográfus Juraj Letenay m. v.). Dramaturg: Varga Emese.

Külön jelölnek kellékest is: Orbán Katalin, zene Lakatos Róbert m. v., díszlettervező Jozef Ciller m. v., a jelmeztervező – kiválóak a jelmezek is – pedig Peter Canecky m. v.

 
Budapest, 2015. november 1.

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©